Ga naar inhoud
  • 0

Foutcode 17536 - P1128 (nu met log)


Rafael

Vraag

Hallo heren,

 

Sinds enige weken heb ik een storing, met VAG COM komt er de volgende foutcode uit:

 

nl Lange termijn mengsel adapter (multi)bank 1 systeem te arm

du Bank 1, Gemischadaption (mult.) System zu mager

en Fuel Trim; Bank 1 (Mult) System too Lean

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

 

Mogelijke verschijnselen:

 

* Storingslampje brandt

 

Mogelijke oorzaken:

 

* Luchtmassameter defect

* Controleer Zuurstof Sensor

* Brandstofinjectoren defect

* Lekkage van de uitlaat voor de kat of inlaat.

* Waarschijnlijke oorzaak is brandstofdrukpomp, injectors, lekke inlaat/uitlaat, luchtinblaassysteem, slang lek.

 

Mogelijke oplossingen:

 

* Check/vervang Luchtmassameter

* Check Controle van de Zuurstof Sensor (Check Zuurstof Sensor)

* Check/vervang Brandstofinjectoren

* Check op lekkage van de uitlaat voor de kat of inlaat.

* Controleer ook de injectoren, brandstofdruk (hoe staat het met je filter?) en eventuele luchtslangen op lekkage (voornamelijk de slangen die uitmonden in je aanzuigbuis).

* Kijk in het meetwaarde blok naar de lmm en de verdere gegevens zoals labda etc. Ga gewoon rijden met de testkast erin.

* Heb deze storing ook eens gehad, van alles vervangen (incl. lmm meter) op een gegeven ogenblik smoorklephuis schoongemaakt, daarna is storing niet weer opgetreden.

 

Nu heb ik de melding al meerdere malen gereset met VAG COM 3.11 echter blijft deze terugkomen ( de ene keer na 50 km, de andere keer na 200 km). Nu is het mooi om te weten wat de storing zou kunnen veroorzaken maar om nu een voor een de onderdelen te gaan vervangen lijkt me niet wenselijk (i.i.g. niet voor mijn portemonnee).

 

Nu heb ik weinig ervaring met loggen in Vag Com maar zou ik d.m.v. rijdend uitlezen alvast het e.e.a. uit kunnen sluiten (werking LMM, Lambdasonde etc)? Zo ja, welke kanalen moet ik dan loggen (Vag Com 3.11 i.c.m. VW Passat 3BG 1.8T 2001)?.

 

Een hoop vragen maar diagnosticeren door een garage zie ik niet zitten aangezien er in het verleden al eerder onderdelen zijn vervangen die niet de oorzaak v/e storing waren (in een vorige auto).

 

Kan het trouwens kwaad om door te blijven rijden met deze storing, ik merk niets aan de auto zelf..

 

Thanks

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zelfde probleem gehad met A3, check eerst eens HEEEEEEEEL goed of je nergens een lekkage hebt in de slangenbrei.

Bij de A3 was het dichtmaken van een onderdeeltje in de carterventilatie de oplossing, vrijwel gratis dus

Voor de kanalen zou je ff op www.gerritspeek.nl moeten kijken of hier ff zoeken.

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren,

 

Ik heb vandaag een log gemaakt van de kanalen 1,2,31 & 32. Kan iemand me vertellen of er iets niet juist is aan de gemeten waarden? Kom er zelf niet uit, op Gerritspeek.nl lees ik namelijk dat de LMM 90 - 95 g/s zou moeten zijn tijdens een proefrit, echter in de log is te zien dat deze niet hoger komt dan 59 g/s.

 

Ik zou namelijk de melding in bovenstaande post op willen lossen. Ondanks dat de auto verder goed rijdt, zie ik liever geen waarschuwingslampjes branden op mijn dashboard...

 

Hier de logs:

 

log-01-032-8okt2010.xls

 

Hopelijk kan iemand verdere uitleg geven....(of aan kunnen geven welke kanalen ik nog meer moet loggen om het probleem op te sporen).

 

Thanks.

log-01-002-001-031-8okt2010.xls

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je moet loggen tot je max toerental, nl 6500rpm, je haalt je max vermogen/aangezogen lucht nl pas veeeeeeeeel later..

 

dit is een probleem met het klepje in de carterventilatie ONDER het inlaatspruitstuk denk ik, de auto zal vermoedelijk ook wel niet mooi stationair lopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat valt op zich wel mee....Soms voel je een hele kleine hapering; het toerental valt dan een heel klein beetje terug. Dit komt echter maar heel sporadisch voor en de auto loopt verder prima (ook stationair). De melding verdwijnt soms na een aantal km om vervolgens weer terug te komen.

 

Dat verhaal met de carterventilatie heb ik reeds eerder gelezen. Volgens mij stond daar ook bij dat de auto normaal gesproken slechter gaat lopen wanneer je de vuldop van de olie eraf haalt (als ik me het goed herinner)..klopt dit? In mijn geval is dat namelijk niet zo.....Als ik de dop er los op leg, trilt deze een beetje en voel je wat blazen (ietswat overdruk). Verder verbruikt de auto ook weinig tot geen olie. Check regelmatig de olie en hoef vrijwel nooit bij te vullen (gebruik trouwens 0w40 i.c.m. groter oliefilter).

 

En voor wat betreft het loggen; ik zal een dezer dagen een nieuwe log maken. Ik lees nu op GerritSpeek dat ik de methode voor een diesel gebruikt heb (tot 4000rpm)...Zal a.s. vijdag even tot 6500rpm loggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1 ding is wel duidelijk, de 2de fuel trim (block 032) is sky high en laat dan ook het ECU lampje branden. De ECU kan niet meer bijtrimmen voor het te arm rijden (+23%). Dit is meestal het gevolg van een versleten LMM, de LMM geeft een lagere waarde door aan de ECU terwijl er daadwerkelijk meer luchtmassa wordt aangevoerd, dit wordt vervolgens door de O2 sonde opgemerkt en wil dit gaan trimmen (block 032) maar dat kan maar tot 25%.

 

LMM nameten met vag-com, stationair 760-960 toeren 1.8-4.0 g/s, 2520 toeren 7.5-12g/s. LMM meet je in block 002 of 003.

 

Of ergens een vacuumlek, voor de hand ligt en L-vormige slang onder inlaatspruitstuk/koelwaterreservoir.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag nog even opnieuw gelogd;

 

Zoals je ziet in de logs haal ik bij 2520rpm een waarde van net 7,5 g/s of zelfs daaronder. De log met stationair rpm ligt wel binnen de waarden van 1,8 - 4,0 g/s. Aflezing geeft een waarde van +/- 2,6 g/s.

 

Het rijdend loggen geeft een waarde van 97 g/s bij 6100rpm (zie net dat ik niet doorgetrokken heb tot 6500rpm maar ga ervan uit dat deze log wel te beoordelen is).

 

Is het zinvol om de LMM te vervangen?

log 2-3 stationair.XLS

log 2-3 2520rpm.XLS

log-01-020-031-002.XLS

log 32 15-1-2010.XLS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ps; na de log nogmaals bekeken te hebben, valt het me op dat de waarden in group 020 de pan uitrijzen...volgens mij zijn die waarden niet normaal..?? Kan dit te maken hebben met de foutmelding of staat dit er los van?

 

//edit: nieuwe log met groep 020 na reset storing (waarden zijn iets lager na resetten storing).

log-01-115-020-xxx.XLS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Block 020 is de retard timing van de 4 cylinders, normaal hoort dit niet zo te zijn maar aangezien de motor te arm gaat lopen krijg je pingel/klop. Door de retard timing (eerder ontsteking) wordt dit pingelen tegengegaan.

 

Vuistregel is max LMM waarde = max PK x 0,8. Als de motor niet gechipt is (150pk) zou je dus iets van 120g/s moeten meten. De logs moeten in de 3de versnelling op een rechte vlakke weg worden gereden, plankgas van 2000-6500 toeren.

 

De 2520 toeren meting is trouwens ook een stationair meting en block 032 hoef je niet rijdend te loggen, eenmalig uitlezen met de motor alleen op contact is voldoende. Als je codes reset gaan de trim waardes van block 032 op nul en moeten weer opnieuw geleerd worden (adhv O2 sensor).

 

Zou ook eens goed luisteren naar lekjes als de motor stationair draait maar het lijkt erop dat de LMM versleten is (te lage waarde).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok bedankt voor de hulp. De 2520rpm meting heb ik met stilstaande auto gemeten. De logs zijn gemaakt op een vlakke weg van 2000rpm tot 6100rpm. Een lek kan ik niet horen en ik heb al diverse malen gevoeld of ik ergens een lek in de slangenbrei kan voelen, echter heb ik tot dusver geen lek kunnen vinden...alles wijst dus op een defecte LMM.

 

Ik denk dat ik een dezer dagen dus de LMM ga vervangen. Hopelijk is het hiermee opgelost.

 

Ik zal mijn bevindingen hier posten wanneer de LMM vervangen is..

 

In ieder geval bedankt voor jullie input.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update:

 

Vandaag nieuwe LMM gehaald bij de dealer en deze vervangen. Hierna nieuwe logs gemaakt en voor zover ik dit in kan schatten zien de afgelezen waarden er stukken beter uit.

 

Bij 5800rpm geeft de LMM een waarde van 140 g/s. Block 020, Knock Control, ziet er nu ook weer goed uit.

 

Helaas is alleen het klipje van de aansluitstekker die op de LMM aangesloten moet worden afgebroken (wat een gepruts...). Hopelijk blijft het stekkertje zitten...

 

Nu even afwachten of de storing wegblijft.

log 2-20-31 16-10-2010.XLS

log 3-20-115.XLS

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

032 trims nog niet uitgelezen, zal ik straks of morgen nog wel even posten. Voor zover ik weet is de motor niet gechipt....tenminste ik heb deze niet laten chippen en van de vorige eigenaar had ik dit anders ook wel gehoord....

 

Kan ik dat ergens terugvinden (wellicht d.m.v. VagCom?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden