Na vaak dit forum bezocht te hebben, is het 'tijd' geworden lid te worden. Mijn Passat is een 2.0 8V 85KW benzine (Variant) uit 2002. Ja, inderdaad, zo'n olieslurper. Dat weten we en is daarom niet zo erg. Na voorheen altijd verschillende merken auto's gereden te hebben is deze Passat de tweede op rij. Hiervoor hadden we een 1.8 20V benzine (sedan) uit 2000, maar met een gezin is een station wel erg fijn, zeker een grote passat. De variant rijden we nu 4 jaar al weer.
De naam 'ButBak' overigens komt overigens van een maat van me, hij rijdt eenzelfde passat op gas, had wat problemen met de passat en noemt sindsdien zijn passat ( en dus die van mij ook ) onze 'butbak', haha.
Tot zover een snelle introductie. Nu het probleem:
Zo'n 2 a 3 maand geleden merkten we dat de passat af en toe wat slechter liep. Stationair zakte ie naar 500 toeren om vervolgens ineens bij te regelen naar 1500 toeren, dan weer zakken naar 500 enz. Inhouden bij optrekken. 2 weken daarna, ging het motormanagement lampje aan. Ook het ESP lampje gaat zo nu en dan aan en na een tijdje weer uit. Dit alles was vlak voor onze vakantie en wilde dat eigenlijk opgelost hebben, dus zijn we naar de daler gegaan. Die hebben hem uitgelezen en conclusie was dat de Luchtmassameter en lambda sonde storingen gaven. Beide vervangen kost al gauw een paar honderd euro en hun advies was ( mede omdat ik voornamelijk kleine stukjes rijd, 10000km. per jaar ) de passat te resetten en middels een engine cleaning goedje de motor te reiningen. Wellicht dat de sensoren versmeerd waren. Zo gezegd, zo gedaan, 85 euri lichter voor diag. en dat goedje. En na 2 weken ging het MM lampje weer aan. Opnieuw afspraak gemaakt bij dealer, 2 dagen voor deze afspraak ging het lampje weer uit. Dus de afspraak maar afgezegd, echter een paar dagen later ging hij weer aan. Pfffff.....vlak voor we naar zuid Frankrijk zouden gaan. Maar goed, auto loopt op noodloop best aardig, hoewel ie iets slechter loopt als ie nog koud is, heb ik het idee. Met de mobiliteitsgarantie in het achterhoofd zijn we de vakantie gewoon begonnen met het mm lampje aan. En inmiddels brand het lampje nu ruim 4000 kilometer. Heel af en toe houdt de passat iets in, verder loopt ie best goed. En ook ESP lampje gaat nu dus zo eens aan en zo weer eens uit.
De dealer zal wel voorstellen eerst maar eens de sensoren te vervangen, maar ik ben bang dat het me een hoop geld gaat kosten en niets verder kom ? En dat op dit forum meer kennis/ervaring zit dan bij de dealer ?!
Iemand zo een idee wat het probleem zou kunnen zijn ? Wel moeilijk te beoordelen na alleen lezen van een stuk tekst, lijkt me ? Maar wellicht heeft iemand advies wat te doen ? Is het een bekend probleem wellicht ?
Of eerst een 120000 beurt ( bougies zitten er nu ook al 58000km in ) en dan eerst eens afwachten of het wellicht is opgelost ? Of doorrijden met het lampje gewoon aan ?
Een collega van mijn vrouw heeft eenzelfde passat, daarvan ging ook het mm lampje branden. Na 3 dagen bij de dealer gestaan te hebben, mochten ze 1100 euro aftikken en het probleem zit er nog steeds is......
Al met al zie ik dat ik een heel verhaal heb getypt.......
Vraag
ButBak
Hallo Allemaal,
Na vaak dit forum bezocht te hebben, is het 'tijd' geworden lid te worden. Mijn Passat is een 2.0 8V 85KW benzine (Variant) uit 2002. Ja, inderdaad, zo'n olieslurper. Dat weten we en is daarom niet zo erg. Na voorheen altijd verschillende merken auto's gereden te hebben is deze Passat de tweede op rij. Hiervoor hadden we een 1.8 20V benzine (sedan) uit 2000, maar met een gezin is een station wel erg fijn, zeker een grote passat. De variant rijden we nu 4 jaar al weer.
De naam 'ButBak' overigens komt overigens van een maat van me, hij rijdt eenzelfde passat op gas, had wat problemen met de passat en noemt sindsdien zijn passat ( en dus die van mij ook ) onze 'butbak', haha.
Tot zover een snelle introductie. Nu het probleem:
Zo'n 2 a 3 maand geleden merkten we dat de passat af en toe wat slechter liep. Stationair zakte ie naar 500 toeren om vervolgens ineens bij te regelen naar 1500 toeren, dan weer zakken naar 500 enz. Inhouden bij optrekken. 2 weken daarna, ging het motormanagement lampje aan. Ook het ESP lampje gaat zo nu en dan aan en na een tijdje weer uit. Dit alles was vlak voor onze vakantie en wilde dat eigenlijk opgelost hebben, dus zijn we naar de daler gegaan. Die hebben hem uitgelezen en conclusie was dat de Luchtmassameter en lambda sonde storingen gaven. Beide vervangen kost al gauw een paar honderd euro en hun advies was ( mede omdat ik voornamelijk kleine stukjes rijd, 10000km. per jaar ) de passat te resetten en middels een engine cleaning goedje de motor te reiningen. Wellicht dat de sensoren versmeerd waren. Zo gezegd, zo gedaan, 85 euri lichter voor diag. en dat goedje. En na 2 weken ging het MM lampje weer aan. Opnieuw afspraak gemaakt bij dealer, 2 dagen voor deze afspraak ging het lampje weer uit. Dus de afspraak maar afgezegd, echter een paar dagen later ging hij weer aan. Pfffff.....vlak voor we naar zuid Frankrijk zouden gaan. Maar goed, auto loopt op noodloop best aardig, hoewel ie iets slechter loopt als ie nog koud is, heb ik het idee. Met de mobiliteitsgarantie in het achterhoofd zijn we de vakantie gewoon begonnen met het mm lampje aan. En inmiddels brand het lampje nu ruim 4000 kilometer. Heel af en toe houdt de passat iets in, verder loopt ie best goed. En ook ESP lampje gaat nu dus zo eens aan en zo weer eens uit.
De dealer zal wel voorstellen eerst maar eens de sensoren te vervangen, maar ik ben bang dat het me een hoop geld gaat kosten en niets verder kom ? En dat op dit forum meer kennis/ervaring zit dan bij de dealer ?!
Iemand zo een idee wat het probleem zou kunnen zijn ? Wel moeilijk te beoordelen na alleen lezen van een stuk tekst, lijkt me ? Maar wellicht heeft iemand advies wat te doen ? Is het een bekend probleem wellicht ?
Of eerst een 120000 beurt ( bougies zitten er nu ook al 58000km in ) en dan eerst eens afwachten of het wellicht is opgelost ? Of doorrijden met het lampje gewoon aan ?
Een collega van mijn vrouw heeft eenzelfde passat, daarvan ging ook het mm lampje branden. Na 3 dagen bij de dealer gestaan te hebben, mochten ze 1100 euro aftikken en het probleem zit er nog steeds is......
Al met al zie ik dat ik een heel verhaal heb getypt.......
Bedankt alvast voor jullie feedback
Michel
Link naar reactie
Delen op andere sites
22 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten