Ga naar inhoud
  • 0

Motormanagement lampje en ESP lampje brandt


ButBak

Vraag

Hallo Allemaal,

 

Na vaak dit forum bezocht te hebben, is het 'tijd' geworden lid te worden. Mijn Passat is een 2.0 8V 85KW benzine (Variant) uit 2002. Ja, inderdaad, zo'n olieslurper. Dat weten we en is daarom niet zo erg. Na voorheen altijd verschillende merken auto's gereden te hebben is deze Passat de tweede op rij. Hiervoor hadden we een 1.8 20V benzine (sedan) uit 2000, maar met een gezin is een station wel erg fijn, zeker een grote passat. De variant rijden we nu 4 jaar al weer.

De naam 'ButBak' overigens komt overigens van een maat van me, hij rijdt eenzelfde passat op gas, had wat problemen met de passat en noemt sindsdien zijn passat ( en dus die van mij ook ) onze 'butbak', haha.

Tot zover een snelle introductie. Nu het probleem:

 

Zo'n 2 a 3 maand geleden merkten we dat de passat af en toe wat slechter liep. Stationair zakte ie naar 500 toeren om vervolgens ineens bij te regelen naar 1500 toeren, dan weer zakken naar 500 enz. Inhouden bij optrekken. 2 weken daarna, ging het motormanagement lampje aan. Ook het ESP lampje gaat zo nu en dan aan en na een tijdje weer uit. Dit alles was vlak voor onze vakantie en wilde dat eigenlijk opgelost hebben, dus zijn we naar de daler gegaan. Die hebben hem uitgelezen en conclusie was dat de Luchtmassameter en lambda sonde storingen gaven. Beide vervangen kost al gauw een paar honderd euro en hun advies was ( mede omdat ik voornamelijk kleine stukjes rijd, 10000km. per jaar ) de passat te resetten en middels een engine cleaning goedje de motor te reiningen. Wellicht dat de sensoren versmeerd waren. Zo gezegd, zo gedaan, 85 euri lichter voor diag. en dat goedje. En na 2 weken ging het MM lampje weer aan. Opnieuw afspraak gemaakt bij dealer, 2 dagen voor deze afspraak ging het lampje weer uit. Dus de afspraak maar afgezegd, echter een paar dagen later ging hij weer aan. Pfffff.....vlak voor we naar zuid Frankrijk zouden gaan. Maar goed, auto loopt op noodloop best aardig, hoewel ie iets slechter loopt als ie nog koud is, heb ik het idee. Met de mobiliteitsgarantie in het achterhoofd zijn we de vakantie gewoon begonnen met het mm lampje aan. En inmiddels brand het lampje nu ruim 4000 kilometer. Heel af en toe houdt de passat iets in, verder loopt ie best goed. En ook ESP lampje gaat nu dus zo eens aan en zo weer eens uit.

De dealer zal wel voorstellen eerst maar eens de sensoren te vervangen, maar ik ben bang dat het me een hoop geld gaat kosten en niets verder kom ? En dat op dit forum meer kennis/ervaring zit dan bij de dealer ?!

Iemand zo een idee wat het probleem zou kunnen zijn ? Wel moeilijk te beoordelen na alleen lezen van een stuk tekst, lijkt me ? Maar wellicht heeft iemand advies wat te doen ? Is het een bekend probleem wellicht ?

Of eerst een 120000 beurt ( bougies zitten er nu ook al 58000km in ) en dan eerst eens afwachten of het wellicht is opgelost ? Of doorrijden met het lampje gewoon aan ?

Een collega van mijn vrouw heeft eenzelfde passat, daarvan ging ook het mm lampje branden. Na 3 dagen bij de dealer gestaan te hebben, mochten ze 1100 euro aftikken en het probleem zit er nog steeds is......

 

Al met al zie ik dat ik een heel verhaal heb getypt....... :roll:

 

Bedankt alvast voor jullie feedback

 

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Michel, laat de aute eens uitlezen door iemand van het forum. Aan de hand van de foutcodes is er dan wel een oplossingsrichting te geven. Ik heb hetzelfde probleem gehad met de A3 van mijn schoonzusje. Garage A roept Lambda, Garage B de LMM. We hebben beide niet vervangen, maar zijn zelf gaan zoeken. Blijkt het een lekke slang te zijn van een paar euri.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Twanzel,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Lijkt me een uitstekend idee.

Maar wat is verstandiger, eerst de 120k beurt laten uitvoeren en dan laten uitlezen ? Bougies bijvoorbeeld zitten en nu 58k km. in. Mag op zich geen probleem zijn, maar zou dat eventueel het probleem kunnen veroorzaken ?

Of toch eerst uitlezen en dan de beurt ?

In principe moet ie in september weer voor een beurt....

 

En nog iemand vinden, die mijn Passat wil uitlezen. En wat kost me dat ? Denk dan dat het Vdub wordt ?, Vorden is niet zo ver. Las dat hij dat wel vaker doet.

ff verder zoeken of ik iemand kan vinden dichter in de buurt.

 

Groet,

 

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zou inderdaad Vdub een PB kunnen sturen, die doet dat inderdaad wel vaker :wink:

Bovendien kan hij je wellicht ook verder helpen met eventuele vervolgstappen, zoals eventueel het reinigen en opnieuw afstellen van het gasklephuis. Ik zou dat zeker doen voor je 'm wegbrengt voor een beurt want daarna zullen veel foutcodes gewist zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanx allemaal voor jullie reacties.

 

Hoewel het niet mijn ding is, 'zomaar' een zo goed als 'onbekende' aan mijn auto bezig te laten, heb ik Vdub vanavond al even een PB'tje gestuurd.

De 1 zegt 'gewoon' doorrijden, de ander zegt 'das niet goed joh, meteen naar de garage', dealer zegt 'LMM of lambda sonde, beide vervangen kost je gauw een paar honderd euro'.

Ik hoor vaak dat een MM probleem hard to tackle is. Ken 2 mensen met passat en mm probleem. De 1 rijd gewoon door, de andere is de passat 3 dagen aan de dealer kwijt geweest, 1100 euro lichter en nix opgelost...... That's why, ik graag even langs Vdub langs ga.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update:

Zul je net zien......lampje brand al 4000 kilometer ( 1 keer 300km uit geweest en 1 keer 'per ongeluk' uit tijdens een ritje naar de Gamma ( 1,5 km. ) )

 

en ja hoor vanmiddag hup lampje uit en blijft vooralsnog uit. Daarna nog een paar korte stukje gereden en lampje bleef uit. Ik merkte vooral dat de auto beter reed lager in toeren.

Zal wel weer aangaan morgen is de verwachting.....:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik heb precies hetzelfde gehad met dezelfde motor. Bleek de nokkenassensor te zijn. Esp maakt namelijk ook gebruik van deze sensor. Vandaar dat dat lampje ook gaat branden. De sensor zit voorop de motor bij het nokkenas wiel.

 

succes met het oplossen.

 

Emiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Emiel,

 

Bedankt voor je reactie !

ESP brand niet continu, was dat bij jou ook zo ?

Ik zal je info meenemen in de analyse naar de oorzaak en wellicht oplossing....

 

Zal het hier melden als het probleem is opgelost.

Bedankt !

 

Groet,

 

Michel

 

 

Hallo,

 

Ik heb precies hetzelfde gehad met dezelfde motor. Bleek de nokkenassensor te zijn. Esp maakt namelijk ook gebruik van deze sensor. Vandaar dat dat lampje ook gaat branden. De sensor zit voorop de motor bij het nokkenas wiel.

 

succes met het oplossen.

 

Emiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb voor mijn maatje de auto naar de garage gebracht, maar kijken wat die er van zegt.

Hoop hem vandaag weer te kunnen ophalen.

Hij heeft die auto nog maar net en ik heb hem die aangewezen, hoop dus dat het allemaal goed komt.

Er zit wel een half jaar garantie op maar toch...........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De auto net opgehaald en het bleek de sensor van de koelvloeistof te zijn, bekent probleem!

Mijn maatje had ook al wel aangegeven dat de temperatuur meter af en toe iets inzakte.

Kennelijk heeft het een en ander met elkaar te maken.

De storing is weg en de auto loopt weer mooi vloeiend.

 

Hopelijk blijft het zo en kan hij ook genieten van zijn mooie Passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanx voor je update.

Denk niet dat dat hetzelfde is als bij mijn Passat.

Wel is bij mij de thermostaat enkele maanden terug vervangen...de temperatuurmeter schommelde en stond niet snaarstrak op de 90 graden.

Ook, weet ik nog, is 4 jaar geleden binnen de garantietermijn ook mijn esp gaan branden. Toen is ook mijn temperatuursensor ( geen idee welke precies ) vervangen.....

Na woensdag weet ik wellicht meer, zal dan nog een reactie plaatsen hier......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Emiel,

 

Zag net pas dat je een bericht had geplaatst. Mijn vorige reactie was een reactie op het bericht van Erik, "The Master".

Afijn.....Bij mij gaat dus ESP zo af en toe een aan en naar verloop van tijd weer een tijdje uit. Niet echt reproduceerbaar, lijkt volkomen random te gebeuren.

Morgen weet ik wellicht meer.....laat het hier weten.

 

GvM

 

Nog even reagerend op de vraag of het ESP lampje constant blijft branden. Bij mij ging het lampje iedere keer weer uit als ik de motor van contact haalde en opnieuw starte. Dus nee hij brande niet constant.

 

ben benieuwd of het hetzelfde probleem is.

 

mvg Emiel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag auto bij garage ( dealer ) gehad.

Defecte luchtinlaatbuis ( air intake ) en defecte LMM.

Beide door dealer vervangen, kosten 258 euri.

Ook tevens 120k beurt gehad en moet zeggen.....hij rijdt weer SUPERS !!! Eerder als je gas los liet schokte ie wat. Ook met gasgeven. Nu loopt ie weer helemaal soepeltjes. Ook met optrekken hield ie eerder in, nu trekt ie weer op als voorheen. Wat een heerlijke auto toch !!!

En wat me verbaast eigenlijk elk jaar weer; Er staat geen vast vervangingsinterval voor de distri voor dit type motor. Elk jaar denk ik "nu zal hij wel aan de beurt zijn". Maar nee, ook dit jaar weer niet, ligt er nu reeds 8 jaar en 115000 km. onder. Meerdere malen gevraagd bij dealer. Elke keer zelfde antwoord; "We checken hem en als ie nog tot de volgende onderhoud mee kan vervangen we hem niet".

OK, ik ben geen monteur, dus vind het goed zo. Maar ik ga een beetje off-topic.......

 

Bedankt voor al jullie input !

 

Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Elke keer zelfde antwoord; "We checken hem en als ie nog tot de volgende onderhoud mee kan vervangen we hem niet".

 

Michel

 

En als ie volgende maand toch om e.o.a. reden knapt/verspringt? Wie draait er voor de kosten op?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, Vbud, die vraag heb ik me de afgelopen jaren ook afgevraagd.....elk jaar weer eigenlijk. En alle 'verjaardag verhalen' ook aangehoord; De een zegt elke 90k km. de ander beweert 120k km. Weer een ander zegt 5 jaar, een ander 8 jaar..... Maar ik heb het meerdere malen gevraagd bij de dealer, bij verschillende medewerkers. En allemaal zeggen ze dat dit type motor geen vast interval heeft, niet qua tijd, niet qua kilometers. En dat klopt ook volgens het boekje.

En, hoewel ik me jouw vraag vaak ook heb gesteld, ga ik er toch maar vanuit dat de dealer weet wat het beste is voor mijn Passat en ga ik gewoon uit van hun oordeel.

Als ze zouden zeggen dat ie vervangen dient te worden, zal ik dat direct geloven en zouden zij toch weer 300 euri meer kunnen verdienen. Dat doen ze niet, dus verwacht ik dat hun oordeel eerlijk is en betrouwbaar......

 

Gr. Michel

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden