Ga naar inhoud
  • 0

Sluiten van EGR klep en CO2 in uitlaatgassen


Fopperr

Vraag

Wie weet of het sluiten van de EGR klep invloed heeft op de CO2 in de uitlaatgassen?

 

Ik denk erover om de klep te sluiten, maar zit in Duitsland met de strenge metingen bij de TUV. Om nou om de 2 jaar de klep open te halen voor zo'n keuring.... Lijkt me een beetje onzin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het antwoord is nee. Het sluiten van de EGR klep heeft geen invloed op de CO2 uitstoot. Wat je doet met EGR is vebrandde uitlaatgassen opnieuw door de motor heen voeren. Dat is inert, en verbrand dus niet opnieuw. Er ontstaat dus niet meer uitstoot. Alles wat je opnieuw in de motor stopt, is nog niet uit de uitlaat gekomen, en dus niet te meten. De EGR heeft als doel om warmte te ontrekken van de verbranding, en dat zorgt voor een lagere NOx uitstoot. NOx uitstoot is enkel iets waar fabrikanten aan moeten voldoen voor de europese goedkeuring, en wordt niet gemeten bij der APK, tuv etc.

 

Daar komt bij dat dat tijdens ze bij de TUV keuring (voor zover ik weet) geen CO2 meten, maar alleen roet. Een dichte EGR zorgt voor minder roet uitstoot, doordat er een groter zuurstofoverschot aanwezig is, wat een volledigere vebranding geeft. Immers al het volume wat eerst door EGR in beslag genomen werd, bestaat nu uit extra lucht, en dus ook zuurstof. Dat levert overigens ook een lager verbruik op.

 

Conclusie: EGR dichten is geen probleem, en zelfs bevordelijk voor de roetmeting. Let er wel op dat er bij jouw auto inderdaad een storingsmelding komt, die enkel verholpen kan worden door het aanpassen van de software in de ECU.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Interessante materie :-)

Maar is het niet zo dat door uitlaatgassen (of een ander inert gas) mee te nemen in de verbranding de temperatuur in de verbrandingsruimte hoger wordt en dat daardoor de verbranding vollediger wordt --> lees: minder stikstofoxiden? Want in dat geval zou het (met mijn beperkte kennis) logisch zijn dat ook koolstofoxiden zoals koolmonoxide worden omgezet in het op zich minder schadelijke kooldioxide en afsluiten van de EGR zou dan leiden tot toename van koolmonoxide (CO) in de uitlaatgassen. Of maak ik nu een denkfout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

denk dat je gelijk hebt Arjen, dat had je nl. ook al over de Vredesteins.. :wink:.

 

Hoe je dit zo opschrijft, is mijn vraag denk ik beantwoord... ; Dit heeft invloed op de CO2 uitstoot en (kan) dan problemen opleveren bij APK/TUV..... maar volgens mij hebben genoeg anderen de EGR klep dicht laten zetten en die komen wel de APK/TUV door... toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden