Ga naar inhoud
  • 0

** update **Turbo fluit van 1 op andere dag....


Patmeister

Vraag

's Avonds weggezet, volgende ochtend rij ik de straat uit en hoor ik de turbo fluiten bij balast (lees bij koppel). Geluid wordt niet erger. Heb de schoep bekeken en gevoeld, zit ietsie pietsie speling op zowel verticaal als horizontaal... maar echt milimilimeter werk. Er is geen verdere schade te zien, auto rijdt ook precies zoals altijd (Prima). Het gaat hier dus om de 1.9 Tdi 74kw versie... Iemand ervaring met dit fenomeen ? Er viel namelijk ook geen enkele foutcode op de laptop.

Ik zat zelf nog te denken aan een slang, maar ook die zien er allemaal prima uit. Ik denk wel dat ik het waste gate stangetje nog even goed moet bekijken op zijn werking.

 

En wie weet het exacte onderdeelnummer, die turbo's zijn in zoveel varianten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Turbo heeft altijd spelling bij niet draaien, door de opgebouwde oliedruk bij lopende motor, komt het helemaal goed.

Ik vindt het wel lekker dat mijn turbootje fluit, dan weet ik dat ie er nog zit. Als er geen geratel en blauwe rook uit de pijp komt is het goed.

 

Als je inlaat er netjes uitzit en je hebt gewoon druk, dan moet het goed zijn. Mijne klinkt bij vochtig koud weer ook iets anders.

 

Meestal fluit ie het liedje, met de vlam in de piep!, hahaha ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IC komt het geluid niet vandaan volgens mij.... Mischien een Vacuum klepje dat blijft hangen, maar ga dat maar vinden.

Echt en speld in een hooiberg, mischien een echte TDi specialist die zegt na het luisteren : Ja ! dat is het.

Het klinkt als turbo opspoel geluid, maar komt volgens mij niet direct van de turbo vandaan.

 

Moeilijk hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou even een update, turbo nu maar vervangen en weg is de fluit.......

Na alle slangen, leidingen en intercooler 3 maal gecheckt te hebben kon het bijna niet anders dan de turbo zijn.

Axiaal speling op het asje zorgde voor de fluit. Hier mag dus gewoonweg geen speling opzitten ! De turbo was gewoon klaar zeg maar. Ik merk nu met de nieuwe dat de auto rustiger en makkelijker trekt, niet vele malen sneller maar soepeltjes.

Inlaat en EGR schoongemaakt en nieuwe actuator erop gezet, die was ook een beetje gaar aan het worden.

Ook begin ik niet meer met olie intervallen van 30000 kilometer. Long life olie prima ! maar wel vernieuwen elke 15000.

De turbo heeft het overigens 251000 kilometer gedaan, dus dat is op zich natuurlijk wel prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou dat mag je vragen hoor !

 

Normaal kan ik en doe ik alles zelf, maar voor deze prijs ga ik echt geen vieze handen halen, en ik geef mezelf geen garantie natuurlijk :lol:

 

Ik heb hem gebracht naar Turbo Service Amersfoort.

Mooi bedrijfje met heel veel kennis !

Honderden nieuwe en gereviseerde turbo's op voorraad.

Eigen (Verschrikkelijk nette) werkplaats.

Meneer werkt ook voor dealers en garage bedrijven. (Renault/Peugeot/VW)

Er liggen zelfs verkeerd gemonteerde en behandelde garantie turbo's uit Leusden bij hem. :shock:

Goede koffie en uitleg tot in alle details !

 

 

In / Uitbouwen 150,-

Gereviseerde garett met inruil 300,- (Ziet eruit en rijdt als nieuw)

Nieuw luchtfilter / oliefilter / 5L Castrol Edge 5W40 110,-

Actuator 35,-

----------------------------------------------------------------

Totaal incl 1 jaar garantie Eur. 595,-

 

 

Dealer rekend bijna 3 x zoveel denk ik.

(turbo alleen al Eur. 900 ex.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke bedankt Patrick! Ik vind het inderdaad een hele schappelijke prijs, zeker voor zo'n bedrijf. Volgens mij rekent zelfs beunhaas meer!

Mijn Passat zit qua km redelijk in jouw Passat's buurt en wellicht dat ik ook een keer aan de beurt ben. Dan heb ik in ieder geval een paar adresjes..

 

Nog vele probleemloze & veilige km's toegewenst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ho stop :lol: !IK maak een prijsvergelijking, betreffende een oplossing geen directe produkt vergelijking,

Een 4 jaar oude goed rijdende golf kost ook minder dan een nieuwe goed rijdende bij de dealer.

Ik had idd de nadruk bij mijn laatste zin in mijn post moeten leggen op een "nieuwe" om het duidelijk te houden.

De essentie is dat meerdere wegen naar Rome leiden en dan zonder je wintersport er voor op te geven.

Ik denk dat we dat allemaal prettig vinden, anders kan je hier wel de prijslijst van onderdelen en werkzaamheden van de lokale VW dealer publiceren.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden