Ga naar inhoud
  • 0

Storing centrale deurvergrendeling


DaViDoViTsCh

Vraag

Wij hebben een probleempje met de Passat (1.8T Variant B3 1998) namelijk het volgende:

Als deze op slot is en ik de sleutel omdraai, horen alle deuren mee te openen... Er zit geen afstandsbediening bij voor op afstand, volgens de Bressers (waar we em gekocht hebben) zat dit er niet op, we hebben er ook geen afstandsbediening bij of zo...

Als ik de deur bestuurdersportier op slot of open draai, doet alleen die deur dat en de rest niet... Aan de motortjes ligt het denk ik niet, want als ze werken, werken ze gewoon goed. Ik moet dus de auto instappen en via de knop in de deur de rest van de deuren openen en als ik uit de auto stap, moet ik dan eerst alle deuren sluiten dmv die knop en dan kan ik em buiten op slotdraaien... Het stomme is dat dit dus sporadisch gebeurt en er soms ook niks aan de hand is... best vaag.

 

Gisteren ben ik langs de VWdealer geweest om een nieuw batterijtje te halen voor (het lampje in) de sleutel, misschien dat het daar aan kon liggen, maar ik heb het niet meer gevraagd daar, omdat ik dus weer 2 dagen dat probleem niet meer heb gehad, maar nu steekt het weer de kop op...

Iemand vertelde me dat ik even de auto moest 'resetten' dmv de pluspool van de accu los te koppelen voor ongeveer een minuutje en dan weer aansluiten en dat het probleem verholpen moet zijn... Kan ik dit doen, werkt dit?

Ik hoop dat iemand het weet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat gebeurt er als je hem bij het bijrijders portier op slot draait.Als je CV bij het bestuurdersportier niet op slot gaat kan het zijn dat het bedieninspalletje van je slotcilinder afgebroken is danwel vast zit of dat het microschakelaartje in het electrische gedeelte van het deurslot defect is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

thnx voor je reactie!

Jah, dat was ik er vergeten bij te zetten: als ik het via de passagiers kant doe, gaat deze wel gewoon dicht zoals het hoort.

Afgebroken zal het toch niet zijn? Aangezien ie het soms een paar dagen wel gewoon goed doet zoals het moet... Misschien een los contactje oid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je er de kabel + software voor hebt wel. Heb je die niet, wil je 'm wel, vanaf zo'n EUR 15 kan je een (USB) kabel bestellen. Software om te te lezen en foutcodes te resetten is gratis, settings wijzigen kan alleen met betaalde software.

Ik heb zelf deze kabel en die werkt perfect:

http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=535

 

En anders kan je via onderstaande link kijken op de vag-com kaart of er een forumlid is die bij jou in de buurt woont. Die kan je dan eens benaderen of hij je wil helpen ...

 

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF8&hl=nl&msa=0&msid=111032811600486924905.000001131fab6242b9ddb

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
thnx voor je reactie!

Jah, dat was ik er vergeten bij te zetten: als ik het via de passagiers kant doe, gaat deze wel gewoon dicht zoals het hoort.

Afgebroken zal het toch niet zijn? Aangezien ie het soms een paar dagen wel gewoon goed doet zoals het moet... Misschien een los contactje oid...

 

Dan zal idd je microschakelaar defect zijn. Kost je een nieuw slot. Sommigen repareren hem maar dat is meestal van korte duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als je er de kabel + software voor hebt wel. Heb je die niet, wil je 'm wel, vanaf zo'n EUR 15 kan je een (USB) kabel bestellen. Software om te te lezen en foutcodes te resetten is gratis, settings wijzigen kan alleen met betaalde software.

Ik heb zelf deze kabel en die werkt perfect:

http://www.pagershop.nl/product_info.php?products_id=535

Kijk, dat is handig. Ik hou wel van gadgets en electronische snufjes... Lijkt me ook wel handig om dit allemaal zelf te kunnen doen en checken met een laptop en de auto.

Maar dat kan dus gewoon met deze Passat, ik hoef nergens anders op te letten? Want dan ga ik dit kabeltje bestellen...

 

Dan zal idd je microschakelaar defect zijn. Kost je een nieuw slot. Sommigen repareren hem maar dat is meestal van korte duur.

Op de een of andere manier denk ik idd dat je gelijk hebt. Ik denk niet dat het een softwarematig probleempje is, maar gewoon een defect in de hardware, in dit geval dus het slot zelf. Het lijkt alsof ie het signaal niet door kan geven aan de andere sloten (als het überhaupt wel zo werkt)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vreemde bedoeling: nu merk ik dat als ik de deuren wil openen via de bijrijderskant, de deur achter de bestuurder soms óók niet open gaat, maar wel via de knop in de bestuurdersdeur...

Ook werkt de cruisecontrol niet meer. Dikke storing in het electrisch circuit als ik het zo zie...

Verdorie! :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb je geen garantie?

Nope, helaas niet. Die kon je erbij kopen volgens deze voorwaarden (tevens ook de website van de dealer waar we em gekocht hebben)

 

Je hebt niet toevallig vocht in de wagen?

Vocht? Hier in Nederland, hoe komt je d'rbij?! Die auto is verzopen! (net als elke andere auto in dit natte landje!) ;)

Nee, zonder gekheid: niets wat me opvalt of wat ik zo 1-2-3 kan zien. Zijn er speciale plekken waar ik op moet letten bij dit probleem?

 

Zou zo'n 'reset' van de auto kunnen helpen? (pluspool v/d accu voor een minuutje loskoppelen)

De pest is dat het budget op het moment weinig toelaat om de auto te laten nakijken op mogelijke storingen of defecten, dus kan de hulp van alle kanten wel gebruiken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je hebt niet toevallig vocht in de wagen?

Vocht? Hier in Nederland, hoe komt je d'rbij?! Die auto is verzopen! (net als elke andere auto in dit natte landje!) ;)

Nee, zonder gekheid: niets wat me opvalt of wat ik zo 1-2-3 kan zien. Zijn er speciale plekken waar ik op moet letten bij dit probleem?

Omdat dit allebei functies zijn die door de comfortmodule worden aangestuurd moest ik even aan de comfortmodule denken. Als je romdom de chauffeursstoel vochti9ge vloerbedekking hebt heb je een lekkage. Die comfortmodule zit daar onder de vloerbedekking en kan niet zo goed tegen vocht. Zelfs na verloop van tijd, als het vocht al weg is, kan het alsnog problemen opleveren vanwege oxidatie in de module.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb je nu al een kabel besteld? Uitlezen geeft echt zinnige informatie hoor, zeker ook bij centrale vergrendeling issues.

Denk niet dat pluspool los je gaat helpen. Overigens, je moet altijd eerst de MINpool losmaken!

Nee nog niet. Opzich is zo'n kabel wel handig, maar ik woon op 7 hoog, dus zo'n lange USB-kabel wordt wel lastig vinden. :lol: Zou eerst een laptopje moeten hebben, wil ik hiermee aan de slag kunnen...

 

Omdat dit allebei functies zijn die door de comfortmodule worden aangestuurd moest ik even aan de comfortmodule denken. Als je romdom de chauffeursstoel vochti9ge vloerbedekking hebt heb je een lekkage. Die comfortmodule zit daar onder de vloerbedekking en kan niet zo goed tegen vocht. Zelfs na verloop van tijd, als het vocht al weg is, kan het alsnog problemen opleveren vanwege oxidatie in de module.

Ik zal dat deze week eens bekijken, misschien dat ik wat opgedroogde plekken kan vinden oid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb precies hetzelfde probleem! Vandaag een paar uur ervoor gaan zitten. Het mechanische gedeelte van het slot heb ik afgelopen winter al vervangen omdat dat gebroken was. Dat is ditmaal het probleem dan ook niet. Heb vandaag de binnenkant er (bijna helemaal) af gehad, op het slot mechanisme na dan. Door tijdgebrek heb ik alles maar weer dichtgemaakt. Probleem zit er nu nog steeds in en is zelfs erger geworden. Deuren gaan nu maar ongeveer 1 op de 10 keer met de bestuurdersportier open.

 

Na wat zoeken op deze site ben ik hier terecht gekomen: http://www.taligentx.com/passat/mainten ... mechanism/

 

Ik denk dat het probleem hierin zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat werk valt best mee hoor. Het eerste slot doe je in anderhalf uur. De andere in een half uur. Maar als je toch meteen de panelen eraf hebt, kun je meteen eventuele speakers inbouwen en bekabeling leggen(tip). Ook de afvoergaatjes onderin de deur controleren op vervuiling en meteen de raamrubbers schoonmaken ter hoogte van bovenkant deurpaneel.

 

Je probleem klinkt als een defect in de printplaat van het slot. Sleutel open/dicht wordt door twee microswitches waargenomen. De soldeerpunten bij de stekker scheuren door het vele openen en dichten van de deur. Heb het zelf ook gehad. De scheur is met het blote oog waarneembaar. Ik heb meteen alle soldeerpunten gedaan. Werkje van niks. De bovenstaande site is een hele goede handleiding. viewtopic.php?f=137&t=25079

 

Helaas zijn de symptomen van een verzopen comfort module in sommige gevallen hetzelfde. Dus controleer dat voor de zekerheid ook. En als je toch bezig bent, kijk dan meteen onder je accu of de pluggen daar verwijdert zijn. viewtopic.php?f=138&t=24550

 

Wat het uitlezen betreft, kijk eens in de sectie vag-com. Er zijn diverse gebruikers die ook de wagens van andere leden uitlezen. viewtopic.php?f=126&t=23943

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jah, ik heb in ieder geval al een verband gevonden omtrent die centrale deurvergrendeling, namelijk de volgende:

 

als het buiten koud is werkt het niet en als het buiten warm is werkt het wel. Er moet ergens dus een contactje loszitten of gescheurd zijn (zoals in de link van Chocomel1974 & Domi48) waardoor deze met de warmte van het weer uitzet en daarna dus wél contact maakt, want vandaag deed de auto het helemaal goed, zelfs de cruise control. Volgens mijn vriendin werkt het ook niet meer nadat de airco heeft aangestaan (wat dus duidt op een koele omgeving in de auto en het inkrimpen van de gescheurde soldeerpuntjes)

 

Nu is het dus de vraag of dit defectje bij de boordcomputer is (dat daar een soldeerpuntje gescheurd is) net daarbuiten of daadwerkelijk bij het contactslot zelf én bij de cruisecontrol, maar dat lijkt me sterk eerlijk gezegd...

 

Iemand nog een ander idee? (hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegd heb, heb ook nog niet de tijd gevonden om eens het deurpaneel eraf te halen of de pluggen om de boel te checken, eerst wil ik in theorie eens de opties bekijken)

 

Ik bestel trouwens deze week die kabel, dan kan ik de auto mbv de laptop van mijn vader uitlezen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Cruise control kan door meerdere andere oorzaken uitvallen. In ieder geval wordt die aangestuurd door een andere module(Motor management) dan de deuren(comfort module).

 

Ik denk dat je de theorie nu wel in praktijk kunt gaan omzetten. Eerst visueel checken op vocht onder de voorstoelen en uitlezen met vag-com. Dan weet je het zeker.

 

Wat betreft de cruise control. Die gaat uit bij bedienen van rem/koppeling. Het gebeurt wel eens dat de schakelaar van de remmen ongevraagd een signaal afgeeft... Moeilijk te controleren zonder vag-com. het is namelijk zo dat de remlichten pas oplichten door een tweede schakelaar, geactiveerd bij een diepere stand van het pedaal. Daarnaast valt de cc ook uit bij sommige fouten in het gasklephuis. En waarschijnlijk ook wel bij andere serieuze problemen op andere locaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De microschakelaars in de VAG sloten zijn erg kwetsbaar voor vocht, op d elange duur gaan ze stuk en het vervangen van zo'n slot is meestal een aardige en klus.

Omdat de "alle deuren op slot" functie wel werkt kun je het makkelijkste een AB setje kopen, met of zonder klapsleutel.

Ben je van een hoop gedoe af en je hebt meteen AB op je CPV.

 

Zo'n setje koop je op MP al voor een paar centen en die werken gewoon goed.

 

Voor inbouw van zo'n setje stuur me dan maar een PM.

 

Ik beschik ook over VAG Com en kan dan ook meteen je auto even uitlezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een AB setje zit sowieso in de planning, maar nu nog even niet. Eerst eens ff uitzoeken wat daar de mogelijkheden van zijn en kijken hoeveel dat kost.

 

Ik heb al zo'n VAG Com kabel besteld, die wordt (als het goed is) maandag verstuurd. Aan de hand daarvan kan ik hoogstwaarschijnlijk zelf al wat dingetjes uitsluiten. Moet alleen wel ff kijken hoe te doen met die software, of ik misschien dat betaalde pakket nodig heb (vast wel ergens te downloaden).

Mocht ik er verder niet uitkomen en de boel zélf niet gefixt krijgen kan ik altijd nog contact opnemen, thnx voor het aanbod in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden