Ga naar inhoud
  • 0

ditributieketting spanner


riemers

Vraag

goeiedag,

 

Ik heb wat verhalen gelezen over de dirtrubutieketting van de vr5 motoren

Nu wil ik het spul bij mij effe ophalen en checken(onder de klepdeksel)

Nu begreep ik ook dat je de spanner van de bovenste ketting redelijk makkelijk kan demonteren en checken.

Alleen nu is mijn vraag,kan ik die er zo uithalen of zit deze met een bepaalde voorspanning gemonteerd ofiets?

waar moet ik op letten bij het demonteren??

ik heb hem er nog nooit uitgehad vandaar.

 

mvg ivo

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Ivo,

 

Als je het nooit eerder heb gedaan zou ik er persoonlijk niet aanbeginnen.

Je moet naar mijn mening wel dondersgoed weten waar je mee bezig bent.

 

Maar hoezo wil je het checken? Hoor je de ketting? hoeveel heeft de auto inmiddels gelopen?

 

p.s.

 

Stel je eigen ook even voor in: "...ik ben... en ik rij...." stellen we hier aardig op prijs. :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heey,

 

Nou ik hoor hem lopen.

niet echt tikken of rattelen.

Ik ben niet geheel onhandig,ik heb alleen niet zoveel ervaring met een v5

ik kan alleen nergens geen gegevens vinden van die spanner.

Aanhaalmoment enzo....

Vandar mijn vraag.

 

mvg ivo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb toevallig de mijne een complete kettingrevisie gegeven vorige week. ook op de 190k.

Aanhaalmomenten enz weet ik eerlijk gezegd niet.

 

Wil je alles vervangen bij de V5 dan zul je het hele motorblok en schakelbak eruit moeten halen, anders kom je er niet bij.

9 van de 10x begeeft de hydraulische spanner het. Als ik me niet vergis zit die helemaal onderaan. En dan moet je toch echt alles eruit halen.

Dan wordt je ook eigenlijk altijd wel aangeraden om dan alles te vervangen;

- Kettingen / spanners / geleiders / tandwielen etc.

 

Dit is het enige wat ik je kan vertellen hier over. Weet wel dat ik me ketting nu helemaal niet meer hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heey,

 

ik heb inderdaad je verhaal gelezen.

en ook wat foto's van soortgelijke klussen.

Ik begreep dat de spanner van de bovenste ketting wel makkelijk te doen was.

ik zal wel kijken hoever ik kom

Ik moet toch wat dingen loshalen,omdat het 12v waterpompje het begeven heeft.

Als het goed is zit ik dan in de buurt van de spanner,en als je toch ruimte maakt.waarom niet effe checken of de spanner nog goed is.

 

mvg ivo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb begrepen dat bij de Passat V5 het distrubitie gebeuren aan de achterkant van de motor zit.

Is dit soms de reden dat de V5 een ketting heeft ? vanwege de bereikbaarheid dus.

Bij de 4- en 6 cilinder motoren zit het aan de voorkant en die hebben een riem.

 

Kun je er bij de Bora wel gemakkelijk bij ? Daar ligt de motor immers dwars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

of dat de reden is/was vraag ik me af... de VR motoren hebben iig een ketting, de V6 is van Audi.. en omdat het onderhoudsvrijer is doen ze die aan de achterzijde en de multieriemen e.d. aan de voorkant..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De kettingspanner kan je makkelijk vervangen, hij zit hier:

 

- Je haalt de achterste kap weg (met het vw logo)

- Je haalt de buis van het gasklephuis naar je luchtfilter weg

 

Als je dat gedaan hebt zie je (als je voor de auto staat) aan de linkerzijde helemaal achteraan een grote soort van bout, volgens mij dop 24.

Dat is de hydraulische kettingspanner, in deze kettingspanner die zorgt dat de ketting onder spanning blijft als de motor uit staat, de kettingspanner wordt afgedicht op het blok dmv een koperen ring, als je de spanner vervangt moet je die ring ook vervangen.

 

1245959492-940.jpg

 

1245959492-941.jpg

 

je kan hem gewoon lekker vastzetten, als je wat kennis heb weet je nu wel genoeg hoop ik.

 

zijn er nog vragen pm me even ik ken het blok nu wel een beetje :P zie mijn andere posts (distributie versprongen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heey,

 

Ik heb de auto effe een grote beurt gegeven.

-multisnaar met rollen en spanner en waterpomp

-bougies en kabels

-olie en filter

-elec waterpomp

-schijven en blokken rondom

-abs module

 

moem maar op.

 

Ook heb ik de klepdeksel eraf gehaald en de bovenste ketting bekeken.

Allemaal nog perfect,zowel de tandwielen als de ketting

De geleider ook nog prima

Alleen de spanner niet

Van de 10 keer dat ik hem indrukt bleef hij ong 2 keer hangen

Hij was uitgesleten zodat het asje wat schrankte

Die ook vervangen en hij is een stuk stiller achterin de motor.

 

dus het was het controleren waard.

 

bedankt voor de tips.

 

mvg ivo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden