Ga naar inhoud
  • 0

Warmte bij caravan trekken


Toerbuffel

Vraag

Ik heb een passat 1.8 uit 1998.

Zo'n 195000 op de teller.

Onlangs voor het eerst een caravan erachter gehangen.

Hij trekt de caravan van 1000 kilo vrij moeiteloos.

Wat me wel opviel is dat de motor wat warmer werd dan zonder caravan. Zo'n 90 graden. Niet echt zorgwekkend dus.

Wat echter wel vervelend was, was dat ik op een bepaald moment een paar keer moest steken. Dus vooruit, achteruit, vooruit, achteruit, enz.

De temp. meter blijf keurig op 90 graden staan echter uit de motor kwam een wat tikkend/ratelend geluid.

Auto snel uitgezet en laten afkoelen. Daarna opnieuw gestart en toen was het geluid weg en is ook weggebleven.

 

Iemand enig idee wat dat geweest kan zijn? Klepstotertje misschien :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

klepstoter sowiezo niet, die gaat tijdens het rijden niet ineens lawaai maken en na een herstart weer stil is.

Misschien zijn de lagers van je fan eraan?

 

Ik weet niet waar bij jou de temp normaal op staat, maar hij zou toch echt standaard al op 90 moeten staan, anders heb je de tempsensor of de thermostaat kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als er rijwind is staat de temp. meter op 80 graden.

In de file gaat ie naar 90 en komt daar ook niet boven.

Dit geld overigens zonder caravan. Met caravan staat ie standaard op 90.

Ik denk dus niet dat de temp. sensor kapot is.

 

Even voor de duidelijkheid, het tikkende geluid is weggebleven.

Ikzelf denk dat het iets met de versnellingsbak geweest is aangezien ik vaak in z'n 5 heb gereden.

En met een caravan is "het nieuwe rijden" niet aan te bevelen. Althans, niet met een benzineuitvoering uit 1998.

Volgende keer blijf ik in z'n 4 rijden. Gaat veel beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Kan het tikkende geluid niet van de stuurbekrachtiging zijn geweest? Als je aan het keren bent geweest en een paar keer van de ene naar de andere uiterste stand bent gegaan, dan krijgt het systeem het flink voor z'n kiezen.

 

Klinkt opzich logisch aangezien ik inderdaad flink heb lopen sturen in bijna stilstand. Ik wist alleen niet dat het stuurbekrachtigingssysteem een tikkend geluid kon maken? Waar wordt dat in het systeem door veroorzaakt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik durf niet te zeggen wat er tikt; weet alleen dat flink sturen bij stilstand in korte tijd de temperatuur van het systeem behoorlijk kan oplopen. Hierdoor ontstaan redelijk grote verschillen in temparatuur tussen de onderdelen, waardoor het niet onlogisch is dat hierdoor iets kan gaan tikken (werken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het rijden in zijn 5 met caravan hoeft geen probleem te zijn, je kan zelf ook je cruiscontrol gebruiken. mijn vorige passat 1.8 20V van 2000 heeft ruim 40000 km met een caravan die ongeveer 1200 kg woog gereden. Ook in het berg gebied kan je in de 5 rijden, de kunst is het om optijd terug te schakelen.

Nu rij ik in een 2.0 20V van 2005, deze heeft ook al een kleine 20000 km met caravan gereden. En de temeratuur blijft mooi op 90 staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden