Ga naar inhoud
  • 0

Xenon probleem


Ruubje

Vraag

Een tijd terug had ik wat problemen met m'n xenon koplampen.

 

Hij werdt rood, toen "tunings blauw", en toen viel die uit. Geen ramp, lamp kapot. Shit happens!

 

Door de dealer onder garantie de lamp vervangen, maar deze is geel?! Dus ik meldde dat, dat kan niet was de eerste opmerking.

 

Toen hebben ze daarna ook de andere koplamp maar vervangen, maar nu heb ik 2 gele lampen. Maar ook hier zit weer een raar tintje aan, op het moment dat ik de lampen aan zet flitsen ze nettjes, en lijkt het voor circa 30 sec tot 1 min dat de lampen nettjes wit / blauw zijn. En daarna worden ze langzaam geel, de dealer zegt dat het aan mij licht. Maar ik en m'n maatje zien het toch duidelijk.

 

Er is iets niet goed, maar wat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

waarschijnlijk heeft de dealer de lampen vervangen voor die van 4300k (gelig licht) in plaats van 6000k (wit).

 

Lamp is met opstarten en opwarmen altijd wat anders van kleur, pas daarna neemt deze z'n kleur aan.

Als voorbeeld, mijn lampen zijn 6000k (wit), maar dat hebben deze ook pas als ik de straat uit ben. Tot die tijd is het licht een stuk blauwer.

 

Oftewel lijkt op niks aan de hand, immers standaard vw kleur is 4300k.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voordat de tweede lamp vervangen werd, was er kleurverschil? Als dat het geval is weet je vrij zeker dan het aan de lamp ligt. Het beste zou je dan de lamp eruit halen en kijken welke opdruk deze heeft. Neem aan dat de kleurtemperatuur aangegeven staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Raar. Ieder merk heeft natuurlijk een andere interpretatie van kleur. Maar je zou verwachten dat een dealer wel dezelfde lampen monteert.

 

Maak eens een foto.

 

Nou, de kleur is vastgelegd en is te meten. 4300K zou bij elk merk hetzelfde moeten zijn. Wat je echter vaak ziet is dat niet elke lamp (vooral bij goedkopere) exact de waarde haalt zoals opgegeven. Als de lamp dan bv meer richting de 4000K gaat dan wordt het licht ook geler.

Als het echter originele D2S Philips lampen zijn dan zou dat niet mogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, de kleur is vastgelegd en is te meten. 4300K zou bij elk merk hetzelfde moeten zijn. Wat je echter vaak ziet is dat niet elke lamp (vooral bij goedkopere) exact de waarde haalt zoals opgegeven. Als de lamp dan bv meer richting de 4000K gaat dan wordt het licht ook geler.

Als het echter originele D2S Philips lampen zijn dan zou dat niet mogen.

 

Zou moeten ja. Maar verschil heb je altijd. Bij de betere merken is dat niet of nauwelijks zichtbaar. Bij goedkopere merken zul je zien dat er opeens heel veel verschillen kunnen zijn bij een 4300K lamp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Auto staat komende 2 weken nog bij de dealer, in afwachting van een nieuw vliegwiel.

 

Maar ben zeeeeer benieuwd waar ze mee op de proppen komen. Want een receptionist die zag het verschil niet tussen wit / blauw licht (m'n oude passat staat in de showroom daar) en mijn gele koplamp...

 

Hij beweerde dat het aan mijn ogen lag (kneus), terwijl ik toch met 3 man precies het zelfde concludeer (dat het echt geel is)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Xenon lampen worden na het starten eerst met een lagere stroom aangestuurd door de ballasten. Dit is om de levensduur te verlengen van de lampen. Na ca. 30 seconden zouden de lampen pas op de volledige sterkte moeten branden. Bij een lagere stroom ( in het begin ) is normaal gesproken het licht alleen maar zwakker en niet anders van kleur. De kleur wordt bepaald door de samenstelling van het Xenon gas in de lamp.

Zo is een Xenonlamp met een kleurtemperatuur van 6000K ( 6000 graden Kelvin) een zuiver witte lamp. Ook bestaan er lampen met andere Kelvin waarden, zoals 4300K ( geler licht ) en ook zelfs 8000K ( blauw licht ) en 10.000K ( paars licht )

Als je een lamp hebt die van kleur verandert, dan kunnen er diverse zaken verkeerd zijn.

 

1 - De stroom door de lamp is te hoog. Hierdoor verbrand hij. De electroden in de lamp oxideren dan en verontreinigen het gas, waardoor het mengsel anders wordt. Dit andere gasmengsel zorgt dan voor een andere kleur. De lamp zal maar kort mee gaan omdat hij letterlijk opbrandt. Oorzaak: De ballast. Deze geeft te veel stroom. Mogelijk zit er een klein stelschroefje op de ballast die met lak is geborgd. Hiermee wordt de stroom ingesteld. Mogelijk moet je hiervoor ook de ballast open maken, maar zo ver zou ik niet gaan. De stroom door de lampen meten is ook riskant, want als je een amperemeter tussen de lamp en de ballast zou aansluiten, dan krijgt die meter bij het aansteken van de lamp even 35000 Volt te verwerken. Bijna zeker dat je daarna je meter kunt weggooien. Mocht je toch willen meten, dan moet je in serie met je lamp de amperemeter aansluiten en deze meter eerst met een draad overbruggen (kortsluiten). Pas als de lamp brandt, dan die kortsluiting weghalen. Je moet dan ongeveer 3 Ampere meten. Bij een hogere stroom zal de lamp vrijwel zeker erg kort meegaan.

 

2 - De koeling voor de lamp is onvoldoende. Dit kan het geval zijn als je lang stil staat met brandende lampen. Je hebt dan geen rijwindkoeling op je koplampglas en daardoor verbranden ook weer de electrodes in de lamp. Binnen in de koplamp armatuur wordt de temperatuur dan te hoog.

 

3 - De ballast wordt onvoldoende gekoeld. De afstelling van de stroom kan dan verlopen en te hoog of te laag worden. Een te lage stroom zorgt er voor dat de electrodes niet schoon branden tijdens gebruik. Het gevolg is dat de lampen dan steeds moeilijker ontsteken en uiteindelijk "dood" zullen zijn. Dit is hier echter niet het geval. Een hoger wordende stroom kan wel de oorzaak zijn van dit euvel, omdat de samenstelling van het Xenon gas dan langzaam anders wordt.

 

4 - De lampen zijn niet 100% gasdicht. Er kan dan zuurstof bijkomen in minuscule hoeveelheid. Ook dan weer verandert de samenstelling van het gas en dus ook de kleur.

 

5 - Je hebt inderdaad lampen met een lagere kleurtemperatuur. Elke Kelvinwaarde lager dan 6000K geeft een steeds warmere kleur ( geler ) Alles boven de 6000K geeft een steeds koudere kleur ( paars / blauw ) Helaas staat dit vaak niet op de lampen en is het raadzaam om ze altijd per 2 te vervangen om gelijke kleur te behouden.

 

Als je imitatie lampen hebt in een koplamp ingebouwd die daar niet geschikt voor is, dan is bijna altijd het te heet worden van de lampen de oorzaak van ellende.

 

Na 3 xenonsets (imitatie) versleten te hebben ben ik er mee gestopt en heb ik weer normale lampen. Originele waren me te duur, maar imitatie is uiteindelijk ook weggegooid geld. Daar komt nog bij dat je imitatielampen waarschijnlijk niet door de APK keuring krijgt, omdat het lichtbeeld vaak niet klopt. Ook dient er een wis/was installatie op je koplampen te zitten bij Xenon, maar de regelgeving is hier volgens mij nog niet eenduidig over.

Wees er bij achteraf inbouwen van imitatie Xenon op bedacht dat de APK wel eens een probleem kan worden dan. Zorg dus dat de set er altijd weer uit kan en dat er weer originele lampen in kunnen voor een APK keuring.

 

Ik hoop dat iedereen met deze info iets kan.

 

 

 

Meestal is een te hoge temperatuur van ballast of lamp de oorzaak van alle kwalen. Zorg dus ook voor een koud plekje voor de ballasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na 3 xenonsets (imitatie) versleten te hebben ben ik er mee gestopt en heb ik weer normale lampen. Originele waren me te duur, maar imitatie is uiteindelijk ook weggegooid geld. Daar komt nog bij dat je imitatielampen waarschijnlijk niet door de APK keuring krijgt, omdat het lichtbeeld vaak niet klopt. Ook dient er een wis/was installatie op je koplampen te zitten bij Xenon, maar de regelgeving is hier volgens mij nog niet eenduidig over.

Wees er bij achteraf inbouwen van imitatie Xenon op bedacht dat de APK wel eens een probleem kan worden dan. Zorg dus dat de set er altijd weer uit kan en dat er weer originele lampen in kunnen voor een APK keuring.

 

Ik laat mijn auto al zo lang ik met aftermarket xenon rij (ruim 3 jaar) probleemloos keuren. Ook heb ik tot nu toe alleen een ballast kapot gehad en deze werd zonder probleem gratis omgewisseld. Verder werkt het gewoon super.

 

Het lichtbeeld word ook vaak slecht doordat men geen goede aftermarket koplampen monteerd.

 

Gr Jerry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jerom schreef:

Ik laat mijn auto al zo lang ik met aftermarket xenon rij (ruim 3 jaar) probleemloos keuren. Ook heb ik tot nu toe alleen een ballast kapot gehad en deze werd zonder probleem gratis omgewisseld. Verder werkt het gewoon super.

 

Het lichtbeeld word ook vaak slecht doordat men geen goede aftermarket koplampen monteerd.

 

Gr Jerry

 

Het verleden is geen garantie voor de toekomst! Xenon wordt idd per 1 mei ( nu dus ) niet meer goedgekeurd bij een APK als dit een niet originele versie is met wis/was installatie op de koplampen. Jammer, maar het is niet anders vrees ik. Dus wees er op bedacht dat een volgende APK wat extra kosten met zich mee kan brengen voor het terugbouwen van de originele lampen.

 

Het lichtbeeld verandert inderdaad ook doordat de koplamp units niet geschikt zijn voor de Xenon lampen die gebruikt zijn. Ze worden dan te warm en..... lees verder mijn eerdere betoog.

 

Intussen.... Lekker blijven genieten van dat fijne spul op 4 wielen!

 

TOEN IK MIJN EERSTE PASSAT PASSAT, VROEG IK ME AF WAAROM IK MIJN PASSAT NOG MAAR PASSAT.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden