Ga naar inhoud

KeesD

Members
  • Aantal items

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over KeesD

Profile Information

  • Plaats
    Alblasserdam

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

KeesD's Achievements

0

Community reputatie

  1. De overdrukschakelaar is inderdaad F129 en de thermo schakelaar is F18 en de fan is V7. Die zoemer aan de drukschakelaar hangen is volgens mij geen goede optie, omdat de eerste overdruk van 14 bar eigenlijk nog geen fout situatie is. Het kan dan voorkomen dat je al rijdend met een goed functionerende airco telkens die kl!@#^%* zoemer hoort. LOL. Ik wil ook niet de auto volhangen met zooi. Een LEDJE lijkt me ook minder, omdat die overdag in de zomerzon nogal eens over het hoofd gezien kan worden.
  2. Hey Ted, zoals ik al schreef: De fan is ook al vervangen ( omdat die niet meer echt wilde). Je hebt gelijk voor wat betreft die druk EN temperatuur sensor. Volgens het schema zitten ze er beide in. Ik heb het schema van het airco circuit, waaruit ik kan afleiden dat de druksensor er een is met 2 nivo's. De eerste schakelaar komt in bij 14 Bar ( heb ik weer ergens anders op dit gave forum kunnen lezen), dan gaat de fan normaal gesproken via de beruchte serieweerstand draaien op gereduceerde snelheid ( als die weerstand heel is, anders blijft de fan gewoon uit). De druk zal dan afnemen in het systeem omdat de temperatuur van de koelvloeistof afneemt vanwege de fan die draait. De tweede drukschakelaar komt volgens dat zelfde verhaal wat ik las in op 18 Bar en dan gaat de fan volgas draaien zonder serieweerstand en dan schakelt hij de pomp ook uit. Met een of twee defecte serieweerstanden loopt de druk dus eerst op tot 18 bar en pas dan schakelt hij uit en zal de fan gaan draaien op volgas. De airco werkt dan altijd tot het nivo van de tweede overdruk beveiliging. Dit vergt meer van de aircopomp, die dan ook veel heter wordt vanwege de hogere druk. Bij mij is hij daarop vastgelopen, althans dat is de theorie van de garage. Verder zit er ook nog een naloop regeling in, die er voor zorgt dat de fan nog even na blijft draaien als je de auto uit zet met een te hete airco. Die naloop van de fan gebeurt ook weer via een serieweerstand. Dit is de tweede serieweerstand die in dat zelfde weerstandblok zit. Bij het slopen en vervangen zal ik wel wat foto's maken en later nog hier plaatsen. Wordt vervolgt.
  3. Nee, probleem is opgelost, maar..... Ik had er nog bij willen vermelden dat het hier niet 1 weerstand is, maar 2 weerstanden. Vandaar de 3 aansluitingen met 1 gemeenschappelijke richting aircofan. Dat de weerstand zo duur is, valt achteraf wel mee als je bedenkt dat het een 0,8 Ohm weerstand is die bij inschakelen van de fan een kortsluiting "ziet". Een niet draaiende fan heeft nl. een weerstand van nagenoeg 0 ohm. In dat geval loopt er bij een accuspanning van 14,4 Volt een stroom van 18 Ampere. Het vermogen van die weerstand moet dan (14,4 x 14,4 ) / 0.8 = 260 Watt zijn. Dat is best veel als je ook nog bedenkt dat die 280W weggestookt moet worden bij een buitentemperatuur die ook wel eens erg hoog kan oplopen in de brandende zon boven het asfalt. Liever plaats je dan een weerstand die 400W kan wegstoken, dan wordt hij zelf iets minder warm, maar dan is het wel een weerstand die nogal massief moet zijn en goed zijn warmte kwijt kan naar de omgeving. Vandaar die metalen plaat aan die weerstanden. Mogelijk is hij juist defect gegaan, omdat hij origineel misschien van een te laag vermogen is. Een nieuwe gaat dan weer de zelfde weg, met als risico dat de airco weer wordt opgeblazen vanwege een te hoog oplopende druk. Bij mij was dus de airco pomp vastgelopen om die reden. Wat ik nu ga doen is die originele weerstand bestellen en plaatsen. Parallel aan die weerstanden plaats ik twee zoemers ( je weet wel, van die dingen die waarschuwen als je je binnenverlichting aanlaat ). Zodra nu die zoemers gaan zoemen, weet ik dat er weer een weerstand is doorgebrand en zet ik mijn airco af ter voorkoming van een wederom vastlopende aircopomp. Dit is misschien een tip voor anderen. De zoemers moet je dan aansluiten tussen de rode draad en de rood-witte ( zoemer 1) en een andere tussen de rode draad en de rood-groene ( zoemer 2). De reden waarom deze zoemers normaal gesproken niks doen, is omdat ze bijna worden kortgesloten door de 0,8 ohm weerstanden en alle stroom dus door die weerstanden loopt en niet door de zoemer. Over die weerstanden valt maar een klein deel van de totale batterijspanning en dat is te weinig om ze ook te laten zoemen. Zo'n zoemertje koop je voor een paar euro bij een bedrijf als Conrad of Farnell, of de betere auto speciaalzaak. Ik hoop dat ik hiermee een nuttige bijdrage lever aan dit fantastische forum. Al twee keer ben ik via deze weg aan de juiste informatie gekomen. Dank dus ook aan alle mede gebruikers/organisatoren en meedenkers! Groet, Kees. Zo, nu kan dit item echt worden afgesloten. Voor iedereen die vreest voor een dure airco reparatie ooit, dan is dit een mogelijke manier om een falende aircofan op tijd te ontdekken.
  4. Hoi Ted, Je bent mijn held ! Dat is inderdaad de weerstand waar ik het over heb. Van de prijs wordt ik nog niet vrolijk... Ik lees iets van 155 euro !! voor een simpele weerstand. Ze weten bij de VAG groep wel wat rekenen is voor onderdelen. Maar goed, nu ik de oorzaak te pakken heb, knutsel ik zelf wel een weerstand in elkaar voor een fractie van die prijs. Hartelijk dank voor je meedenken en meezoeken. Groet van een andere gepassioneerde Passat rijder.
  5. Hey Marco, ja, de fan WAS stuk en is ook vervangen. Echter draait hij nog steeds niet met de originele bekabeling aangesloten. Voorlopig is de stekker van de fan nu maar aangesloten op de +12V achter het contaktslot. Zodra ik de auto nu start, begint de fan op maximaal toerental te loeien en stopt pas weer als ik de motor afzet. Voorlopig is dit volgens de garage de enige oplossing, waarbij de airco toch gebruikt kan worden. Nou ben ik daarom erg enieuwd waar ik de serieweerstand ( voorschakelweerstand ) van de fan kan vinden in mijn auto. Die is naar alle waarschijnlijkheid doorgebrand. De garage gaf aan, dat ze de drukschakelaar ook al vervangen hebben, maar zij weten niks van een serieweerstand...... Volgens het schema wat ik via deze site te pakken heb gekregen zit die er wel degelijk in. Hoop dat iemand mij kan helpen.
  6. Weet iemand mij te vertellen waar de drukschakelaar en de serieweerstand zit, die de ventilator achter de airco radiateur aan en uit schakelt? De hele airco is inmiddels vervangen omdat de compressor was vastgelopen. Gevolg: metaaldelen in het circuit, dus alles vervangen waar de koelvloeistof door loopt. Zal wel een dure grap worden: Verdamper, compressor, fan, condensor, doorspoelen en vullen. De rekening heb ik nog niet, omdat die fan het dus nog niet doet zoals het hoort en dus de boel nog niet echt gerepareerd is. De garage moet nog verder zoeken en heeft de fan nu maar voorlopig permanent op de geschakelde 12V accuspanning gezet na het contaktslot. Omdat ik zelf ook redelijk handig ben, denk ik graag ook mee. Komt bij dat elektronica voor mij ook bekend terrein is. Ik heb daarom het hele schema doorgelopen waarom deze fan niet draait. Alles werkt, zoals de aansturing van de relais voor snelle en langzame stand van de fan, de 40A zekering en dus ook de fan zelf. De enige twee componenten die ik niet kan vinden zijn de dubbele drukschakelaar die waarschijnlijk in de airco leiding moet zitten en een voorschakelweerstand. Als ik weet waar die zitten, zou ik ze even kunnen overbruggen om te zien of de fan dan wel aanspringt. Voor zover ik kan bedenken zijn dit de enige componenten die nog defect kunnen zijn. Ik zou erg geholpen zijn met een antwoord. Bedankt al vast. Het betreft een VW Passat Diesel TDI sportline 6 versnellingen 130pk uit 2003. Een verder fantastiche auto waarvan ik eigenlijk nooit afstand wil doen omdat hij zo lekker ( zuinig ) rijdt. Vandaar mijn noodkreet. Overigens nog een vraag over het sport onderstel: De vering is inmiddels nogal slap geworden, zodat de auto met regelmaat bij verkeersdrempels met de bodem over de straat stuitert. Weet iemand een betaalbaar setje schroefveren voor deze auto? Al vast bedankt voor jullie reacties. Kees
  7. Wat is het leven toch mooi ! IEDEREEN bedankt voor jullie hulp ! Navigatie eindelijk met geluid ! Pin 6 en pin 19 van de Siemens steker achter op de MFD radio, naar de Nokia Versterker op de 24 polige stekker pin 14 en 16. Het leven wordt een heel stuk eenvoudiger met het juiste schema ! Een NOG MEER tevreden Passat rijder. ( en dat kan al bijna niet ! ) Groet, Kees
  8. G E W E L D I G ! ! ! Hiermee gaat het zeker lukken ! B5-5racer bedankt ! Dit lijkt het juiste schema. Ga het gelijk uitproberen. Marco, ook jij hartelijk dank, maar jou schema is van een "Gamma" soundpakket en komt helaas niet overeen met mijn hardware. Vandaag al de signalen NF+ en NF- op een extern versterkertje aangesloten met boxen ( PC speaker setje ) en geconstateerd dat het navigatiegeluid inderdaad wordt weergegegven over de draden NF+ en NF- Dit eenmaal wetende, reste mij alleen nog de juiste aansluitpunten op de Nokia DSP versterker te vinden. NOU, DAT SCHEMA IS MIJ DUS ZOJUIST AANGEREIKT DOOR B5-5racer !! Aangezien elektronica en schema's tot mijn dagelijkse bezigheden behoort, gaat het nu zeker goedkomen! Ben nu ff weg voor een kleine ( hopelijk laatste ) ombouw.
  9. Marco, bedankt voor je hulp. Ik begin te denken dat er nog hoop is. ik ben n.l. deze site tegengekomen: http://www.passatplus.de/umbauteile/ste ... ecker4.htm Weer een klein stapje verder gekomen denk ik. Waarschijnlijk moet ik de signalen NF+ en NF- op de Siemens stekker achter op mijn MFD type G radio, ook aansluiten op de Nokia DSP versterker. Alleen zou ik niet weten op welke pennen. Is er iemand die mij dit kan vertellen? Is er iemand die dit kan doormeten of nog mooier: is er iemand die een bedradingsschema heeft van de kabelboom tussen de MFD radio en de Nokia DSP versterker. Ik denk dat ik er dan helemaal uit zal komen en dan word ik een nog gelukkiger Passat rijder. Wie helpt mij? Vast bedankt voor jullie inspanning allemaal ! ! Dit is een fantastisch medium ! ! Groet, Kees
  10. Hey Marco, zoals ik al schreef: ".... maar helemaal gelukkig ben ik nog niet vanwege het ontbreken van de navigatie begeleidende gesproken instructies." In mijn siemens stekker? Welke is dat? Als je de 26 polige bedoeld achterop de MFD radio, dan zitten daar maar 2 draadjes aan. Pin 13 ( Bosch CAN BUS High) en pin 5 ( Gala ) zijn nu bezet. Acheruitrij signaal boeit niet zo, maar pin 26 ( Bosch CAN BUS Low) lijkt me wel noodzakelijk. Jammer dat jij geen Nokia DSP versterker hebt, want dan was het eventueel op te meten waar die draad aan vast zit. Toch maar eens met een VAG-COM specialist een check doen dan. Mogelijk komt daar iets uit. Groet, Kees
  11. Hallo Matthijs, De DSP van Nokia weglaten was mijn originele gedachte. Maar helaas, op de standaard ISO uitgang voor de speakers op mijn radio was zo goed als geen geen geluid aanwezig. Ook niet nadat ik de toetscombinatie 3+6 en daarna met 2 de DSP functie had uitgezet op de radio. Nadat ik toen toch maar de DSP versterker had aangesloten via de gele mini-ISO steker, had ik ineens perfect geluid nadat ik de DSP functie in de radio weer had aangezet. Maar zoals al eerder aangegeven, had ik slechts ALLEEN radiogeluid. Alle andere vormen van geluid blijven nog steeds achterwege, vandaar mijn hoop dat je IETS in de radio kunt activeren via VAG-COM oid, zodat de AUX input en de Externe CD wisselaar WEL werkt. Tot nu toe blijft het behelpen, maar een mens wordt creatief..... Ik heb nu voorlopig de "links en rechts" signalen op mijn mini-ISO steker maar via een dubbelpolige wisselschakelaar aangesloten. Middencontakten van deze schakelaar naar de DSP versterker. Linkse stand van de schakelaar = DSP verbonden met de radio uitgangen L en R van de gele mini-ISO steker. Rechter stand van de schakelaar = DSP verbonden met mijn Nokia GSM via mini jack plug uitgang van deze telefoon. ( Aangesloten ACHTER de bediening op het HEAD SET snoertje dat bij de telefoon zat. Daarmee zit er ook gelijk de externe microfoon aan ! ) De draad van de rechterkant van de wisselschakelaar loopt nu via mijn middenconsole naar het armsteun bakje, waarin mijn GSM ligt. Vanuit dit bakje kom je ook makkelijk bij de handrem, dus heb ik de headset bediening achter op mijn handrem vastgezet met een spanbandje en vervolgens de draden hiervan door het handrem afdekplaatje teruggevoerd naar mijn telefoon, die in het bakje ligt. Op deze manier kan ik nu toch MP3 files vanaf mijn Nokia N95 GSM afspelen op de radio en is hij ook gelijk Car-kit. de micofoon van mijn HEADSET bediening achter op mijn handrem is een prima locatie voor perfect geluid tijdens bellen. Kortom, ik heb aardig om het probleem heen gewerkt, maar helemaal gelukkig ben ik nog niet vanwege het ontbreken van de navigatie begeleidende gesproken instructies. De dubbelpolige wisselschakelaar heb ik op het dashboard paneel naast de radio gemonteerd op een van de blinde afdekplaatjes onder de Alarmlicht schakelaar ) Voorlipig denk ik dat ik het verder maar zo laat, nu is er goed mee te leven. Iedereen bedankt voor het meeleven en meedenken! Groetjes, Kees
  12. Hallo Jeroen, Dit schema is mij bekend, maar wat ik me afvraag: Ik heb geen apparte TMC tuner, dus die verbindingen zitten ook niet op mijn CAN BUS aansluiting van mijn MFD type G radio. Ik zou graag willen weten hoe de verbindingen naar- en -van mijn DSP versterker van Nokia moeten zitten om alles lekker te laten werken. Dat aansluitschema heb ik nog nergens kunnen vinden. Mogelijk is mijn radio gewoon defect, omdat er bij navigeren niet gesproken wordt. Ook een externe CD wisselaar aansluiting op de mini ISO stekers geeft geen geluid. Door de radio op AUX te zetten en de externe ingang te gebruiken hoor ik niets. Ook de directe luisdpreker uitgangen op mijn MFD radio doen niks, vandaar dat ik graag meer info wil om diagnose te stellen. Aangezien ik alleen maar een draad heb lopen van de MFD Radio CAN-BUS connector pin 13 ( Bosch CAN HIGH ) naar mijn DSP versterker, zijn eventuele settings of diagnose mogelijkheden niet te doen met VAG-COM, omdat de radio niet in verbinding staat met de stekker waar VAG-COM op aangesloten wordt. Overigens weet ik ook niet waar de diagnosesteker met CAN-BUS aansluiting zit voor VAG-COM in mijn 3BG Passat. Mogelijk heb ik iets unieks nu, maar dat denkt iedere Passat bezitter natuurlijk! Het blijft natuurlijk wel mooi spul. Iedereen die meer weet te vertellen over de DSP versterker van Nokia: Graag info over de connectorbezetting hiervan en hoe aan te sluiten op een MFD type G radio en welke andere verbindingen er nog nodig zijn om de radio vindbaar en configureerbaar te maken met VAG-COM. Bedankt alvast ! Een gelukkige Passat rijder. ( ondanks dit kleine manco )
  13. Hallo Specialisten, Wie O Wie ? weet mij te vertellen waar ik de signalen "CAN +" en "CAN -" kan vinden in mijn Passat 3BG uit 2003 ? Ik zit met een aansluitprobleem van mijn MFD radio type G met DSP versterker van Nokia. Op deze twee CAN-bus aansluitingen moet ik mijn MFD radio nog aansluiten om hem correct te laten functioneren. Navigatiegeluid werkt niet en ook kan ik geen externe geluidsbronnen aansluiten, zodat ze ook nog geluid produceren. De menu's op de radio zijn allemaal correct ingesteld, maar de stilte blijft. Ik heb alleen radiogeluid via mijn MFD radio en dus vanuit de DSP versterker. Dubbel DIN inmiddels ingebouwd met een speciaal inbouwframe. Alles ziet er super uit, maar nu nog super genieten van alles dat werkt .... Mochten jullie de draadkleuren weten van de "CAN +" en "CAN -" draden, dan ben ik ook al een heel stuk verder. Sorry, dit is wel een heel ander onderwerp, maar mogelijk zit ik hier bij de juiste specialisten. Voor elke reactie mijn hartelijke dank.
  14. KeesD

    Xenon probleem

    Jerom schreef: Ik laat mijn auto al zo lang ik met aftermarket xenon rij (ruim 3 jaar) probleemloos keuren. Ook heb ik tot nu toe alleen een ballast kapot gehad en deze werd zonder probleem gratis omgewisseld. Verder werkt het gewoon super. Het lichtbeeld word ook vaak slecht doordat men geen goede aftermarket koplampen monteerd. Gr Jerry Het verleden is geen garantie voor de toekomst! Xenon wordt idd per 1 mei ( nu dus ) niet meer goedgekeurd bij een APK als dit een niet originele versie is met wis/was installatie op de koplampen. Jammer, maar het is niet anders vrees ik. Dus wees er op bedacht dat een volgende APK wat extra kosten met zich mee kan brengen voor het terugbouwen van de originele lampen. Het lichtbeeld verandert inderdaad ook doordat de koplamp units niet geschikt zijn voor de Xenon lampen die gebruikt zijn. Ze worden dan te warm en..... lees verder mijn eerdere betoog. Intussen.... Lekker blijven genieten van dat fijne spul op 4 wielen! TOEN IK MIJN EERSTE PASSAT PASSAT, VROEG IK ME AF WAAROM IK MIJN PASSAT NOG MAAR PASSAT.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden