Ga naar inhoud
  • 0

1.4 TSI -90 KW - 3C chassis zwarte uitlaat


pkrill

Vraag

MIjn nieuwe Passat heeft na +/- 3000 KM nog steeds een zwarte uitlaat, dwz. er is veel roet aanwezig.

Ook is het verbruik aan de hoge kant.

Ik rijd alleen maar snelweg km's met max 120 km/u. Het verbruik is dan +/- 6.5 l/100km.

Volgens fabrieksopgave moet dit dan echter +/- 5.5 l/100km zijn. Dus een litertje teveel per 100 km (tank alleen V-Power)

 

De dealer beweert dat de motor nog moet inlopen (sic!) Dit was misschien nog zo in de jaren 50 van de vorige eeuw, maar niet meer houdbaar tegenwoordig. De toleranties waarmee de huidige motoren worden gefabriceerd hebben een zodanig kleine tolerantie afwijking dat de motoren niet meer hoeven in te lopen!

 

Deze 1.4 TSI is speciaal aangeschaft (na 8 maanden wachten pas afgeleverd!) ivm. het lage verbruik!

Voordat ik deze motor zal gaan chiptunen op eigen kosten zou de dealer eerst moeten zorgen dat de fabrieksspecificaties worden bereikt!

 

Wie heeft al meer ervaring met dit type motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als antwoord op de vragen van Vdub:

 

Nee, er worden geen korte stukjes mee gereden alleen tussen de 60-200 km per rit.

De auto wordt echter niet veel gebruikt!

 

De specificaties geven aan dat het verbruik op de snelweg (120 km/h) 5,4 l /100 km zou zijn.

 

Ik heb de auto uit Wolfsburg opgehaald en bij deze rit terug naar huis (+/- 430 KM) met Duitse brandstof (octaan 98) was het verbruik al +/- 5.6 l /100 km bij een bijna constante snelheid van 120 km/h. (op de cruise control)

 

In Nederland heb ik alleen V-Power getankt (octaan 97) en nu is het verbruik rond de 6.4 l/ 100 km bij 120 km/h

Gemiddeld is het verbruik nu rond de 6.1 l / 100 km.

 

Volgens informatie op deze site omtrent V-power brandstof (zeer goede informatie overigens) zou het management systeem na +/- 4000 km op deze brandstof zijn ingespeeld en het verbruik optimaal moeten zijn.

Ik heb echter niet de indruk dat het verbruik nu (na +/- 3500Km) zou zijn verminderd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1 op 16,4 gemiddeld.. is dat niet zuinig genoeg? Alle specificaties van de fabriek worden volgens EU normen berkend, normaal wijkt dat ca 15% af in werkelijkheid omdat het soms harder waait, je bepakking erin hebt, slecht weer, heuvelachtig etc..

 

fabriekspecs: 1 op 18,51

afwijking normaal tov specs 15% 2,77L/km = 1 op 15,74.. jij rijdt dus zuiniger dan gemiddeld..

 

 

Ik haal die 1 op 16,4 niet eens met mn diesel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou ook blij zijn met 1 op 16,5 op benzine. Fabriekspec's zijn simpel weg niet te halen. Vorige week stond in autoweek nog een overzicht van afwijking van het opgegeven verbruik en werkelijke verbruik. Bv. de honda civic hybrid scoort in praktijk maar 1 op 15,2 !!

Als ik me niet vergis is het bij diesels ongeveer 10 % hoger en bij benzine 12 % volgens de tabel die daarin stond. Dit was een tabel die vanuit Travelcard was samengesteld met de door hun verzamelde tank en km registratie gegevens van lease rijders.

 

Uit een onderzoek van tankpassenleverancier Travelcard in samenwerking met het vakblad Automotive blijkt dat een benzineauto in de praktijk twaalf procent méér verbruikt dan de fabrieksopgave en een diesel tien procent. Daarvoor is onderzoek gedaan onder ruim 44.000 auto’s in de tweede helft van 2008.

Het eerlijkst zijn de verbruikscijfers van Chrysler. De benzinevarianten verbruiken slechts 1,2 procent meer dan de fabrieksopgave; diesels scoren een afwijking van twee procent. Bij de benzineauto’s scoort Lexus met een 3,3 procent hoger verbruik de tweede plek en Volvo heeft met 4,5 procent een derde stek. Bij de diesels is Mitsubishi tweede met vier procent meerverbruik en Opel derde met 6,2 procent meer.

De dragers van de rode lantaarn bij het onderzoek zijn de Toyota Prius en de Hond Civic Hybrid. Die verbruiken in de praktijk 24,5 en 23,2 procent meer dan de fabrieksopgave. De onderzoekers tekenen daarbij wel aan dat de hybrides ondanks dat nog altijd een gunstiger verbruik hebben dan de rest met respectievelijk 28,2 en 21,6 procent beter dan het gemiddelde.

In de onderste regionen van de merkenlijsten bij de benzineauto’s vinden we Kia met een meerverbruik van 16,6 procent, Fiat met 17,5 procent en Honda met 21,9 procent. In de diesellijst scoren Peugeot met 13 procent afwijking, Ford met 13,6 en Seat met 16,4 procent het slechtst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij zijn verbruiksopgave's van de fabriek bij 90 Km/h en niet bij 120Km/h.

Dat scheelt al een slok op een borrel!

 

Heb even verder gezocht omdat je zegt dat verbruik opgave bij 120 Km/h is.

Nou die 90 Km/h die ik vermelde is idd klinklare onzin.

Als je dit stukje http://www.autoweek.nl/weblog/1471/Weg-met-de-verbruiksmeting leest wort duidelijk dat 120 idd even wordt gereden, echter een korte tijd. Er zit een plaatje bij hoe snelheid opbouw van test is.

Verbruiksopgave buiten bebouwde kom (EUDC) is dus helemaal geen opgave van verbruik bij constante snelheid!!

Zo is het dus niet zo vreemd dat je de fabrieksopgave niet haalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden