Ga naar inhoud
  • 0

Lichte motortrilling Passat 3C stationair


aronofsky

Vraag

Mijn tweede vraag in korte tijd maar ik hoop dat ik me binnenkort ook nog een keer kan opwerpen als helpende hand. Mijn recent verworven Passat 3C Variant 1.9 TDi uit 2006 heeft de neiging om bij stilstand met draaiende motor (800 rpm) een trilling te vertonen. Dit gebeurt ook nadat ik er enige tijd mee heb rondgereden. De trilling keert om de paar seconden weer terug en is net sterk genoeg om lichtelijk storend te zijn. Aangezien dit mijn eerste diesel betreft wil ik niet te snel alarm slaan maar ook niet lang rond blijven rijden met een mogelijk motorisch mankement/defect. De motor klinkt en draait verder als het spreekwoordelijke zonnetje, het is enkel de trilling waarin hij af lijkt te wijken van het gangbare. Enig vooronderzoek op het net heeft niet echt uitsluitsel kunnen geven. Nu heb ik zelfs begrepen dat het wellicht door vervuilde diesel kan komen maar dit leek mij een brug te ver.

 

Iemand met soortgelijke ervaringen of die een vermoeden heeft wat het probleem zou kunnen zijn?

 

Bij voorbaat dank voor de input!

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die van mij nu met ook een 1.9 tdi 150.000 km. De mijne moet woensdag naar de dealer voor wat punten. Ik zal deze ook erbij zetten en laat wel even weten wat het is. Ik heb het ook zo nu en dan en is echt maar heeeeeeel lichtjes merkbaar. Ik ben (ook) een zeikerd en merk alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aangezien ik nog binnen de garantietermijn van de verkopende partij zit hoop ik alle gekkigheden z.s.m. opgespoord te hebbben zodat het gefixed kan worden. Ik ben zeer benieuwd naar de uitkomst voor jouw VW dus hoor het graag van je.

Zojuist nog even naar de motor zelf gekeken terwijl die liep en hij trilde toch wel degelijk best heftig (wel na een koude start natuurlijk). Omdat het probleem zich bij het stilstaan met draaiende motor continu voordoet (en ik in een file-rijk deel van ons land woon) maak ik me toch een beetje zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de trilling af en toe zal met het inspuiten van diesel te maken hebben denk ik, dus dat van die slechte brandstof zou ik gewoon uitproberen en 2 tanken vol V-power of BP Ultimate Diesel nemen.. kost je maar een paar cent meer in totaal maar dan heb je dat iig uitgesloten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Misschien is het een een versleten lager van een rol of onderdeel aan de multiriem ; als dat lager slijt gaat die rol trillen/vibreren en bij bepaalde toerentallen krijg je misschien zichzelf versterkende vibraties.

 

Trek je motorkap eens open en kijk nauwlettend naar alle ronddraaiende delen ; die moeten perfect scherp zichbaar zijn, als een rol een beetje wazig ziet (door het trillen) is z'n lager misschien versleten. Vraag of iemand anders dan langzaam meer gas wil geven en kijk of je iets ziet of hoort bij de toerentallen anders dan gewoon stationair.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo,

 

Ik heb dezelfde problemen met mijn 3C 1.9TDI. Het was heel erg en ook de mijne is nog onder garantie.

Ik heb hem op 90000Km binnen gedaan en uiteraard hebben die megagarages hun werk weer niet gedaan. Sinds nieuw geen brandstoffilter, geen interieurfilter en geen luchtfilter vervangen. Dus zelf maar even naar de winkel gestapt dieselfilter vervangen, filterhuis helemaal leeg gepompt en opgevuld met dieselfluch van Marlyn. Dieselfilter terug gesloten maar de moertjes op een kier laten staan. Sleutel even op contact gezet, niet starten, zodat de opvoerpomp aangaat. Moeren aangedraaid. Vervolgens nog eens opvoerpomp laten opkomen. Nadien startte van de eerste slag. Even mee doorgereden op de autosnelweg met verschillende toerentallen. Luchtfilter vervangen en interieur filter.

 

Nu is het bij mij op stationair toerental niet meer waar te nemen.

 

Maar ik heb wel nog het volgende. Ofwel zijn wij te sterk gefocust, dat weet ik niet.

 

1 mijn dieselfilter patroon is zwart, ik weet niet of dit normaal is?

 

2 als je het toerental verhoogt naar 1000Rpm en dan terug stationair laat lopen voel je trillingen is dit normaal?

 

3 als je rustig tussen de 60 en de 70Km/u rijdt dan voel ik en ook mijn vrouw soms trillingen. Het lijkt er op of je over een weg rijdt met bultjes. Het is soms moeilijk te onderscheiden van een slechte weg en daar kennen we iets van in België.

 

Maw zijn dit zeer vage klachten om mee naar de garage te gaan. Een pompverstuiver regelt zijn eigen contant bij (ook CR ) en dat geeft soms wel wat trillingen.

Ik ben nog niet in het bezit van een vagcom kabel, staat op verlanglijst. Ik kan hem dus niet uitlezen.

 

Ik vind dit een vrij algemeen probleem en zou graag Jos eens bereiken met dit probleem, maar ik woon wel 250Km ver van zijn garage. Misschien kan hij via dit forum wel het een en ander verklaren.

 

Voor de rest is mijn 3C volledig in orde. Onder garantie parkeersensoren vervangen, de opvoerpomp uit de tank is vervangen en de parkeerrem computer en knop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
...Ik heb dezelfde problemen met mijn 3C 1.9TDI.... Het is soms moeilijk te onderscheiden van een slechte weg en daar kennen we iets van in België...
Mijn complottheorie begint langzaam concretere vormen aan te nemen aangezien het trillen mij pas op is gaan vallen nadat ik, kort na aanschaf van mijn 2e hands Passat 3C, in la Belgique ben gaan tanken. Omdat dit een 'merkloze' pomp betrof (vind die nog maar eens in Nederland!) is het voor mij niet duidelijk welke oorsprong de diesel had...

 

Overigens dank voor alle overige suggesties! Zodra ik een paar keer V-Power heb getankt en er geen verbeteringen optreden dan zal ik alle geopperde problemen en oplossingen nader onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden