Ga naar inhoud
  • 0

Advies aansluiten parkeersensor knop 3C


Robertje

Vraag

In de voorbumper heb ik aftermarket parkeersensoren van Meta. Nu bedienbaar met een simpel schakelaartje.

 

Mooier en handiger is de Passat-schakelaar die naast de pook kan worden geplaatst.

Het bedrijf dat de sensoren heeft ingebouwd is het helaas niet gelukt mijn reeds gekochte schakelaar aan te sluiten. :(

Met een relais schijnt deze canbus-schakelaar niet te werken??

 

Hebben jullie ervaring danwel kennis om dit toch voor elkaar te krijgen.

 

post-5260-1423823159,6322_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

@querine;

Zowel in de voor- als achterbumper zijn 4 sensoren ingebouwd van het merk Meta.

In de voorbumper een paar centimeter naast de chromen grill. In de achterbumper naast de kentekenplaat.

Zie ook; http://www.csb.nl/download/producten/2377.swf

 

@allen;

Is er iemand die mij op weg kan helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij is dit een schakelaar die niet ingedrukt blijft zitten bij inschakeling toch ?

 

ik had ditzelfde probleem met schakelaar van aftermarket voorruitverwarming

dit zijn zogenaamde memoryschakelaars en gaan vaak via de CCM

 

in mijn geval heb ik het opgelost met een schakelaar die wel ingedrukt blijft en dan het frontje van de schakelaar gewisseld

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het idee van jeroen is best goed. Mocht het dan niet lukken, dan moet je dus een schakeling hebben met een relais die d.m.v. het tiptoetsje geactiveerd wordt en dan geactiveerd blijft.

Of is er iets speciaals met die schakelaar, waardoor er al meteen can-bus elektronica ingebouwd zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zou best kunnen dat ie alleen een CAN signaal afgeeft aan de PDC regelunit(origineel), waardoor die inwendig geschakeld word met een Relai etc..

 

Ik denk dat het zo niet geschakeld kan worden... heb je geprobeerd met een multimeter op de piep stand ? kijken of die onderbreekt...

anders wat al eerder is vermeld, mischien kombineren met een universele schakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@chrompassat; De schakelaar heb ik gedemonteerd. Een canbus schakelaar dus. Tpv het rode 4-kantje wordt een pulsje gegeven.

Als ik de verlichting in de schakelaar niet aan de gang krijg vind ik dat niet erg. Voor mij belangrijk dat die aan/uit-knop gaat werken.

Ter verduidelijking een foto.

post-5260-1423823216,004_thumb.jpg

 

@passat03; als het mooier weer is en de passie schoner is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

http://www.passatplus.de/umbauten/schal ... relais.htm

 

Is dit wellicht een oplossing? Als je zoiets op de originele 3c schakelaar aansluit kun je hier 1, maar ook meerdere acties achter elkaar laten schakelen (ipv alleen: aan/uit bijv: voor/achter en voor/uit) Bekijk eventueel ook de wiki pagina waarnaar verwezen wordt. Met dank aan onze Germaans sprekende mede passat fanaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik geloof dat die schakelaars er niet waren volgens Robertje.

Dus een relaisschakeling dan maar?

Bij Conrad schijnen er setjes te verkrijgen zijn, die dit mooi op kunnen lossen.

 

Dat zijn denk ik de schakelaars waar ze het over hebben, een bistabiele relaisschakelaar, vergelijkbaar met een balpen. 1x stroomstoot is aan, volgende stroomstoot is uit. In de link die ik geplaatst heb, staat ook een verwijzing naar Conrad. Op de foto van de opengewerkte schakelaar van Robertje zitten de twee contactjes linksonder aan de contactschakelaar, deze doorsolderen naar de bedoelde stroomstootschakelaar.

 

Op die manier ook de verlichting op de schakelaar aan de praat krijgen; denk dat de schakelaar geel verlicht dient te zijn in de actieve stand en ambient-rood als ie uit staat, gezien de grote en de kleinere LED op het printje. Dus: grote LED in de schakelaar aan de geschakelde stroom zetten, zodat deze bij ingeschakelde PDC de grote brand, de kleinere LED met de ambient verlichting doorverbinden (op de foto is helaas niet goed na te gaan welke pins dat zijn en of alles bedoeld is voor 12V)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Heren,

 

Alvast bedankt voor alle info.

Ben gisteren bij de lokale electrawinkel geweest. Daar heeft de verkoper uitgebreid de tijd voor mij genomen en tevens tijd om te experimenteren. Dat had ie beter niet kunnen doen. Mijn schakelaar is bijna letterlijk in rook opgegaan. Gelukkig was ie nog te redden.

 

@Arjen; De schakelaar werkt op 12V. De werking van het relais moet inderdaad zo zijn zoals jij beschrijft. De link die jij aangaf als voorbeeld gebruikend. Ik zie 4 draden. Op welke draad moet wat worden aangesloten?

 

pin1; dunne zwart-blauw; ?

pin2; rood-wit; ?

pin3; geel-wit; ?

pin5; dikke zwart-blauw; ?

 

link conrad; http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De aansluitingen zijn ongetwijfeld op de behuizing geprint. De dunne draadjes gaan naar je schakelaar, de dikke naar je verbruiker, de PDC. Op het relais is eenSchutzdiodegesoldeerd, deze voorkomt piekspannigen die ontstaan bij het inschalkelen van inductieve verbruikers, zoals een relais. Deze spannigen zijn funest voor halfgeleiders (ongeveer alle electronica in je auto dus) Overigens is de schakelaar van Conrad flip/flop, er zit nog een 5e contactje bij de dikke draden, zodat je de ambient LED uit kunt schakelen op het moment dat je de gele LED aanzet, samen met je PDC.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden