Ga naar inhoud
  • 0

RNS 510 zoemtoon


Peter Passat

Vraag

Hallo lezers en Passat rijders,

 

Ik ben Peter Passat, 1 meter 85 lang, schoenmaat 43 en kom uit Ede en ik bestuur een Volkswagen Passat

met bouwjaar 2008 die ik probeer wekelijks te wassen, echter vanwege mijn koudwatervrees lukt dit niet altijd.

(zeker in de donkere dagen voor kerst niet, brrrrr.)

 

 

Sinds enkele weken rijd ik rond met mijn derde RNS 510, hagelnieuw van de dealer echter

heb ik bij al deze systemen last van een "zoem/brom -toon".

 

Bij lage volumes hoor ik deze er boven uit, en als ik wat administratie bijwerk in de auto

waarbij de radio uit is gezet wordt dit nog irritanter hoorbaar.

 

(waarschijnlijk de harde schijf die af moet koelen, echter mijn schijven van mijn pc hoor ik ook niet..)

 

Voor een apparaat van ruim 2000 euro vind ik dit eigenlijk niet passen, ben ik de enige met dit fenomeen ?

 

Graag uw ervaringen.

 

Met vriendelijke groet.

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dag Peter, welkom hier.

 

Wat betreft die zoemtoon, dat is een fan die lucht achter in het dashboard blaast of zuigt. ( dat laatste ben ik nog niet over uit ).

Als ik de auto open dan hoor ik hem opstarten.

Op zich ook wel logisch als je nagaat dat er een flinke processor in zit inclusief de audio componenten.

Wordt op zich toch aardig heet.

 

Ik hoor het alleen als hij uit staat en op contact.

Contactloos dan blaast hij enkele minuten na.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Mathijs,

Bedankt voor je reactie echter " druk uitoefenen " is me niet helemaal duidelijk.

Bedoel je tegen het display drukken, tegen de behuizing ?

Ik heb geen randapparatuur aangesloten, hoogstens de CD speler.

----------------------------------------------------------

 

Hallo Edwin, bedankt voor je reactie.

Dat het systeem warmte produceert en dat dit moet worden afgevoerd is op zich logisch,

maar mag ik vragen hoe je aan de wijsheid komt dat dit een " fan" is die bij het dashboard hoort...

En is deze dan misschien te vervangen, tenslotte een " fan" van een pc kan ook geluidloos zijn werk doen.

 

Ik hoor het graag,

Peter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik hoor de mijne ook wel, denk eerder dat het een combinatie van geluid is. Van de koelfan en van de draaiende harde schijf...

 

Maar hoe hard is die zoomtoon dan? Ik bedoel wanneer heb je er last van? Als je hem op contact zet, volume op 0 ??? Of komt het geluid boven het radio of cd geluid uit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

----------------------------------------------------------

 

Hallo Edwin, bedankt voor je reactie.

Dat het systeem warmte produceert en dat dit moet worden afgevoerd is op zich logisch,

maar mag ik vragen hoe je aan de wijsheid komt dat dit een " fan" is die bij het dashboard hoort...

En is deze dan misschien te vervangen, tenslotte een " fan" van een pc kan ook geluidloos zijn werk doen.

 

Ik hoor het graag,

Peter.

Antares_06.08.2007_1186416835_1xld-qresize.jpg

 

zie hier de fan aan de linkerzijde achter in de rns unit.

De harddisk is bij mij vrijwel geluidloos, en dat moet ook wel omdat die in een ophanging geplaats is die schokken moet absorberen. Dus ook resonantie etc. verminderd. Mocht je hem toch horen ratelen, dan is ie mogelijk niet goed. In feite is de rns gewoon een kleine linux peeceetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Peter,

 

Ik heb die foto van internet dus zelf niet gefotografeerd.

Maar ik heb wel menig keer al de rns eruit gehad.

zie deze link voor een beschrijving om het dekorfrontje uit te bouwen.

http://www.passat3c.info/cms_neu/index.php?page=148

Vervolgens met Torx 4 schroeven los halen op de hoeken van de RNS en dan kan je de gehele unit naar voren trekken.

 

Let wel op het airbag lampje ! Voordat je begint contact uit en tussentijds NIET aanzetten om te testen als je het airbaglampje eraf hebt.

Wellicht is het niet eens nodig om hem los te halen.

 

Tevens opletten dat je de RNS niet langer dan 45 minuten zonder stroom laat staan.

Anders moet je een code ingeven die je wellicht niet bij de hand hebt. ( 60 minuten is de deadline maar 45 is veiliger ).

 

Of je de fan moet vervangen ? Dat lijkt me niet. Je hebt toch nog garantie als ie echt stoort ! Je moet de RNS anders zelf open maken wat risico geeft op garantiebreuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden