Ga naar inhoud
  • 0

Turbo kapot?


Gast Anonymous

Vraag

Beste lezer(es),

 

Eerst even voorstellen maar, ik bezoek ndeze site vandaag voor het eerst. Ik ben Peter van Deelen en woon in Arnhem. Sedert 2000 ben ik een VW Passat rijder.

Mijn eerste (een leasewagen) was een 90 pk sterke lichtgroene (Hanover-green?) Variant TDI. Mooie kleur, fijne auto en weinig problemen. Ik was echt beretrots op die wagen. Na afloop van het leasecontract was verder leasen geen mogelijkheid. Wel kon ik de auto voor een zacht prijsje overnemen. Toch niet gedaan, omdat een collega een identieke auto had met een 85 KW (ik meen 115 PK, uiteraard ook een diesel) van augustus 2000. Die heb ik toen gekocht voor

€ 11.000,00, nog geen 4 jaar oud en 120.000 km op de teller. Dus echt meer vermogen. Na aankoop wel redelijk wat onderhoudkosten, waarbij een kapotte airco wel de grootste kostenpost was. De afgelopen 2 jaar rijd ik echter nagenoeg probleemloos. Ik heb inmiddels 308.000 op de teller staan. Inmiddels kan ik weer leasen, maar dat vind ik eigenlijk onzin. Ik rijd momenteel super goedkoop. Verbruik is 1 : 17 en afschrijven doe je nauwelijks op een inmiddels 8 jaar oude Passat. Ik krijg bij VW 3700,00 terug als ik een nieuwe (lease) Passat bestel. Wel doet zich het volgende probleem voor.

Ruim een jaar geleden reed ik op de snelweg en plotseling begon de auto te "bokken". Het leek wel of hij op 3 cilinders liep. De snelheid kwam amper boven de 80 km p/u uit en ik voelde een sterke trilling in het stuur. Ik heb direct de VW dealer in Ede bezocht. Motor daar afgezet en verzocht om eens naar mijn auto te kijken. Met een monteur een stuk gereden, maar net zoals bij de tandarts, leken de problemen verholpen. Hij vertelde mij, dat het waarschijnlijk de turbo is die de problemen veroorzaakt. Door vuilresten blijven de schoepen in een verkeerde stand staan. Bij het aan-en-uit zetten van de motor reset hij zichzelf, zodat de problemen dan weer (even) opgelost zijn. Hij vertelde mij, dat dit niet te repareren is en dat een nieuwe turbo ongeveer € 1.500,00 kost. Vervolgens heb ik ruim een jaar deze problemen niet meer gehad. De afgelopen weken echter (koud weer) bij het wegrijden 's-ochtends kwamen de klachten weer terug.

Wie van jullie kan mij vertellen waar ik nu verstandig aan doe. Is het inderdaad de turbo? Kan die niet gerepareerd worden?

Is € 1.500,00 een normaal bedrag voor zo'n reparatie? Is er wellicht een andere oorzaak voor dit probleem?

Waar kan ik het beste terecht met deze klachten?

De auto is verder nog prima en ik wil er best nog een ton bijrijden.

 

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reactie en suggesties.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter van Deelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

wel raar ! de schoepen blijven hangen en dat is mechanisch en wordt door de N75 klep aangestuurd middels onderdruk.

En als je de auto reset / uitzet, dan gaan de schoepen electronisch weer in de juiste stand staan ?

 

Ben geen kenner van motoren, maar volgens mij klopt daar iets niet aan deze stelling.

Inderdaad even naar Jos gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden