Ga naar inhoud
  • 0

Dumpvalve


Gert-Jan

Vraag

Sinds een aantal weken ben ik in het gelukkige bezit 1.8T. Deze is door de vorige eigenaar voorzien van een andere chip van O.CT. Nu zie ik op de site van O.CT dat dit het beste kan worden gedaan i.c.m een andere dumpvalve voor optimale prestaties.

Nu is mijn vraag of dit idd zo is en of er iemand al ervaring mee heeft.

En is een chip voor een 1.8T met Tiptronic anders als die voor een met een handbak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

D'r zijn 3 soorten afblaaskleppen:

 

DV = Diverter Valve; blaast alle lucht terug naar de inlaat van de turbo (closed loop)

 

BOV = Blow Off Valve of Dumpvalve; blaast alle lucht naar de atmosfeer (open loop)

 

Hybrid = DV+BOV; blaast gedeeltelijk lucht af naar atmosfeer en gedeeltelijk terug naar de inlaat van de turbo, is te verkrijgen in een vast verhouding of instelbaar

 

De VAG 1.8T's hebben een DV en zijn daar ook qua luchttoevoer op ingesteld, ga je een BOV of Hybrid monteren dan krijg je tijdelijk een te rijk mengsel wat door de lambdasensor gezien wordt, de fuel trims worden aangepast voor een Lambda = 1 wat uiteindelijk negatief gaat uitpakken voor je topvermogen.

 

Kan best zijn dat de chip van OCT geschreven is voor een BOV maar betwijfel dat. Beste is dit na te vragen bij de tuner.

 

Meestal scheurt de orginele DV binnen afzienbare tijd na een chip, een goed alternatief is de DV van de Audi TT 225 PK, nummer is 06A 145 710 N.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
D'r zijn 3 soorten afblaaskleppen:

 

DV = Diverter Valve; blaast alle lucht terug naar de inlaat van de turbo (closed loop)

 

BOV = Blow Off Valve of Dumpvalve; blaast alle lucht naar de atmosfeer (open loop)

 

Hybrid = DV+BOV; blaast gedeeltelijk lucht af naar atmosfeer en gedeeltelijk terug naar de inlaat van de turbo, is te verkrijgen in een vast verhouding of instelbaar

 

De VAG 1.8T's hebben een DV en zijn daar ook qua luchttoevoer op ingesteld, ga je een BOV of Hybrid monteren dan krijg je tijdelijk een te rijk mengsel wat door de lambdasensor gezien wordt, de fuel trims worden aangepast voor een Lambda = 1 wat uiteindelijk negatief gaat uitpakken voor je topvermogen.

 

Kan best zijn dat de chip van OCT geschreven is voor een BOV maar betwijfel dat. Beste is dit na te vragen bij de tuner.

 

Meestal scheurt de orginele DV binnen afzienbare tijd na een chip, een goed alternatief is de DV van de Audi TT 225 PK, nummer is 06A 145 710 N.

 

Bedankt voor je uitleg. Ik neem aan dat je bij een BOV het hoort dat die afblaast?

Komt het scheuren van de DV ook voor bij de diesels als die een andere chip krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Gert-Jan,

 

Op mijn 1.8T zit een Forge Split-r semi open DV.

 

Ik rij er nu 4 maanden mee, zonder problemen. In Duitsland haalde ik een hogere top als met de standaard DV, dus moet het vermogen hoger zijn. Ook de leverancier (Xtreme tuning) alswel Forge zelf beamen dat de Forge Split-r probleemloos opereert. En het levert nog een leuke psssst op ook.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tis maar een theorie, de ene 1.8T loopt er goed mee in de praktijk, de andere niet.

 

Mijn fuel trims staan steevast negatief ergens op -1% en -7%, om een te rijk mengsel te compenseren voor een lambda = 1. Een BOV zou dit nog meer negatiever maken.

 

Stel dat je standaard trim positief is, om een te arm mengsel te compenseren, een BOV zou de trims dan wellicht meer naar het 0-punt laten gaan wat uiteindelijk ideaal is.

 

D'r zijn 2 stages aanwezig, closed en open loop. Niet te verwarren met de DV of BOV. Bij normaal rijden wordt de lambda sensor op de cat gebruikt om lambda op 1 te houden via de trims, dit is closed loop. Bij volgas (stand van gaspedaal) rij je op vaste inspuitmomenten (chip) ZONDER de lambda sensor en MET aftrek van de 2de fuel trim. Daardoor is een te afwijkende trim negatief voor je vermogen. Dit is de open loop mode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden