Ga naar inhoud
  • 0

Airco compressor kapot?


mischa1974

Vraag

Vrienden van me hebben een 3B 1.8 (geen turbo). Nu hebben ze auto naar de stealert moeten brengen omdat er een raar geluid uit het motorruim kwam. Volgens de monteur mochten ze niet verder rijden want schijnbaar is de airco compressor kaduuk. De stealert kwam uit op een bedrag van om en nabij 1300 euri voor de reparatie en arbeidsloon...

1 - Mag je dan idd niet meer rijden?

2 - Is zoiets zelf te vervangen (en dan laten afvullen etc)?

3 - wat zijn ongeveer de kosten? (compressor kost zo rond de 350)?

 

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaring/kennis/leed ..

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey,

 

Gaaf van je man, dat je dit voor ons vraagt. Erica was wat aan het zoeken en kwam dit berichtje van je tegen. Morgen gaan we op zoek naar alternatieven voor den stealert :D en uiteraard zijn tips via het forum van harte welkom!

 

Bouwjaar is 2000 en is zoals gezegd een 1.8. Een heel simpel ding verder en tot nu toe is ie ons altijd trouw geweest. Zelfs op LPG. Er staat nu 205.000 op de teller.

 

Groet,

Jacco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom zou je niet meer mogen rijden als de compressor naar de opfok is? dat is onzin wat de garage uit kraamt.

Als de airco niet wordt gebruikt is de compressor uitgeschakeld.

 

Zoiets zou je idd zelf kunnen vervangen, máár dan moet wel het systeem leeg zijn ( lees drukloos).

Wat het zou kosten? moeilijk te zeggen zonder verdere gegevens van de auto tbv onderdelen.

 

Je moet in ieder geval denken aan het volgende..

 

Compressor + olie

Orifice tube

Accumulator (filter/droger)

De/montage compressor, accumulator, orifice tube.

O - ringen

Systeem afpersen en alles wat daarmee samen hangt om het systeem terug in orde te brengen.

 

Indicatie van om de nabij 800 pleuro.

 

Moest je in eigen beheer de compressor vervangen en diens onderdelen, moet je er wel aan denken dat het systeem binnen de 4 uur gevacumeerd dient te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk dat een compressor rond de 700-800 zit, opnieuw vullen en werkloon, btw ed kom je wel gauw in die buurt denk ik.

Maarja ze heten ook niet voor niets stealert he.

 

Maar zal vast wel een ander adres zijn die het goedkoper doet.

 

 

 

 

Kun je gelijk ook ff voorstelen, dekkersj. :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

 

Nou, in ieder geval bedankt voor de reacties. Via mischa1974 heb ik een adres hier in Breda wat zich met airco's bezig houdt en waar waarschijnlijk de dealer ook naartoe gaat. Ik ben eens benieuwd wat die er voor rekent en dat resultaat zal ik hier melden.

 

En me voorstellen? Tsja, ik ben geen autofreak, wel Passat-liefhebber. Mijn eerste auto was een Passat Mk4:

Volkswagen_Passat_GLX_VR6_sedan.jpg

maar dan in het blauw. Qua design vond ik het ook een mooi ding. Met ABS en automaat. Van de Zeeuwse politie geweest en dat merkte ik af en toe. Dan deden mensen om me heen plots de gordel om :)

 

Na een gereviseerde automaatbak en dito cilinderkoppen (tgv LPG was er geen compressie meer) was het tijd om hem in te ruilen. Inmiddels een kleine 250.000km op de teller en voor een goede prijs "op transport" gedaan. En toen de B5 gekocht met ruim een ton op de teller. Was van net voor de introductie van het ge-update model en daarom niet de hoofdprijs voor betaald. Prima karretje, alleen nu is de airco compressor stuk.

 

Groet,

Jacco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou nog melden hoe het was afgelopen. Voor maandag een afspraak bij een bedrijf hier uit Breda en het scheelt aanzienlijk. Inderdaad zo rond de eerder genoemde 800 euro.

 

De dealer vond het zelf ook wel een hoog bedrag en had er alle begrip voor. Even goeie vrienden 8)

 

Groet,

Jacco

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Net aangemeld dus een beetje laat met reactie.

Op bijna alle auto's zitten SANDEN compressoren.

Hier zit een groene sticker op op of een typeplaatje,

deze compressoren zijn redelijk goedkoop te krijgen bij

een bedrijf dat aircool heet, fff googlen.

Dit scheelt algauw een paar honderd euri.

 

airco systeem kan prima een dag losliggen, zolang de auto maar binnen staat.

Tijdens het vacumeren een paar keer "breken" met stikstof.

Auto heeft een relatief klein systeem, 2uur vacumeren is voldoende,

zolang de compressor maar niet kapot is gelopen, dan moet je gaan spoelen.

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom op het forum vwonly.

 

Jouw vermelding wil ik toch even tegen spreken, kun je mij dat toelichten?

airco systeem kan prima een dag losliggen, zolang de auto maar binnen staat.

Tijdens het vacumeren een paar keer "breken" met stikstof.

Auto heeft een relatief klein systeem, 2uur vacumeren is voldoende,

 

Of de auto nu binnen of buiten staat maakt weinig verschil, lucht bevat vocht.

Onderdelen zoals verdamper, condensor filter/droger, leidingen zijn altijd afgedopt dat is niet voor niets.

 

Ik sta versteld met wat je vermeld "tijdens het vacumeren een paar keer breken met stikstof"!!

Tijdens het vacumeren kan niet meer gebroken worden met stikstof, tenzij de vacumeer procedure wordt stop gezet, en het systeem weer wordt afgeperst met stikstof.

En zo blijf je dan eindeloos bezig..

Het vacumeren geschied na het afpersen/breken met stikstof, en niet tijdens het vacumeren.

Volgens de wettelijke normen moet een onderdruk behaald worden van 2025 micron, daar hoeft geen twee uur voor uitgetrokken te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Welkom op het forum vwonly.

 

Jouw vermelding wil ik toch even tegen spreken, kun je mij dat toelichten?

airco systeem kan prima een dag losliggen, zolang de auto maar binnen staat.

Tijdens het vacumeren een paar keer "breken" met stikstof.

Auto heeft een relatief klein systeem, 2uur vacumeren is voldoende,

 

Of de auto nu binnen of buiten staat maakt weinig verschil, lucht bevat vocht.

Onderdelen zoals verdamper, condensor filter/droger, leidingen zijn altijd afgedopt dat is niet voor niets.

 

Ik sta versteld met wat je vermeld "tijdens het vacumeren een paar keer breken met stikstof"!!

Tijdens het vacumeren kan niet meer gebroken worden met stikstof, tenzij de vacumeer procedure wordt stop gezet, en het systeem weer wordt afgeperst met stikstof.

En zo blijf je dan eindeloos bezig..

Het vacumeren geschied na het afpersen/breken met stikstof, en niet tijdens het vacumeren.

Volgens de wettelijke normen moet een onderdruk behaald worden van 2025 micron, daar hoeft geen twee uur voor uitgetrokken te worden.

 

 

Wil ik ook weer even op inbreken.

 

Een systeem kan best langer dan 4 uur, 1 dag of enkele dagen open liggen.

Zo lang je maar voldoende vacumeerd en breekt met stikstof, haal je uiteindelijk je vocht uit de installatie.

Je moet uiteraard wel een standtijd aanhouden wanneer je de installatie gevacumeerd hebt, pas daarna kun je bepalen of je de installatie opnieuw kan vullen.

 

Inderdaad, het micron verhaal is ook wel bekend.

2000 micron was geloof ik toch wettelijk bepaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Inderdaad, het micron verhaal is ook wel bekend.

2000 micron was geloof ik toch wettelijk bepaald?

 

Nee dit is nog altijd 2025 micron ofwel 270 Pa (Pascal)

Lager gaan mag en is zelfs beter, hoger niet.

Bij een onderdruk van 2025 micron zijn er nagenoeg geen gassen of stoffen meer aanwezig, die schadelijk kunnen zijn voor het systeem.

Schadelijke stoffen zijn die, die niet condenseerbaar zijn en voor een hogere druk zorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden