Ga naar inhoud
  • 0

JVC KD-BT1 en dimmer


jleuken

Vraag

Hallo volkswagenliefhebbers,

 

Ik ben nieuw binnen dit hele forumgebeuren, dus ik weet niet wat ik ervan bak, maar ik zit wel met een dringende vraag.

 

Ik heb onlangs een nieuwe autoradio gekocht en deze ingebouwd. Na wat zoekwerk op dit forum ben ik er inmiddels achtergekomen dat pin A6 de juiste pin zou moeten zijn om de dimmerfunctie van de passat over te brengen op de autoradio. Maar helaas, het werkt niet... Als ik met de sterkte van de dashboardverlichting speel, blijft de verlichting van de autoradio gewoon fel branden.

 

Ik ben er zojuist ook achtergekomen dat deze auto graag de gele en de rode voedingskabels gewisseld wil hebben, i.v.m. het vasthouden van de instellingen in het geheugen van de autoradio. Maar dit kan toch niets te maken hebben met de dimmer? :roll: Of gaat deze wel werken als ik deze kabel omwissel. :?: Lijkt me sterk.

 

Wie kan me nog een tip :idea: geven, b.v. over hoe ik kan meten of de dimmer wel goed op het isoblok is aangesloten? Overigens is de pin a6 van het isoblok wel met de juiste positie aangesloten op de stekkerverbinding die in de autoradio verdwijnt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

rood en geel omwisselen heeft er idd niets mee te maken.

De dimfunctie moet ook op de radio zitten denk ik.

 

Bij mijn vorige radio (blaupunkt brighton mp 35) werkte die dimfunctie ook niet.

Bij mijn huidige (VW-gamma 5) radio werkt het wel, terwijl ik niets aan de ISO-stekkers heb veranderd.

 

Overigens hoefde ik voor geen van deze 2 radio's de gele en rode + te verwisselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben de mods ff voor :D vergeet niet je zelf ff voor te stellen in "ik ben... en ik rij..." - sectie.

 

Pin 6 op de zwarte ISO stekker is inderdaad verlichting.

Zie http://www.vwpassat.nl/kb.php?mode=cat&cat=25

 

Het dim-signaal uit de ISO stekker geeft alleen maar aan dat je buitenverlichting aan staat of niet. Zover ik weet is dat signaal aan of uit (synchroon met je koplamp verlichting dus) en heeft de duimwiel instelling (voor de interieurverlichting) hier verder totaal geen invloed op.

 

Bij de radio's die ik heb, kan je instellen hoe veel de radio zelf moet dimmen (in verstelbare stappen) als dit signaal (dus je koplamp-verlicht) aan gaat.

 

Je kunt dus het beste dit signaal letterlijk lezen cq. begrijpen:

Dimlicht aan of uit. En vandaar dat het signaal op de ISO stekker in voorgaande link ook Verlichting genoemd wordt en niet DimLicht.

(en dus niet het gedimde interieurverlichting).

 

Wat betreft permanent 12 volt en geschakelt 12 volt;

(zie voorgaande link) Ik heb begrepen dat er geen standaard is/was welke pen permanent en geschakelde 12 volt moet geven, en inderdaad vandaar dat je het nog wel eens moet omdraaien.

 

Er is maar 1 standaard, er is geen standaard!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Midiman heeft gelijk, tenminste, bij aftermarket radio's.

Deze hebben geen ingang voor de dashbordverlichting dimmers.

Via de illumination kabel wordt gekeken of het dimlicht van de auto aan staat. Is dit het geval dan kan de radioverlichting gedimt worden zodat deze minder afleid in het donker.

 

Bij orgineel af fabriek ingebouwde radio's kan deze dashbordverlichting dimmer functie inderdaad wel zijn doorgevoerd in de radio.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, ff verder gezocht;

 

(correctie)

Aftermarket radio's hebben over het algemeen geen uitgebreide koppelingen zoals (o.a.) het gala-signaal (snelheidspuls, snelheidsafhankelijke volume-regeling, SDVC, oftewel Speed Dependant Volume Control) op pin 1 van A-blok, en zo voort.

 

Pin 6 is Verlichting Aan/Uit.

 

Ik denk/vermoed dat Pin 3 op het A-blok, Afstandsbediening, wellicht een rol speelt om het dimmen van de interieurverlichting van de VAG radio's door te geven. Dat is een gecombineerd signaal waarmee je, als je stuur daar van voorzien is, diverse functies van de radio kan bedienen door de knoppen in de rand van het stuur.

 

En ik lees inderdaad links en rechts dat A7 en A4 nogal eens verwisseld zijn bij VAG en diverse andere merken. Do not ask me why :)

 

Ik heb nog ff gekeken op JVC's website of ik de handleiding van jou radio kon downloaden, maar krijg daar allerlei web-server fouten :(

 

Las wel dat jou radio, met de juiste convertor, stuurbediening ondersteund.

Dus wellicht met het gala signaal kan omgaan.

 

Maar dan moet je radio dus ook in trapjes kunnen dimmen!

 

Anyhoe, hoe ver wil je gaan, of kan je genoegen nemen met het feit dat je autoradio dimt als je de koplamp-verlichting aan zet?

Soms kan je in het menu van je radio aangeven hoeveel de radio zelf moet dimmen als de auto-verlichting aan gaat.

 

Nu weet ik niet waar je radio in je console zit, maar als deze onderin je console zit (dus niet op oog-hoogte) is het eventueel NIET dimmen van de radio in mijn ervaring geen probleem.

 

Want je krijgt er wel een "uitdaging" bij;

Stel de zon schijnt en je zet je zonnenbril op. Als je dan de koplamp-verlichting aan zet, zal je dus dan (nog) minder zien van je dimmende autoradio.

 

Keuzes, keuzes, soms pak ik een stel dobbelstenen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

GALA heeft niks te maken met het dimmen van het licht.

Gala is een snelheidsafhankelijke volume regeling. Hoe harder je rijd, des te harder de radio gaat spelen om de toegenomen moter en rij geluiden te compenseren. De radio gebruikt het tacho signaal om dit te bepalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Via JVC US heb ik de handleiding van de KD-BT1U (waarschijnlijk staat dat voor USA, jij hebt waarschijnlijk de KD-BT1E, dus Europe).

 

De dim-functie staat omschreven in de handleiding;

 

Dimmer: Auto/On/Off/Time-set

 

Auto: schakelt de dimmer in zodra je de koplamp verlichting inschakelt.

 

On: dimt de display en knoppenverlichting van de radio (permanent, dus onafhankelijk van je lichtschakelaar)

 

Off: Schakelt de dim-functie uit (permanent, dus onafhankelijk van je lichtschakelaar)

 

Time Set: Schakelt de dim-functie in op basis van tijd van de dag. Initieel tussen 18:00 t/m 07:00.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie hier het resultaat...

 

Het klopt idd voor wat betreft het dimmen van de radio: als ik de lichten aanschakel, dimt de verlichting en omgekeerd. Overigens is het scherm dermate helder, dat je ook bij overdag rijden met de dimlichten aan, geen hinder ondervind in de vorm van het slecht kunnen aflezen van de display.

 

conclusie: alles werkt.

 

(zie bijlage)

post-4639-1423822503,4982_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Netjes!

 

PS: Je kan er voor kiezen Reverse mode van je radio aan of uit te zetten;

In het menu van jou radio heet dat volgens mij "LCD type".

Modi:

- Auto; schakelt automatisch om als je de koplamp-verlichting aan zet

 

- Positive: toont dia-positief beeld

 

- Negative: toont dia-negatief beeld

(zit in het PSM menu, en dan Display)

 

Bovenstaande foto toont een wit achtergrond met blauwe letters, wellicht is het mooier (kwestie van smaak natuurlijk!) om een blauwe achtergrond met witte letters te hebben?

 

We zien graag ook hiervan een foto! :cool2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kies ervoor om de kleur zover mogelijk richting de climatronic unit te krijgen. Alleen is de display van de radio vele male helderder, waardoor het idd op de foto lijkt op een witte achtergrond. In werkelijkheid benaderd de radio de kleur van de display van de unit.

 

Helaas kan ik de dimmer niet trapsgewijs instellen om een identieke kleur te realiseren. Maar ja, luxe-problemen zijn geen echte problemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je eens probeert (advies, natuurlijk!) de Contrast in te stellen en dan het beeld "om te draaien" ?

 

Contrast is in het zelde menu als "LCD Type".

 

En ik las dat je ook je eigen kleur kan instellen voor het display.

 

Maar natuurlijk is het allemaal een kwestie van smaak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En ik heb weer ff verder gezocht :D

 

In de wiring-harness (kabelboom)

RED Wire = 12 Volt Iginition/Accessory (Switched)

Yellow Wire = 12 Volt Battery/Memory (Constant)

BLACK Wire = Ground

BLUE Wire w/ WHITE Stripe = Amp Turn On

BLUE Wire = Power Antenna

ORANGE Wire = Illumination

ORANGE Wire w/ WHITE Stripe = Dimmer

Brown = Phone Mute

GRAY Wire = Right Front (+)

GRAY Wire w/ BLACK Stripe = Right Front (-)

WHITE Wire = Left Front (+)

WHITE Wire w/ BLACK Stripe = Left Front (-)

PURPLE Wire = Right Rear (+)

PURPLE Wire w/ BLACK Stripe = Right Rear(-)

GREEN Wire = Left Rear (+)

GREEN Wire w/ BLACK Stripe = Left Rear(-)

 

Dus Oranje is verlichting, Oranje-met-witte-streep is dimmer.

 

Enjoy!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden