Ga naar inhoud
  • 0

klepdekselpakkingen/olielekkage 2.8 V6


kaal.nl

Vraag

Beste V6 liefhebbers'

Ik ga staks mijn klepdekselpakkingen vervangen! Ik neem mijn camera mee en hoop zo veel mogelijk foto's te kunnen maken!

Ik heb de pakkingen al in huis en kosten 38 euro ex btw per kant! Origineel VW!

Je hebt er 2 nodig dus reken maar uit!

Bij mij ging er iets korting vanaf maar ga het wel zelf doen!

Ze wilde bij de dealer niet eens vertellen wat het kost om het daar te laten doen!!! Als het een beetje lukt binnen een schappelijke tijd ga ik de Audi A6 van m'n collega ook gelijk doen!! (zelfde motor)

Jullie horen nog van me...Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb erg veel last van een zweterige motor en hij lekt zo nu en dan een paar druppels olie op de voorpijp van de uitlaat!

Het schijnt een kwaal te zijn bij VW V6 motoren dat de klepdekselpakkingen nog wel eens de geest gaan geven. Ik moest ergens beginnen om dat probleem te verhelpen dus heb ik ze vervangen!

Sorry,sorry,sorry,ik heb geen foto's kunnen maken want onze camera is kapot! Koop je een Canon 300 d ,is hij na een paar maanden kapot :angry:

Al met al ben ik een ochtend bezig geweest en ze zitten erin hoor!

Ik heb alleen de indruk dat het nog niet veel geholpen heeft!

Het blok is natuurlijk nog steeds wat zweterig maar ik kan hem op sommige plaatsen niet goed schoonmaken! Ik kan er simpelweg gewoon niet goed bij!

Het is nu even afwachten of het daadwerkelijk geholpen heeft en anders zal ik verder moeten zoeken!

mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben nu zo'n 400km verder en heb de indruk dat het nog niet geholpen heeft! Hij stinkt in ieder geval nog steeds!

Ik ga zaterdag weer verder zoeken naar de lekkage. Het schijnt dat er een soort remmenreiniger te verkrijgen is in een spuitbus! Daar zou ik het blok heel goed mee schoon kunnen maken. Daarna alles goed met lucht droog/schoonspuiten en dan de motor warm laten draaien. Als ik dan nog niet kan vinden waar het vandaan komt wordt ik gek!!!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Robin,

Dit klinkt zeer bekend. Ik heb zelfs al eens met de brandblusser klaargestaan vanwege de rook van de olie onder de motorkap. Bij mijn auto (ook V6) waren het toen klepdekselpakking, pakking onder nokkenasverstelling, en nokkenaskeerringen. De ergste was de pakking van de nokkenasverstelling. Daar kwam gewoon een straaltje olie uit... Dat verstelapparaat kost +/- 1000 euro per kant en dat moest vervangen worden volgens de garage. Ik heb alleen de pakking gedaan en gelukkig (vanwege tijdnood) het tooltje wat je daarvoor nodig hebt, kunnen lenen. Pakking kost 10 euro...

Ik blijf erbij dat dit de schuldigen van deze troep waren: verstopte carterontluchting door verkeerde olie, en totaal dichtkitten van klepdeselpakking.

 

Groeten en succes,

Jarno

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Feit dat de pakkingen lekken houd nog niet in dat de nokkenaskettingspanners vervangen moeten worden (als je dat bedoeld met verstelapparaat). Lijkt me idd een probleem van een verstopte carterontluchting.

 

Voor iemand die het zelf wilt gaan doen (pakkingen), ik heb die tool om de kettingspanner aan te halen zodat de pakking eronder vervangen kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste Jarno,

Dit is precies het antwoord dat ik zocht!

Ik heb de klepdekselpakkingen zelf vervangen maar de motor lekt nog steeds olie! Ik heb net een week met griep op bed gelegen maar ga morgen naar de (bevriende) VW dealer om even naar het probleem te laten kijken! Een monteur die ik daar ken heeft het ook al over die pakkingen van de nokkenasversteller gehad maar wil de auto eerst zelf zien. Ik ben het nu echt zat met die stank en zag dat er zelfs een klein plasje olie bij ons voor de deur lag :shock: !

Zo zie het nut maar weer eens van zo'n forum he!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@DM: Yep, dat bedoel ik, verstelapparaat is de nokkenaskettingspanner, maar bij de V6 is dat gecombineerd met de nokkenasverstelling. Vandaar die idioot hoge prijs tov kettingspanner voor de 1.8T. Pakking van een tientje was genoeg om het probleem te verhelpen. Ik heb het tooltje nu ook, nog steeds in plastic, en hoop dat ik dat nog even kan houden zo.

 

@Robin: inderdaad, daar is een forum voor. Let wel op dat je niet alleen het probleem (tijdelijk) oplost. Je zult moeten vinden waarom die pakkingen gaan lekken. Bij mijn V6 was die carterontluchting potdicht, vooral dat stuk aan de achterkant van de motor onder de luchtinlaat. Het brak ook als je er alleen maar naar keek. Die verstopping werd weer veroorzaakt door verkeerde olie!

 

Groeten,

Jarno

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik bedoelde ook dat de lekkage geen gevolg is van de kettingspanners, dus die hoeven in principe niet vervangen te worden. Zou het echt gaan zoeken in verstoppingen van de carterontluchting. Klinkt op het eerste gezicht wellicht niet logisch maar is voor 90% van dergelijke gevallen wel de oorzaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vanochtend de afspraak gemaakt en de auto wordt begin volgende week nagekeken! Het kon helaas niet eerder :( !

Ik ben vanmiddag een stukkie wezen rijden en toen ik terug kwam heb ik gelijk de motorkap geopent. Het lijkt er nu verdacht veel op dat de olie er bij mij ook uitspuit!! Wat een rook en stank joh,dat is gewoon niet normaal meer! Gek genoeg daalt het olieniveau niet heel erg drastisch!

Ik hou jullie op de hoogte..

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het topic van silverbullet helemaal gelezen. Dit vehaal komt me zo bekend voor allemaal! Hij had precies de zelfde klachten dan ik! Ik zal de carterventilatie van mijn motor ook even nalopen! Straks zijn alle pakkingen vervangen maar is het probleem nog niet opgelost!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb het topic van silverbullet helemaal gelezen. Dit vehaal komt me zo bekend voor allemaal! Hij had precies de zelfde klachten dan ik! Ik zal de carterventilatie van mijn motor ook even nalopen! Straks zijn alle pakkingen vervangen maar is het probleem nog niet opgelost!

Mvg Robin

 

Precies, het lekken van een pakking is het gevolg van iets, dat laatste is hoogstwaarschijnlijk de verstopte carterventilatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is nog steeds niet gebeurd :angry: ! Ik moet eigenlijk niet zeuren omdat ik het zwart laat doen maar ik hoop dat het deze week eindelijk gaat gebeuren! Er werd bij die monteur een nieuwe betonvloer inc coating gestort. (een week eerder dan gepland). Ik ga over 2 weken een week naar Duitsland op vakantie en dan moet het probleem in ieder geval verholpen zijn anders ga ik niet met de passat op vakantie! Intussen maken we zo min mogelijk kilometers om eventuele gevolgschade te voorkomen. Er ligt intussen een aardig plasje olie bij mij voor de deur! Het enige wat ik nu kan doen is het oliepeil heel goed in de gaten houden en hopen dat hij snel gemaakt wordt!!! Ik hou jullie op de hoogte.

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi allemaal,

Zoals belooft zou ik jullie op de hoogte houden van de olielekkage!

Gisteren kwam de bevriende VW monteur eindelijk(onverwachts) mijn auto halen voor reparatie. Hij was er mee naar zijn werkplaatsje gereden en belde mij onderweg al op. Hij werd gek van de oliestank en rook in de auto!!

Hij is de hele avond bezig geweest en heeft gedaan wat hij moest doen!

De pakking van de nokkenasversteller vervangen,een of ander dopje afgekit en gekeken of ik de klepdekselpakkingen wel goed had gemonteerd! Hij heeft ook de carterventilatie nagelopen en doorgespoten maar deze zaten niet verstopt volgens hem!?! Hij neemt de auto vrijdag weer even mee om de boel nog even te controleren maar volgens hem moet alles nu dichtzitten.

Hij vertelde ook dat het motorblok van onderen zeik en zeiknat was van de olie! Ook hij kon het(wegens tijdgebrek) niet goed schoonmaken. Omdat het blok nog zo nat is stink hij/walmt hij nog steeds een beetje. Zaterdag ga ik alles met remmenreiniger eens goed schoonmaken en dan hoop ik dat alles goed dicht is! Hij heeft waarschijnlijk ook het euvel van m'n centrale deurvergrendeling gevonden. Waarschijnlijk is het een draadbreuk in m'n linkervoorportier! Als ik m'n lichten aan heb knipperen de lampjes in m'n deur. Hier gaat hij dus ook naar kijken binnenkort. Hij heeft trouwens ook nog een of ander vauumslangetje vervangen onder de motorkap.

Ik hoop dat alles nu een beetje heel blijft en voorlopig geen gekke dingen meer met de passat krijg.

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daar was ik nog even! Ik heb vandaag eens een ochtendje aan de passat besteed! Allereerst heb ik met remmenreiniger het hele motorblok schoongemaakt. Het was echt niet normaal hoe nat/vet de boel was! Ik heb daarna nog even een rondje gereden en volgens mij is de stank een stuk minder! Ik kon hem op sommige plekken niet goed schoonmaken omdat ik er niet bij kon dus ik verwachtte niet dat de stank gelijk weg was!

Na mijn schoonmaaksessie heb ik de passat eens opgemeten op de uitlijnbank op m'n werk. Ik verwachtte al dat er niet veel aan de hand was en ik had gelijk. Alles stond eigenlijk goed inclusief het S-punt!

Mijn dank nog voor het medeleven en de goede tips!

Mvg Robin

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden