ejdb01 Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Mijn ruitenwissermotor voor is kapot. Hij maakt vreselijke herrie. Ik wil deze zelf vervangen. Kan iemand mij helpen aan een handleiding / how-to om dit zelf te doen? Heeft er iemand nog een goede suggestie waar deze motor te kopen. Bij garages hier in de buurt vragen ze 165 ex btw. Bedankt! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
antonio Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Ruitenwisserinstallatie Ruitenwisserinstallatie uit- en inbouwen Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen ◆ V.A.G 1331 momentsleutel (5 - 50 Nm) _____________________________________________________________________ ◆ T10130 trekker Wisserarmen uitbouwen Aanwijzingen: ◆ Om het wisserframe met stangen en wissermotor te kunnen uitbouwen, moeten de wisserarmen en de windgeleider worden uitgebouwd. ◆ Bovendien moet de behuizing van de regelapparaten links in de waterkast worden losgemaakt en naar voren worden gedrukt. ______________________________________________________________________ Voordat de wisserarmen worden uitgebouwd, moet worden gecontroleerd of de wissermotor in de eindstand staat. Alleen dan kan bij het inbouwen de ruststand van de wisserarmen correct worden afgesteld. ‒ Wissers in eindstand laten lopen. ‒ Massakabel van de accu losmaken => blz. 27-29 ‒ → De zwarte afdekkappen -pijlen- met een schroevendraaier eraf wippen. ____________________________________________________________________________ ‒ → Zeskantmoeren M8 -pijlen- losdraaien, maar niet helemaal eraf draaien. ___________________________________________________________________________ ‒ → Armen van trekker T10130 -2- zoals afgebeeld onder de wisserarm -4- schuiven. ‒ Drukbout -1- van de trekker rechtsom draaien, totdat deze de as van de wisserarm raakt. De eerder losgedraaide zeskantmoer -3- van de wisserarm dient hierbij als centrering en geleiding van de drukbout -1-. ‒ Drukbout -1- van de trekker met een zeskantsleutel SW 6 rechtsom draaien, totdat de wisserarm -4- loskomt van de vertanding van de as. ___________________________________________________________________________ ‒ → Drukbout -1- van de trekker -2- linksom draaien, totdat de trekker -2- van de wisserarm -4- kan worden verwijderd. ‒ Zeskantmoer -3- nu helemaal losdraaien en de wisserarm -4- verwijderen. ‒ Bij de andere wisserarm op dezelfde wijze te werk gaan. ___________________________________________________________________________ Windgeleider uitbouwen Aanwijzing: De windgeleider is aan de zijde van het plaatwerk onder de voorruit met twee klemmen vastgezet en bij wagens ▸ 09-'00 met een kruiskopschroef. ‒ → Linker klem -pijl- naar voren lostrekken. _______________________________________________________________________________ ‒ → Middelste klem -pijl- naar voren lostrekken. ______________________________________________________________________________ ‒ → Bij wagens ▸ 09-'00 de kruiskopschroef -pijl- eruit draaien en de windgeleider voorzichtig naar boven eraf wippen. ‒ Bij wagens 10-'00 ▸ de windgeleider voorzichtig naar boven eraf wippen. _________________________________________________________________________ ‒ → Om het deksel van de behuizing voor regelapparaten te kunnen verwijderen de bouten met kruiskop -pijlen- eruit draaien. _______________________________________________________________________________ ‒ → Zeskantmoer in behuizing -pijl- eraf draaien _________________________________________________________________________________ ‒ → Zeskantmoer aan behuizing -pijl- eraf schroeven. ‒ Behuizing nu uit de rubber steun nemen en naar voren drukken. __________________________________________________________________________ Wisserframe met stangenstelsel en wissermotor uitbouwen ‒ Steker van wissermotor lostrekken. ‒ → Zeskantbouten M6 -pijlen- eruit draaien en de onderlegringen verwijderen. ‒ Nu het wisserframe compleet verwijderen. __________________________________________________________________________ Wissermotor uit wisserframe uitbouwen ‒ → Stangen -1- met een grote schroevendraaier van de kruk -3- af wippen. ‒ Zeskantmoer M8 -2- eraf draaien. ‒ Kruk -3- verwijderen. ‒ Drie bevestigingsbouten M6 -3- voor de wissermotor eruit draaien. Wissermotor in wisserframe inbouwen ‒ Wissers in eindstand laten lopen. Hiertoe de steker op de wissermotor aansluiten en de schakelaar van de ruitenwissers bedienen. ‒ Steker weer lostrekken en de wissermotor met de bevestigingsbouten M6 vastschroeven. Aantrekmoment: 8 Nm Inbouwstand afstellen ‒ → Kruk plaatsen en zodanig richten, dat de stangen op één lijn liggen (zie tekening). ‒ Zeskantmoer M8 vastdraaien en stangen weer op de kruk drukken. Aantrekmoment: 20 Nm Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
MartinD Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Heb je geen andere uitleg. Deze is en beetje beknopt. Greetzzzzzzzzz Martin Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jee13 Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 met deze beschrijving kan zelfs martin het denk ik, lol (is gelijk mooie voor in de KB antonio) gr Jee Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Alain Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Wel duidelijk Greets Alain Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
ejdb01 Geplaatst 23 januari, 2008 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Helemaal super. Bedankt Antonio. Hiermee moet het zeker lukken. Is de trekker heel belangrijk om te hebben of moet je de armen ook zonder deze trekker los kunnen krijgen? Als ik hem perse nodig heb, heb je dan een suggestie waar ik die kan kopen? Komt dit uit een verzameling van dit soort beschrijvingen? Kan ik meer van dit soort beschrijvingen vinden op het net? Is wel erg handig voor het uitvoeren van dit soort reparaties. Leuk om te doen en het bespaart en hoop geld! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Jee13 Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 Pulleytrekker is niet perse nodig. Soms kunnen we wisserarmen nog wel eens heeeeeel vast zitten, dan heb je m wel nodig !, wat je dan ff kan doen is langs carglass rijden en daar vragen of ze je armen los willen maken gr Jee Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
antonio Geplaatst 23 januari, 2008 Rapporteer Share Geplaatst 23 januari, 2008 (is gelijk mooie voor in de KB antonio) viewtopic.php?f=159&t=54595 Klaar Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
docxz Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 Is er ook zo'n schema voor de achterruiterwisser om daar de motor te vervangen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BARRY_TDI Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 Volgens mij is in die 6 jaar dat de topic oud is de link verlopen. Bij mij doet ie het iig niet Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
docxz Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 schema voor voor zie ik wel, maar is er ergens ook nog eentje voor de achterwisser Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
BARRY_TDI Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 Is er ook zo'n schema voor de achterruiterwisser om daar de motor te vervangen? Welkom op het forum. Voorstellen is niet verplicht maar wordt zeer gewaardeerd. Mocht je je eigen en je passat voor willen stellen kan dat in het Ik ben.....En ik rij..... topic. Bent u blij met onze hulp, steun dan de club.Zo wordt je Full Member Veel leesplezier. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
antonio Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 Is er ook zo'n schema voor de achterruiterwisser om daar de motor te vervangen? Om de ruitenwissermotor los te maken. moet je eerst de bout los maken van de ruitenwisserarm, daarna moet je aan de binnenkant de bekleding van de klep losmaken. Er zitten 4 schroeven. Twee schroeven zitten achter een klein klepje, je kunt je hand er in steken. De andere twee schroeven zitten links en rechts bovenin. Daarna moet je de binnenbekleding lostrekken. Dan zie je dat de motor vastzit met 3 bouten. Eerst de waterslang losmaken dan de bouten losmaken. Dan kan je de rest losmaken. succes! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vdub Geplaatst 27 januari, 2015 Rapporteer Share Geplaatst 27 januari, 2015 schema voor voor zie ik wel, maar is er ergens ook nog eentje voor de achterwisser viewtopic.php?f=159&t=54596 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten