Ga naar inhoud
  • 0

Het 'past deze velg op mijn 3B?' verzameltopic


3V

Vraag

Op dit forum staat al ontzettend veel geschreven over velgen, ET-waardes en aanverwante zaken. Maar juist omdat er al zoveel over geschreven is, zie je door de bomen het bos niet meer en kun je de informatie die je nodig hebt nooit meer terugvinden. Ik heb daarom even wat dingetjes bij elkaar gezocht.

 

Knelpunten

Bij mijn passat (3B 2.8 V6 4motion variant uit 2000 met sportonderstel) heb ik eens gekeken waar nu de knelpunten zitten. Kanttekening: met dank aan FrankQS ontdekte ik dat mijn auto vanwege de 4motion minder ruimte heeft aan de binnenkant van de achterwielen dan een FWD. Naar schatting bedraagt dit verschil ongeveer 0,5 cm. Ik ga bij de cijfers uit van een FWD, 4motion zal dus achterop minimaal 1 maat smallere banden kwijt kunnen... (Baalbaal) :(:x

  • - Op de vooras aan de binnenkant is de stuurinrichting de probleemzone. Daardoor is de combinatie van band en velg van belang om te weten of iets past. Ook van belang om te weten is dat bij extreem grote diameters (19" en groter) deze marge kleiner wordt omdat de schouder van de band vierkanter uitvalt.
    - Op de vooras aan de buitenkant is de spatbordrand de probleemzone. Hier is dus vooral de breedte van de band van belang, de velgbreedte kun je nog wat mee spelen
    - Op de achteras aan de binnenkant is de veerschotel het probleem. Dit ligt vrij ingewikkeld. Als je 15" hebt, (deels ook bij 16") gaat je band als eerste aanlopen. Maar als je 17" of groter hebt, komt je band boven de veerschotel uit en wordt ineens de velgbreedte dus veel belangrijker.
    - Op de achteras aan de buitenkant is weer de spatbordrand de boosdoener, en beperkt daarmee dus de breedte van de band.

 

Allereerst een overzichtje van een aantal forumleden met een 3B die aan de grens van de mogelijkheden zitten (als je in dit lijstje voorkomt en dit niet op prijs stelt, stuur me even een PB):

 

Passat 3B:

 

8,5Jx18 ET35 past (Onwies)

8,5Jx18 ET30 loopt iets aan aan de buitenkant (Onwies)

8,0Jx18 ET45 past op vooras i.c.m. schroefset? (tdi tuning met 225/40-18 )

8,0Jx18 ET35 past op achteras i.c.m. schroefset? (tdi tuning met 225/40-18 )

8,0Jx17 ET35 loopt aan op vooras buitenkant i.c.m. schroefset (tdi tuning met 225/45-17)

8,0Jx17 ET40 loopt aan op vooras buitenkant i.c.m. schroefset (tdi tuning met 225/45-17)

8,0Jx18 ET35 i.c.m. Bilstein + mod. loopt voor aan aan de buitenkant (DM met 225/45-17)

8,0Jx18 ET35 past i.c.m. 30mm verlaging (SilverBullet met 225/40-18 )

7,0Jx17 ET45 past (V6-4Motion met 225/45-17)

8,0Jx19 ET43 past i.c.m. 30mm verlaging (SilverBullet met 225/35-19)

8,5Jx18 ET30 steekt teveel uit op vooras (LED-lightning met 235/40-18, zie p. 9 van dit topic)

8,5Jx19 ET40 past i.c.m. 30mm verlaging (Roger-passat met 225/35-19, zie p. 6-8 van dit topic)

8,0Jx17 ET30 past i.c.m. sportline-onderstel (3V met 225/45-17)

8,5Jx19 ET43 past op vooras i.c.m. schroefset KW v2 (Paszenger met 215/35-19)

9,5Jx19 ET43 past op achteras i.c.m. schroefset KW v2 (Paszenger met 225/35-19)

8.5Jx19 ET45 past op vooras (tdi tuning met 225/35-19)

9.5Jx19 ET35 past op achteras (tdi tuning met 235/35-19)

8.5Jx19 ET35 past op achteras (chrisvo met 235/23-18)

8.5Jx19 ET35 loopt aan op vooras (chrisvo met 235/23-18)

 

Passat 3BG:

 

8,5Jx19 ET46 i.c.m. met schroefset past (Benassi, p. 10)

9,5Jx19 ET46 achter i.c.m. met schroefset loopt aan aan de buitenkant, binnenkant is tight fit (Benassi, p. 10)

 

Vul dit lijstje gerust aan, hoe meer gegevens hoe beter het klopt. Vooral die combinaties die aanlopen of waarvoor omgebouwd moet worden zijn in dit geval interessant :-)

Jammer genoeg heb ik zo gauw weinig gegevens kunnen vinden over de gemonteerde bandenmaten, en dat heeft grote invloed op het eindresultaat, of iets past of niet.

 

Hierbij moet ik als kanttekening plaatsen dat 8J ET45 (tdi tuning) ten tijde van het bericht waar ik dit uit haalde nog niet gemonteerd was.

 

Vooralsnog is uit bovenstaand lijstje alleen iets zinnigs te zeggen over de vooras van een 3B:

8,5J met band 245: minimaal ET 35, maximaal ET 34 --> past niet?

8,0J met band 235: minimaal ET 40, maximaal ET 40 --> past net/net niet?

8,0J met band 225: minimaal ET 35, maximaal ET 45

7,5J met band 215: minimaal ET 29, maximaal ET 52

7,0J met band 205: minimaal ET 23, maximaal ET 58

7,0J met band 225: minimaal ET 33, maximaal ET 48

6,0J met band 195: minimaal ET 27, maximaal ET 60

6,0J met band 175: minimaal ET 17, maximaal ET 70

 

 

Heel voorzichtig iets over de achteras van een 3B

Deze waarden gelden vanaf 16", tussen haakjes de waarden bij 15" velgen en voor 4Motion:

9,0J met band 265: minimaal ET 41, maximaal ET 32 (17,22 ) --> past niet

8,5J met band 245: minimaal ET 35, maximaal ET 39 (24,29 ) --> past niet bij 15" en ook niet bij 4motion

8,0J met band 235: minimaal ET 29, maximaal ET 45 (30,35 ) --> past niet op 4motion met 15"

7,5J met band 215: minimaal ET 23, maximaal ET 52 (37,42 )

7,0J met band 205: minimaal ET 17, maximaal ET 58 (43,48 )

7,0J met band 225: minimaal ET 27, maximaal ET 48 (33,38 )

6,0J met band 195: minimaal ET 15, maximaal ET 60 (45,50 )

 

9J op de achteras is dus alleen mogelijk met een getrokken band, dat wil zeggen een band die eigenlijk wat te smal is voor de velg.

Post jouw velg-/bandcombinatie en ik zal eens kijken waar de grenzen liggen.

 

Standaard velgmaten voor diverse modellen passat:

Passat tot 1997 (35i/B4) steek 4x100, uitgezonderd

Passat VR6 tot 1997 (35i/B4) steek 5x100

Passat 1997-2000 (3B/B5) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

Passat 2000-2005 (3BG/B5.5) steek 5x112 ET37 naafgat 57,1

Passat W8 2000-2005 (3BG/B5.5) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

Passat vanaf 2005 (3C/B6) steek 5x112 ET45 naafgat 57,1

 

Passat 3B en 3BG kan op minimaal 15" velgen rijden, met uitzonderingen:

Passat 2.8 V6, 2.5 TDI, 2.3 VR5 2000-2005 (3BG/B5.5)

1.8T 2002-2005 (3BG/B5.5) minimaal 16",

Passat W8 2002-2005 (3BG/B5.5) minimaal 17"

 

Het is best mogelijk dat je dit leest en zelf een setje wielen onder je 3B hebt waarvan ik hierboven beweer dat het niet past. Post dat dan even dan kan ik het verhaal daarop aanpassen. Voorlopig heb ik nog net te weinig gegevens om echt iets met zekerheid te kunnen zeggen. En ook gegevens van 3BG's zijn welkom, ik heb daar nog niet zoveel over gevonden.

 

Nog even een aantal bandenmaten die veel onder Passats gemonteerd worden en die geschikt zijn voor in principe iedere niet al te veel verlaagde 3B en 3BG (m.d.a. Marco18T):

195/65-15

205/55-16

225/45-17

225/40-18

225/35-19

 

Nu even een overzichtje met uitleg over en berekeningen van ET-waarden:

 

post-3807-1423822853,2749_thumb.jpg

In detail ziet dat er zo uit (links is de buitenkant van de auto):

 

post-3807-1423822855,6341_thumb.gif

Als je nieuwe velgen koopt voor je auto, zijn deze vaak breder dan de originele velgen. Daarnaast is er altijd het ingewikkelde ET-verhaal. Daarom heb ik met behulp van de formules van naamgenoot DM (zie hieronder) een schetsje gemaakt waarmee je precies kunt uitrekenen hoe ver je nieuwe velg naar binnen en buiten toe breder wordt. Wanneer het verschil in ET-waarde van oude en nieuwe velg niet al te groot is en je nieuwe velgen zijn breder dan de oude, dan gaan ze zowel naar binnen als naar buiten toe iets meer uitsteken ten opzichte van de oude velgen. Dit verschil noemen ze de offset.

- offset naar buiten: hoever komt de buitenkant van mijn nieuwe bredere velg naar buiten ten opzichte van mijn oude?

- offset naar binnen: hoever komt de binnenkant van mijn nieuwe bredere velg naar binnen ten opzichte van mijn oude?

 

 

Formules DM:

  • Offset naar buiten (in mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg) / 2 + (ET oud - ET nieuw) + evt. spoorverbreder
  • Offset naar binnen (in mm) = 25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg) / 2 + (ET nieuw - ET oud) - evt. spoorverbreder

Om dit te verduidelijken even een rekenvoorbeeld:

je oude velgen zijn standaard passatvelgen 6Jx15 H2 ET45. Je nieuwe velgen zijn 7Jx16 H2 ET37. Wat is nu precies het verschil, loopt de nieuwe velg niet tegen de veerpoot aan (daarvoor moet je de offset naar binnen weten) en lopen ze niet tegen de spatbordranden aan (daarvoor is de offset naar buiten van belang).

De formules, toegepast op dit voorbeeld, zien er dan als volgt uit:

Offset naar buiten = 25,4 x (7-6) / 2 + (45-37) = 25,4 x 1 / 2 + 8 = 12,7 + 8 = 20,7mm.

Offset naar binnen = 25,4 x (7-6) / 2 + (37-45) = 25,4 x 1 / 2 + -8 = 12,7 - 8 = 4,7mm.

 

Je kunt ook controleren of je berekeningen kloppen. Daarvoor heb ik een checksum gemaakt:

 

Checksum 3V:

  • (offset naar buiten + offset naar binnen) - (25,4 x (breedte nieuwe velg - breedte oude velg)) = 0

Toegepast op het voorbeeld hierboven:

(20,7 + 4,7) - (25,4 x ( 7 - 6 )) = 25,4 - (25,4 x 1) = 0

De berekening klopt dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hangt nogal af van de breedte van de velg, maar het is nogal krap. Ze vallen eigenlijk te ver naar buiten en dat kan problemen opleveren met je voorspatborden. Misschien dat het bij een standaard Passat nog net goed gaat, maar zo gauw je gaat verlagen kom je in de problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hé jongens hoe zit het met 18 inch 8 1/2 J en ET40? die zie ik n.l. niet in het lijstje staan. heb net even de velg zonder band op de auto gehad en vondt het behoorlijk krap bij de draagarm. iemand hier ervaring mee?

 

uiteraard in combinatie met bandje 225/40/18 :mrgreen:

 

3 cm verlaging staat nog op de todo lijst

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hé jongens hoe zit het met 18 inch 8 1/2 J en ET40? die zie ik n.l. niet in het lijstje staan. heb net even de velg zonder band op de auto gehad en vondt het behoorlijk krap bij de draagarm. iemand hier ervaring mee?

 

uiteraard in combinatie met bandje 225/40/18 :mrgreen:

 

3 cm verlaging staat nog op de todo lijst

 

3B of 3BG?

Als het krap is past het toch, pas als het aanloopt is er een probleem.

Bij mij (3B) met 8x19 et 45 is het ook niet ruim bij de draagarm voor, maar ca 3/4cm tot 1cm ruimte, maar is voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou ik zeker eerst passen met banden erom voor je ze koopt, het zou kunnen dat de schouder van de band gaat aanlopen tegen je wieldraagarm. Ik denk wel dat het uiteindelijk zal gaan passen maar je hebt niet veel ruimte over aan de binnenkant. Check dan vooral de voorwielen, daar heb je de minste ruimte.

Als je een 3BG hebt zal het waarschijnlijk wel gaan passen. Er zijn er meer met een 3BG die vergelijkbare 8,5J velgen hebben, soms zelfs ET48.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is een 3bg, velgen heb ik al, heb ik voor een prikkie gekocht en laten spuiten. kwamen van een A6 dus ben er eigenlijk gewoon vanuit gegaan dat het zou passen (beetje stom eigenlijk haha) achter is ruimte zat maar voor is het erg krap. hen ongeveer twee cm opzij tot de draagarm maar die loopt naar boven in een boog en vraag mij af of daar nog genoeg ruimte is voor een band. weet iemand wat de schouderhoogte is van een 225/40/18? is dat 40 procent van de breedte, heb wel eens gehoord dat dat de regel is. dan kan ik gewoon even meten of het past. heb eigenlijk geen zin om voor een hoop geld banden te halen om er achter te komen dat het niet past haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even nagekeken maar het zijn velgen en banden voor de lichtere Audi A6-modellen. Ik zou zeker goed passen aan de voorkant, of anders een prijsje zien te maken voor alleen de velgen.

Velgen zijn 7J, in combinatie met de ET van 39 passen ze probleemloos maar ogen misschien wel wat iel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hoi, ik zou graag zekerheid willen over het een en het ander, ik heb een passat 3bg van 2004 op het oog, een 1,9tdi 4motion, en ik zou er graag de volgende wielen op hebben, 19 inch 8,5 J ET:48 225-35-19. en dan nog verlagen met een schroefset, zijn dit dingen die lukken of stond ik luidop te dromen?

 

alvast bedankt voor reacties,

 

daag dieter

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden