Ga naar inhoud
  • 0

ABS pomp upgrade/vervanging


Bazeman

Vraag

Hallo,

Gezien de zomer periode weer gaat aanbreken en ik vorig jaar na lang rijden en met warmte weer eens vage abs/eps storingen + wielsensors heb gehad (vooral ook het niet willen schakelen van de automatenbak) wil ik heel graag preventief iets doen.. Ik heb van de winter alle 4 de wielsensoren al vervangen en hiermee kortstondig gereden en gelogd en dat gaat (op korte/koudere) afstanden goed.

Ik heb wel in vcds de onderstaande storing al meerdere malen voorbij zien komen:

01325 - Control Module for Tire Pressure Monitoring (J502) : No Signal/Communication
Special Notes

    When found in 2014-2015 Golf Mk6 based vehicles with MK60EC1 ABS check applicable TSBs and recalls. The following part numbers are noted for setting this DTC prior to the dealer level software updates:
        1K0 907 379 BM with problematic software level 0163 and 0164

Blijkbaar is er een software fout aanwezig in mijn abs pomp, die geupgrade kan worden. Kan ik dit zonder problemen laten uitvoeren bij een dealer? Auto is getuned/stage 2, dus weet niet of ze daar hun vingers aan willen branden en eerlijk gezegd heb ik ook niet heel erg veel vertrouwen meer in kunde en kennis bij merkdealers.. Alles moet met schoolverlaters met minimale kosten draaien maar als klant betaal je de hoofdprijs en mag je hopen dat 'standaard' werk al normaal en kwalitatief wordt uitgevoerd.. Sorry als ik iemand beledig werkzaam bij een dealer maar dit is in grote lijnen wel mijn ervaring helaas.

Is er iemand op het forum die dit zou kunnen en/of zou ik mss beter een andere pomp versie kunnen overwegen? Sowieso zou ik dan naar een BS versie moeten gaan (latere software versie) maar tips voor een "verbeterde" versie van een ander model mag ook.

 

Hoor het graag :-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Het pomp blok heeft ook een eigen 1K0 nr die nogal verschillen van elkaar als ik zoek op aangeboden units, maar de pomp en computer worden toch altijd als 1 onderdeel geleverd? Waar bestel je dan op normaal gesproken bij vervanging? Het computer nr of de pomp unit nr? Ik vermoed dat daar dan het verschil wordt gemaakt in motor(vermogen)/gewicht auto.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 minuten geleden, Bazeman zei:

2014 :-) 

 

Zou je kunnen kijken naar een 1K0907379CB? Die komt uit een 2L TDI Jetta van 2016 met motor code CUUB..

image.thumb.png.37e0f772805801e1e69ae8fa0d7aee2c.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
31 minuten geleden, Bazeman zei:

2014 :-) 

 

Zou je kunnen kijken naar een 1K0907379CB? Die komt uit een 2L TDI Jetta van 2016 met motor code CUUB..

image.thumb.png.87f712e26f5be1d8a2089d957ce17429.png

image.png.6fe0d049f351f21a5d56244a501bb435.png

image.png.66dc61057925080f7c641bac11a42e30.png

image.png.fe73de208c3da6a9c6048268265ea8d0.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Thanks :-)

 

Het gekke is dat als ik zoek op de 375 versie, ik er maar heel weinig 2e hands tegen kom.. en als ik ze tegenkom dat het oudere versies van voor 2010 zijn met Ax als letter codes..

Ik denk dat ik sowieso die 1K0 907 379 CB bestel, kost 99€ met 15km erop... 😁 is van demo auto.

Iemand van jullie wel eens geprobeerd om alleen het computer deel van de ABS module over te zetten op het pomp blok?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik gedaan bij een Caddy en is op zich niet moeilijk vermits je er een beetje bij kan. Bij de Caddy zat de regeleenheid met 3 torx schroeven vast. Scheelt wel weer ontluchten, maar het coderen moet wel nog steeds opnieuw.

En daarna Basic settings uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
On 27-4-2024 at 11:00, maxx007at said:

Heb ik gedaan bij een Caddy en is op zich niet moeilijk vermits je er een beetje bij kan. Bij de Caddy zat de regeleenheid met 3 torx schroeven vast. Scheelt wel weer ontluchten, maar het coderen moet wel nog steeds opnieuw.

En daarna Basic settings uitvoeren.

Klinkt goed :-)  DPF is vervangen door een downpipe dus ruimte om erbij te komen is veel makkelijker iig 😁

Qua codering, kan ik codering van de oude computer van tevoren opschrijven vanuit VCDS en deze weer ingeven in de nieuwe? En met basic settings bedoel je ws de test uit te voeren om je wielsensoren icm de stuurhoek te ijken? Heb ook ergens over een calculator gelezen om de code te kunnen bepalen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Codering van de oude opschrijven is sowieso geen slecht idee. Je kunt proberen of die het ook in de nieuwe doet. 
Basic settings is inderdaad inleren stuurhoek sensor en dergelijke.

 

Op het Ross-tech forum staat daar een handleiding voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb vandaag de losse computer van de 1k0907379CC (dus niet de 1k0907375CC...) (Maar deze komt ook uit een Beetle 5C 2L TDI, zoals Diver in zijn overzicht had gestuurd) op mijn auto aangesloten zonder de pomp, omdat ik anders geen ruimte had zonder de oude eerst uit te bouwen.

Ik kon de oude codering overzetten en deze werd geaccepteerd, maar deze sprong uiteindelijk elke keer terug naar 00000000000000000000  Ik kreeg verder ook allemaal foutcodes dat de remdruksensor en div kleppen niet gevonden werden maar dat kwam omdat de pomp unit niet aan de computer vast zat natuurlijk.

Voordat ik nu de oude pomp helemaal ga uitbouwen, wat een k... klus is qua ruimte, hebben jullie enig idee waarom de codering van de oude computer wel werd geacepteerd maar er daarna weer volledig uit werd gegooid? Ik heb ook nog diverse abs/eps calculator programma's gevonden waar je ook je VIN en opties in kan vullen, maar dan kom ik op hele andere codes uit.. De code uit mijn oude computer is: 543B6008092200012A0C06E890220052A101F023 en VIN code WVWZZZ1FZEV007149 mss kunnen jullie daar wat mee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb op de rosstech site gevonden dat je de codering van de abs module met lopende motor moet uitvoeren, iemand ervaring mee?

Ga de nieuwe pomp maar inbouwen sowieso en de daarna de stappen doornemen zoals in het rosstech filmpje. Fingers crossed.. :-)

Heb in de abs calculators wel diepere info gevonden van de div coderingsblokken. Blok 3 bv heeft info over de diameter van de remschijven. Aangezien ik mijn remschijven heb geupgrade naar brembo klauwen en grotere diameter, kan ik proberen wat of welke invloed aanpassing aan de codering geeft. Die van mij staat nu op 60 (312mm/253mm), met 80 ga je naar (345mm/310mm)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geplaatst (aangepast)

Nou... Het lijkt gelukt 😀

uit en inbouwen van de abs unit was echt bijna onmogelijk zonder de motor en/of wielophanging deels uit te bouwen, maar na het loshalen en verwijderen van alle ABS pomp beugels kon ik hem net bovenlangs halen.. Met het originele roetfilter en de EGR koeler nog ingebouwd was dit anders niet gelukt... Echt bizar dat je de halve motor ruimte moet demonteren om bij de ABS te kunnen. Ook aangezien deze wat sneller defect gaan/problemen geven dan de rest, maar goed.. 🫠

Met de complete unit ingebouwd (1K0614517EJ/1K0907379CC) heb ik de stappen doorgelopen zoals aangegeven in het youtube filmpje van Rosstech

Ik heb de code uit de oude computer/logfile gekopieerd in de nieuwe module.. Eerst nog meldigen van EPS storing etc maar na de basic settings waren deze verdwenen. Na kort stukje rijden gingen uiteindelijk het stuurbekrachtiging lampje en het bandenspannings lampje ook uit. Met het wissen van alle fault codes daarna, staat er geen enkelen foutmelding meer in de modules! 😁  Het lijkt dus allemaal gelukt en werkend. Volgende week ga ik een wat langer stuk rijden. Hopelijk wordt het kerstverlichting in het dashboard 😅

aangepast door Bazeman
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden