Ga naar inhoud
  • 0

Roetfilter of toch iets anders? 1.6 TDI


PatrickBurg

Vraag

Vraagje voor de kenners of ervaringsdeskundigen

Betreft een b7 1.6 TDI gekieteld ( met een roetfilter die zo’n 50.000km geleden al eens gereinigd is) 

 

Ik krijg in de auto wel eens de melding diesel roetfilter instructieboekje, zo snel als die komt zo snel is die dan vaak ook weer weg. Qua rijgedrag veranderde er nooit iets. Heb altijd maar gedacht dat het een onvoltooide regeneratie was. 

Echter laatst kwam de melding weer, en weer was die een dag later weer weg. Maar nu begin ik er toch wel ander gedrag aan op te vallen: 

Auto begint te schokken als ik bij een viaduct omhoog rijdt in de 6e versnelling 140kmh 2200 toeren. 

Heb sowieso het idee dat de auto een soort van inhoud of ergens afgeknepen wordt. Ook pakt de auto niet meer lekker vlot op, heb het idee dat het verbruik omhoog gaat en stationair loopt die ook hoger als normaal gesproken. Tevens begint die de laatste tijd ook meer te ruiken. Zoals gezegd roetfilter is al eens gereinigd( dit was ergens rond de 2 ton, auto staat nu op 258) zou dit weliswaar de boosdoener kunnen zijn? Ondanks alle “klachten” die ik ervaar branden er verder helemaal geen waarschuwingslampjes of meldingen. Moet deze week toch voor de keuring en moet daar maar eens aan de computer om te zien wat die zegt maar wat denken de experts hier er zo van ?:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

met die klachten/symptomen is ie gewoon aan het regenereren, het kan heel lang duren voordat er een lampje gaat branden.

Het kan zelfs zo zijn dat je al (ver) over je max soot/ash waarde zit zonder dat de auto dit meld.

Even met vcds waardes uitlezen en evt storingsgeheugen. Sterkte met de apk, is je uitlaat van binnen (eindtip) nog schoon dan is je filter doorgaans nog heel..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitlaat eindtip was nog helemaal schoon. Qua keuring kwam die er ook makkelijk doorheen, mag qua roet een miljoen deeltjes doen op zoveel kg doen? Is mij verteld in ieder geval en hij deed maar de helft dus dat is in ieder geval wel oké.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou.. ik vind de helft niet OK, heb net vanmorgen onze B8 2.0TDI (getuned Stage 2 en EGR volledig eruit gesloopt in de software bij 205dkm(aanschaf)

Onze staat nu op 287dkm ofzo en had (maar) 5000 deeltjes van de max 1.000.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

idd 5000 duizend deeltjes is een goed werkend roetfilter. Hogere waardes geven aan dat roetfilter minder zijn werk doet.

zo even een goede cleaner door je tank heen doen

JLM Diesel Extreme Clean 1000ml | bol  deze is niet goedkoop maar werkt goed

Is je tempsensor nog wel goed?(exhaust temp sensor 1)

Heb zelf gehad dat mijn tempsensor  te lage waarde aangaf

Hierdoor bleef hij regeneren en slecht rijden (auto dacht dat hij temp niet haalde)

auto verbruik ging erg omhoog

uiteindelijk ging lampje branden van de roetfilter 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
23 uren geleden, Vdub zei:

nou.. ik vind de helft niet OK, heb net vanmorgen onze B8 2.0TDI (getuned Stage 2 en EGR volledig eruit gesloopt in de software bij 205dkm(aanschaf)

Onze staat nu op 287dkm ofzo en had (maar) 5000 deeltjes van de max 1.000.000

Je bedoelt in de zin van de hele roetfilter eruit gehaald en weggeschreven ?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
18 minuten geleden, steef32 zei:

idd 5000 duizend deeltjes is een goed werkend roetfilter. Hogere waardes geven aan dat roetfilter minder zijn werk doet.

zo even een goede cleaner door je tank heen doen

JLM Diesel Extreme Clean 1000ml | bol  deze is niet goedkoop maar werkt goed

Is je tempsensor nog wel goed?(exhaust temp sensor 1)

Heb zelf gehad dat mijn tempsensor  te lage waarde aangaf

Hierdoor bleef hij regeneren en slecht rijden (auto dacht dat hij temp niet haalde)

auto verbruik ging erg omhoog

uiteindelijk ging lampje branden van de roetfilter 

Heb vorige week op aanraden van de garage inderdaad een jlm aan de tank toegevoegd.  Wel een kleinere variant 

https://www.oliehandel.nl/jlm-diesel-particulate-filter-cleaner#:~:text=JLM Diesel Roetfilter reiniger is,een dieselmotor hebben een roetfilter

wat die temperatuursensor betreft ja geen idee eerlijk gezegd zoals ik al zei auto geeft niks aan😄 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Op 4-4-2024 om 12:55, PatrickBurg zei:

Je bedoelt in de zin van de hele roetfilter eruit gehaald en weggeschreven ?? 

nee het EGR-deel is helemaal uit de software gesloopt. Het roetfilter is er nog en werkt ook gewoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden