Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Parkeersensor speaker achter, sensor voor


discy

Vraag

Hoi, 

Als ik bij fileparkeren aan de voorkant mijn parkeersensor trigger, hoor ik het geluid achter.

Andersom ook, want de locatie lijkt afhankelijk van of de versnelling in voor of achteruit staat

Erg verwarrend. Kan ik ervoor zorgen dat het geluid uit de speaker komt waar de sensor zit?

Zo niet, zou dit dan verholpen kunnen worden met een andere radio?

 

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het heeft niks met je radio te maken, er zitten 2 piepers in je auto, eentje voor en eentje achter voor de desbetreffende sensors, en het is maar net welke sensor iets detecteert die gaat dan piepen. Stel je voor, je rijdt achteruit maar voor detecteert de sensor iets dan piept hij dus voor en niet achter. Beiden tegelijk kan ook. wat de rijrichting ook is.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
8 minutes ago, Diver said:

Het heeft niks met je radio te maken, er zitten 2 piepers in je auto, eentje voor en eentje achter voor de desbetreffende sensors, en het is maar net welke sensor iets detecteert die gaat dan piepen. Stel je voor, je rijdt achteruit maar voor detecteert de sensor iets dan piept hij dus voor en niet achter. Beiden tegelijk kan ook. wat de rijrichting ook is.  

"dan piept hij dus voor en niet achter"

Ja dit zou ik dus verwachten maar dat doet hij niet!!

Als ik achteruit rij en de sensor vóór ziet iets. Dan pieptie achter! (zie filmpje). Dus ik kan het verschil tussen of er voor of achter iets zit niet horen!

Hetzelfde geldt als er achter iets zit en de versnelling staat vooruit. Dan pieptie vóór. Ongeacht of het een sensor aan de voor- of achterkant is! 

Waar-o-waar zit dit m in en kan ik dat fixen.

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 minutes ago, Diver said:

Dan zijn er waarschijnlijk ooit 2 draden omgewisseld. Over wat voor auto gaat het ( bouwjaar Type )

Passat Variant B7 2011

WVWZZZ3CZCE036253

Voor de duidelijkheid, het is dus beide kanten op. Niet dat ik voor, achter hoor. Maar allebei op dezelfde plek nagelang of ik voor of achteruit rij.

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
10 minutes ago, Diver said:

Hier heb je het schema, van mijn auto, is ook een B7 uit 2011, is wel uitgebreider waarschijnlijk dan de standaard maar de piepers zitten op de zelfde plek aangesloten. 

Electrisch schema PDC-OPS-PLA.pdf 614.91 kB · 1 download

Ok. Geen idee hoe ik dat fysiek moet testen. Maar die van jou doet dit dus niet?

De piep komt van voor als ik naar voren rij, en van achter (met lagere toon) als ik naar achter rij. Achter me staat geen auto ofzo. Gaat in beide gevallen om de sensor aan de voorkant. 

 

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
13 minutes ago, Diver said:

Kijk ook eens op de radio welke sensor er piept, en luister niet alleen naar de piepers. Zag er zo niet vreemd uit in iedergeval

Op de radio klopt het wel. Laat in beide gevallen de sensor aan de voorkant zien maar de locatie van het geluid wisselt dus.

Als ik hetzelfde doe met de seat van m'n vriendin dan komt het geluid wél altijd van de kant waar de sensor zit.

Ik reed gisteren bij het achteruit uitdraaien bijna ergens met m'n kont tegenaan omdat ik dacht dat het weer eens de sensor aan de voorkant was..

 

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
5 minutes ago, Diver said:

Je hoort ook aan het geluid welke pieper het is. Denk dat de meest kritische sensor het geluid geeft, en dat kan dus voor of achter zijn welke kant je ook op rijd.   

De toonhoogte is ook afhankelijk van welke kant ik op rij.... Achter me is het helemaal leeg. 

 

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
31 minutes ago, wulfke said:

Zat het parkeersysteem origineel in de auto of is het achteraf ingebouwd ?

Met vcds een pieper test doen dan weet je ineens of ze op de juiste positie zitten.

Bij de speakertests met VCDS komen ze van de goede kant.

Bij mijn weten origineel. Misschien is dit hoe het hoort te zijn?

Module: J791 / H064 / H0919475E / 3AA919475L

 

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, Diver said:

De toon en de frequentie is met VCDS in te stellen, dit is geen VCDS print screen maar geeft wel de mogelijkheden aan.

image.thumb.png.272651f58c07f4070bad47e4871e85d6.png

Ja die zijn wel verschillend voor vóór en achter én kan ik ook instellen, net als volume. maar wisselen dus op basis van welke kant ik oprij en niet of de sensor vóór of achter piept 🤷

aangepast door discy
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan kloppen, ik heb 360 graden OPS, heb er later 4 sensoren bij gebouwd. 

Dit was het

Address 10: Park/Steer Assist (J446)       Labels:| 3AE-919-475.clb
   Part No SW: 3AE 919 475     HW: 7N0 919 475 
   Component: PARKHILFE 8K  H04 0009  
   Revision: --------    Serial number: 77631110801544
   Coding: 108002
   Shop #: WSC 99999 1023 2097151
   ASAM Dataset: EV_EPHVA18VW47X0000 001003
   ROD: EV_EPHVA18VW47X0000.rod
   VCID: 7CF67ECDF767FDAA89-8028

No fault code found.

En dit is het nu, na de 360 Graden mod

Address 10: Park/Steer Assist (J791)       Labels:| 3AA-919-475.clb
   Part No SW: 3AA 919 475 S    HW: 4H0 919 475 E
   Component: PARKHILFE PLA H06 0043  
   Revision: --------    Serial number: 56261130200308
   Coding: 348006
   Shop #: WSC 86106 790 00184
   ASAM Dataset: EV_EPHVA2C000000000 002014
   ROD: EV_EPHVA2C000000000.rod
   VCID: 4BC3679CE344B0E2AA9-801E

No fault code found.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
1 minute ago, Diver said:

jij heb dus ook 360Graden OPS

Ja idd. Die heb ik nu aangezet en ik zie nu ook of er iets aan de zijkant van me zit (en het klopt) en de piepjes zijn nu "normaal".

Ik of de vorige eigenaar had m dus gewoon niet goed gecodeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
2 minutes ago, Diver said:

Das mooi. Heb jij ook niet toevallig automatisch inparkeren nu.

Ja, dat had ik al én werkte ook.

 

Just now, Diver said:

Knop voor PLA.jpg

Ja die had ik al, en werkte ook. Maar deed soms een beetje vreemd 😅. Versterkt wel m'n vermoeden dat ik er zelf mee heb lopen rommelen toen m'n achteruitrij camera het niet goed deed omdattie nat was geworden een paar maanden terug...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi, je kan weer rustig slapen dan. Wil nog wel een tip geven, maak een complete scan van de auto voor je ergens mee begint en sla die op met een datum, als er dan wat fout gaat kan je terug bladeren door je oude scans. ik heb er meer dan 46, alleen als back-up :mrgreen: 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden