Ga naar inhoud
  • 0

Veiligheid aftermarket xenon


rick

Vraag

Ik kwam dit filmpje tegen op YouTube:

 

http://nl.youtube.com/watch?v=yVuSSdZNs ... re=related

 

Ik vraag mij nu af in hoeverre dit ook geldt voor de aftermarket setjes waar op dit forum vaak over gesproken wordt. Je zal ze zeker niet allemaal over 1 kam kunnen scheren, maar toch....

 

Ik heb zelf een 3BG met lenzen in de koplampunits. Wat ik uit het filmpje begrijp is dat dit ook nogal wat uitmaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In de UK zijn deze kits verboden en dat moet natuurlijk 'gepromoot' worden. Dus ga niet teveel op dit soort filmpjes af. Er zal gerust kwaliteitsverschil zijn tussen de ene of de andere xenonbuis, en Halogeenkoplampen verstrooien het licht van een HID-buis inderdaad wat meer dan een originele Xenonlamp. Maar koplampen worden hier in NL met exact hetzelfde apparaat gecontroleerd bij de APK en als het lichtbeeld inderdaad niet zou deugen kwam er geen auto meer door de APK. Vaak is het probleem niet de Xenonombouw an sich, maar een onjuiste montage of een defect koplampglas. Het nadeel is dan dat xenon veel sneller verblindt dus xenon vraagt wel wat extra zorgvuldigheid.

Zelf ben ik nog steeds niet overtuigd van de meerwaarde van Xenon dus alleen al vanwege dit kleine nadeel rij ik nog steeds rond met halogeen :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De meeste setjes zijn zelfs in duitsland ook niet toegelaten volgens

de Stvzo! Sommige hebben een E -keurmerk en kunnen alleen goed gekeurd worden bij de TUV als de auto :

 

-een wasinstallatie op de voorlampen

-een aut. lampniveauregeling

-en voor xenon goedgekeurde lampen heeft!

 

Bij de meeste (serieuze) verkopers staat ook dat deze setjes alleen maar

voor showdoelen geeigend zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

-een wasinstallatie op de voorlampen

-een aut. lampniveauregeling

-en voor xenon goedgekeurde lampen heeft!

 

Dat geldt in Nederland ook voor auto's na 2007. Bij een auto voor 2007 kan gewoon aftermarket xenon worden ingebouwd. De auto komt daarmee gewoon door de APK. Ik ga er van uit dat er dan ook in Duitsland mee mag rijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, een auto die in 1 willekeurig EU-land is toegelaten moet ook toegelaten worden in de andere EU-landen. Dus als je aan de Nederlandse inrichtingseisen voldoet, kun je daar formeel nooit voor bekeurd worden.

Soms zijn er wel landen die het wel proberen. Die gooien het dan op gedragsregels waar je je aan dient te houden. Dat geldt bijvoorbeeld voor winterbanden. Sinds enige tijd is het in Duitsland verboden met zomerbanden te rijden als het glad is. Hoewel dat natuurlijk een technische eis is die ze helemaal niet aan buitenlandse automobilisten mogen stellen, hebben ze het in de vorm van een gedragsregel gegoten (net zoals dat je iemand van rechts voorrang geeft). Het is dus nu wachten tot iemand die voor het europese hof gooit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey toevallig:)

 

ik heb om deze reden vandaag weer mijn lenslampen geinstalleerd. Ik vond dat ik met de OEM lampunits en xenon een heel wijds beeld had, waar anderen minder blij mee waren. werd regelmatig geseind. Gister ook een bora achter me met oem lamphuizen en xenon. Was echt rete irritant, besloten om mijn lens lampen weer er in te zetten omdat ik niet anderen wil irriteren. Ik zie vaak genoeg dat xenon met standaart koplampen meer verblind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
hey toevallig:)

 

ik heb om deze reden vandaag weer mijn lenslampen geinstalleerd. Ik vond dat ik met de OEM lampunits en xenon een heel wijds beeld had, waar anderen minder blij mee waren. werd regelmatig geseind. Gister ook een bora achter me met oem lamphuizen en xenon. Was echt rete irritant, besloten om mijn lens lampen weer er in te zetten omdat ik niet anderen wil irriteren. Ik zie vaak genoeg dat xenon met standaart koplampen meer verblind.

 

Hi silver..

 

Met OEM. Heb je er volgens mij niet eens zoveel last van dat je tegenliggers verblind , als dat wel zo is dan staan ze toch duidelijk niet goed afgesteld en dat wijds heeft toch met afstelling te maken , ik heb vandaag 2ehands OEM Xenon geinstalleerd toen naar de garage gereden en effe af laten stellen en klaar was ik .

Na effe goed van een redelijke groote afstand gekeken naar mijn lampen kon ik zelfs niet verblind worden.

 

greets

 

Alain...

post-3650-1423822414,5033_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik rij er al 3 kwart jaar mee

ik heb nog nooit iemand zien knipperen dat ze last van mijn lichten hadden

 

Het zal mij benieuwen bij de APK

 

als het afkeur is dan zet ik gewoon mijn "oude" lamper weer in

en een dag later weer die xenon want ik vind het wel veiliger

je hebt beter zicht en je zit de lijnen en borden beter zeker met regen of slecht zicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@3V klopt, dat bedoelde ik idd;) tnx for answering me, kan op mijn werk niet meer forummen, en mijn mobiel trekt dit forum ook niet;)

 

het viel mij de eerste keer op, dat een apk meester zei: je ligt beeld is slecht..te veel strooilicht.

 

@alain antwoord is gegeven door 3V;) mooie lampen heb je trouwens.

 

verder ben ik nu weer opzoek naar H7 xenonbulbs 4300K ik ben de 6k beu (jep hij is weer wat beu)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het zelf ook gehad.. Ik had ook teveel strooilicht in mijn vorige auto.

Als de keurmeester geen vriend c.q. kennis was, dan was die niet goed gekeurd. Het is inderdaad, dat wanneer er geen lens is en de lamp wordt

geplaatst in een niet geschikte, lees een niet daarvoor gemaakte koplamp zonder lens, dat dit problemen oplevert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden