Ga naar inhoud
  • 0

Koppeling slipt door...


sequence

Vraag

Sommigen weten wel dat ik afgelopen zomer mijn geliefde Passat heb ingeruild voor een Golf. Deze Golf heeft nu een probleem, namelijk een versleten koppeling.

 

Vanmiddag merkte ik dit nadat ik bij 80km/u in de 4e versnelling gas gaf en het toerental lekker snel zag stijgen, helaas bleef de bijbehorende snelheid achterwege. Nog wat testjes gedaan en mijn analyse was duidelijk, een versleten koppeling.

 

Mijn garage gaf aan dat het niet vaak voorkomt bij deze km stand (134.000) maar het kon wel. Vervanging (incl vliegwiel ) zou op ongeveer 1200 euro komen. Nu heb ik begrepen dat het vliegwiel evt. kan blijven zitten, heb geen last van trillingen ofzo.

 

Wie heeft dit ook eens gehad ?

Moet het vliegwiel perse vervangen worden ?

Welk merk koppeling heeft de voorkeur ?

 

En mijn excuses dat ik de Passat heb ingeruild. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

maar heb je ook last met van vliegwiel dan? Een koppelingsset(plaat+drukgroep+lager) voor een Golf kost geen 1200 euro..

 

en waarom gaat de garage nu weer daarvanuit.. ik zou toch kijken of je niet meteen de hele bak vervangt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad scorpiosoft, ik ken JD wel maar toch bedankt voor de tip !

 

Maar over het vaste vliegwiel lees ik verschillende ervaringen op tdiclub, enkelen beweren meer lawaai vanuit de bak te horen met een vast vliegwiel.

Ik ga niet chippen, maar Jos heeft blijkbaar ook geen vertrouwen in het standaard 2-massa vliegwiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nog twijfels...

 

Mijn eigen garage (ZZPer en voormalig VAG monteur) heeft geen ervaring met vast vliegwiel en vervangt meestal het 2-massa vliegwiel omdat er soms olie uit kan komen dat weer op de platen terechtkomt waardoor de vervanging weer opnieuw kan worden gedaan.

 

Ik twijfel dus, naar Jos of vervangen door standaard koppeling waarbij ik het vliegwiel misschien maar laat zitten. Wat zouden jullie doen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De grap is dat vervangen van alleen de koppeling bij mijn garage weinig goedkoper is dan de vervanging bij Jos incl vast vliegwiel. Alleen is dat vliegwiel een modificatie waar ik twijfel. Ook al lees ik veel positieve verhalen op tdiclub het is niet standaard.

 

Een 2-massa vliegwiel zal toch een reden hebben ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden