Het is alweer een tijdje terug dat ik wat op dit forum heb gezet. Nu heb ik iets waar ik graag jullie mening bij zou willen vragen.
Ik rij nog altijd de Passat 3BG variant 1.9 TDI AVF die ik in 2013 gekocht heb. Inmiddels met bijna 450 dkm op de teller.
Niet gek bij deze km stand is het dat je af en toe wat onderhoud hebt. Maar ik heb één probleem wat maar niet weg wil en ik graag jullie mening over zou willen vragen.
Al een hele tijd heb ik het probleem dat het stuur en remmen gaan trillen bij remmen. Dan zou je denken, kromme schijven. Maar die zijn ondertussen al een keer vervangen (blokken ook). Tevens is het niet altijd zo. Soms trilt het meer dan de andere keer en soms zelfs helemaal niet. Als de remklauwen voor eraf zijn geweest voor onderhoud dan rem ik gemiddeld een week of twee trillingsvrij. Dat ontkracht een kromme schijf want die is krom of niet. Dat is geen variabele lijkt mij zo. Er is inmiddels al heel wat vervangen wat ik hieronder zal opsommen. En telkens lijkt het verholpen maar na twee weken komt het trillen met remmen weer terug. Wel heb ik eigenlijk al sinds aanschaf van de auto een iets wat hard rempedaal waarvan tot op heden ook nog geen duidelijke oorzaak is.
Even op een rij:
- Trillen bij remmen, voelbaar in stuur en pedaal plus hoorbaar op hogere snelheden.
- Frequentie van de trilling omhoog bij hogere snelheid. (dus sneller trillen bij hogere snelheid) Dus snelheid van het wiel heeft invloed op de trilling
- Trilling niet altijd aanwezig. Soms meer, soms minder en soms zelfs helemaal niet. (dat verwacht je niet bij een kromme schijf lijkt mij)
- Na onderhoud waarbij de remmen los zijn geweest, +/- 2 weken trillingsvrij remmen, dan komt het geleidelijk weer terug. Daardoor ook nooit direct duidelijk of onderhoud geholpen heeft.
- Een wat hard rempedaal is iets wat ik altijd heb gehad. Is ook keihard na een nacht stilstaan, maar soms ook ineens een keer niet. Dit was ook al zo voordat ik dit tril probleem kreeg.
Vervangen in de afgelopen 75 á 100 dkm (ik rij er +/- 55 per jaar op dit moment)
- 2018: AP verlagingsset veren en dempers (oude originele waren op)
- 2018: schijven en blokken voor
- 2018: klauwen achter + blokken achter
- 2018: Beide buitenste homokineten
- 2019: veerpootlagers (probeersel om te kijken of gebonk weg zou zijn)
- 2019: Meyle draagarmenset (gebonk is nu weg) Enkel de armpjes (stuurkogels heten die?) niet vervangen. Is nog een optie, zaten wel bij de set.
Zo heb ik denk ik wel op en rij wat er het afgelopen jaar is gedaan wat met het onderstel te maken heeft. Vrijwel al m'n klachten zijn hiermee opgelost behalve die van de remmen.
Ik ben zelf geneigd om op ebay een setje klauwen voor de remmen voorkant aan te schaffen. Het is alleen meer een gok dan een wetenschap.
Vraag
Robert1987
Hallo allemaal,
Het is alweer een tijdje terug dat ik wat op dit forum heb gezet. Nu heb ik iets waar ik graag jullie mening bij zou willen vragen.
Ik rij nog altijd de Passat 3BG variant 1.9 TDI AVF die ik in 2013 gekocht heb. Inmiddels met bijna 450 dkm op de teller.
Niet gek bij deze km stand is het dat je af en toe wat onderhoud hebt. Maar ik heb één probleem wat maar niet weg wil en ik graag jullie mening over zou willen vragen.
Al een hele tijd heb ik het probleem dat het stuur en remmen gaan trillen bij remmen. Dan zou je denken, kromme schijven. Maar die zijn ondertussen al een keer vervangen (blokken ook). Tevens is het niet altijd zo. Soms trilt het meer dan de andere keer en soms zelfs helemaal niet. Als de remklauwen voor eraf zijn geweest voor onderhoud dan rem ik gemiddeld een week of twee trillingsvrij. Dat ontkracht een kromme schijf want die is krom of niet. Dat is geen variabele lijkt mij zo. Er is inmiddels al heel wat vervangen wat ik hieronder zal opsommen. En telkens lijkt het verholpen maar na twee weken komt het trillen met remmen weer terug. Wel heb ik eigenlijk al sinds aanschaf van de auto een iets wat hard rempedaal waarvan tot op heden ook nog geen duidelijke oorzaak is.
Even op een rij:
- Trillen bij remmen, voelbaar in stuur en pedaal plus hoorbaar op hogere snelheden.
- Frequentie van de trilling omhoog bij hogere snelheid. (dus sneller trillen bij hogere snelheid) Dus snelheid van het wiel heeft invloed op de trilling
- Trilling niet altijd aanwezig. Soms meer, soms minder en soms zelfs helemaal niet. (dat verwacht je niet bij een kromme schijf lijkt mij)
- Na onderhoud waarbij de remmen los zijn geweest, +/- 2 weken trillingsvrij remmen, dan komt het geleidelijk weer terug. Daardoor ook nooit direct duidelijk of onderhoud geholpen heeft.
- Een wat hard rempedaal is iets wat ik altijd heb gehad. Is ook keihard na een nacht stilstaan, maar soms ook ineens een keer niet. Dit was ook al zo voordat ik dit tril probleem kreeg.
Vervangen in de afgelopen 75 á 100 dkm (ik rij er +/- 55 per jaar op dit moment)
- 2018: AP verlagingsset veren en dempers (oude originele waren op)
- 2018: schijven en blokken voor
- 2018: klauwen achter + blokken achter
- 2018: Beide buitenste homokineten
- 2019: veerpootlagers (probeersel om te kijken of gebonk weg zou zijn)
- 2019: Meyle draagarmenset (gebonk is nu weg) Enkel de armpjes (stuurkogels heten die?) niet vervangen. Is nog een optie, zaten wel bij de set.
Zo heb ik denk ik wel op en rij wat er het afgelopen jaar is gedaan wat met het onderstel te maken heeft. Vrijwel al m'n klachten zijn hiermee opgelost behalve die van de remmen.
Ik ben zelf geneigd om op ebay een setje klauwen voor de remmen voorkant aan te schaffen. Het is alleen meer een gok dan een wetenschap.
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten