Ga naar inhoud
  • 0

De 2 "stootdoppen" op de achterklep Variant 3BG afstellen


Max1966

Vraag

Beste Passaten,

 

Op de achterklep van mijn Variant zit zowel links als rechts een "stootdop" die blijkbaar eventueel te gebruiken zijn om de klep wat bij te stellen.

 

Zwart plastic, vierkant en geribbeld met rubber dop.

 

Ik kan op het web alleen maar berichten van mensen vinden die met dezelfde vraag zaten / zitten.

 

Ik heb geduwd en getrokken maar ik krijg er totaal geen beweging in.

 

Ze zijn nu verschillend van lengte dus het moet mogelijk zijn te verstellen......

 

Weet iemand hoe dit stellen gedaan moet worden?

 

Advies en tips zijn welkom en dank is groot!

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In het gat van het rubber zit een 3mm imbusschroef. Eerst verwijder je de rubberen buffer waarna je de imbusschroef los draait tot aan de rand van het vierkant met ribbels (dus niet helemaal eruit draaien).

 

Het vierkant met ribbels (deze ribbels worden blokkeringsnokken genoemd) kun je nu uittrekken of indrukken na gelang hoe je de klep wilt afstellen. De rest wijst helemaal vanzelf.

aangepast door Heatsink
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag wat gedraaid en bijgesteld maar dat lijkt weinig te helpen.

 

Ik heb een doekje links tussen de klep en het rubber profiel gedaan en dat kreeg ik met gesloten klep er maar met moeite tussenuit.

 

Rechts kon ik het er vrij gemakkelijk tussenuit trekken.

 

Daarna met de klep open wat aan de klep getrokken en rechts lijkt het scharnier wat meer speling te hebben, die beweegt wat.

 

En van bovenop bekeken is het duidelijk dat de spleet tussen de klep en de carrosserie naar rechts toe wat breder wordt.

 

Omdat m'n auto meestal aan de rechterkant van de straat geparkeerd staat helt die ook wat naar rechts over dus bij stortbuien helpt dat ook niet echt.

 

Veel van het water zal dus langs de rechterkant stromen.

 

 

Een vraag : Is zo'n scharnier redelijk makkelijk te vervangen?

aangepast door Max1966
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heeft de pen van het scharnier speling of de bouten waarmee deze op het chassis is gemonteerd? Met twee man (minimaal) is zo'n scharnier wel te vervangen. Zorg dat de auto op een rechte ondergrond staat. Houd er ook rekening mee dat na het vervangen van het scharnier de boel even aangestipt/bijgewerkt moet worden rondom het scharnier en bouten om roestvorming te voorkomen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heeft de pen van het scharnier speling of de bouten waarmee deze op het chassis is gemonteerd? Met twee man (minimaal) is zo'n scharnier wel te vervangen. Zorg dat de auto op een rechte ondergrond staat. Houd er ook rekening mee dat na het vervangen van het scharnier de boel even aangestipt/bijgewerkt moet worden rondom het scharnier en bouten om roestvorming te voorkomen. 

 

 

Volgens mij is het de pen.

 

De scharnier zelf lijkt goed vast te zitten.

 

Als die pin versleten is heeft die misschien ook invloed op het niet goed / recht aansluiten van die kant?

 

En is zo'n pin los te vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zover ik weet is deze niet los verkrijgbaar. Wanneer de pen dusdanig versleten is dat er spelling op zit, kan dit zeker een oorzaak zijn van het niet goed aansluiten maar kan niet met zekerheid zeggen dat dit nu ook daadwerkelijk het geval is. 

 

Het onderdeelnummer van het scharnier is 3B9827301D. Je zou bij de dealer navraag kunnen doen wat deze kost. Op Ebay zie ik ze ook voorbij komen. 

 

Mocht je deze vervangen, dan zou je kunnen overwegen om gelijk de pakking (3B9827157A) van het scharnier te vervangen. Daar ik niet weet van welk materiaal deze is gemaakt bestaat de kans namelijk dat deze bij het demonteren van het scharnier scheurt/breekt. Zou jammer zijn als je dan niet gelijk een nieuwe pakking hebt en/of na verloop van tijd lekkages ontstaan. Natuurlijk kun je dit eventueel ook met (chassis)kit oplossen maar dat laat ik verder aan jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Graag gedaan en succes! Laat gerust even de afloop weten. Altijd leuk om daar een terugkoppeling over te krijgen :wink:

 

 

Zonet nog even heel goed naar de werking van de doppen gekeken voor de zekerheid maar die hebben (voor wat ik nu kan ontdekken) geen invloed op het kleiner krijgen van de / een spleet.

 

De scharnier rechts heeft simpelweg een beetje speling en/of een verschil waardoor deze iets verder naar buiten staat en de spleet veroorzaakt.

 

Mocht er toch nog water binnenkomen in / onder de klep ondanks alle maatregelen die ik heb genomen (zie andere posts) dan lijkt me dat nog de enige overgebleven optie om aan te pakken.

 

Een terugkoppeling met positief of negatief resultaat komt er zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden