Ga naar inhoud

ID3-tagging software om je muziek te ordenen


Nietsnut

Aanbevolen berichten

Er zijn enkele vragen gekomen over het taggen van je muziek en welke programma's je daarvoor kunt gebruiken, daar ik graag muziek luister thuis (FLAC vanaf de QNAP NAS) en in de auto (FLAC vanaf de SD-kaart) heb ik dit draadje gestart, niet in de laatste plaats omdat ene moderator uit Dronten dit ook een goed idee vond. Barry, ik zal je naam niet noemen :)

post-26373-0-77933600-1517053185_thumb.png

Als ik software zoek die ik niet ken kijk ik eerst naar vergelijkend warenonderzoek en onderzoek eerst of er gratis software is die ik kan gebruiken. Als software goed bevalt doneer ik of ik koop een licentie. In dit verhaal komen de volgende vijf gratis ID3 taggers aan bod:

  1. MP3Tag
  2. TigoTago
  3. MusicBrains Picard
  4. TagScanner
  5. MetaTogger

Van deze vijf heb ik TagScanner op mijn laptop gezet en zal ik deze uitproberen, als hij me niet bevalt zal ik een andere proberen. De muziek die ik luister is voornamelijk FLAC, dit is een lossless bestandsformaat en is ongever 50% van de grootte van een CD. Vroeger had het zin om sterk gecomprimeerde muziek te hebben omdat opslag enorm duur was maar nu koop je voor € 55 een 128 Gb klasse 10 SD-kaart van een A-merk, waar je dus ongeveer 380 CD's op kwijt kunt. 

Overigens koos ik voor TagScanner omdat deze je muziekcollectie naar Excel kan exporteren, dat is handig als je veel muziek hebt.

 

TagScanner:
post-26373-0-89764600-1517052054_thumb.png

 

Indien er meer mensen hier mee bezig zijn kan je hier je eigen ervaringen, adviezen c.q. vragen onder kwijt. Dat het een constructief draadje mag worden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nietsnut je bent me te snel af haha, ziet er netjes uit! Ik ga tegelijk even kijken hoe MP4 toonbaar te krijgen. Ik krijg tot nu toe alleen de bestandsnaam zichtbaar op 1 regel in de mfd waardoor je de helft maar kunt lezen. Maar hier moet toch wat op te verzinnen zijn. Wat ik wil is artiest en titel over meerdere regels spreiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een Kenwood DNX525DAB krijg ik bij bij mp3 en mp4 beiden artiest en titel op 1 regel in de mfd. Maar dat zal aan Kenwood liggen, wellicht dat het bij nieuwere modellen al wel goed werkt. Ik heb gewoon bij alle velden van de ID3 tag een nummer ingevuld om te kijken wat er tevoorschijn komt op de mfd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 months later...

Het is inmiddels een tijdje verder en pas recentelijk ben ik bezig met Tag Scanner om mijn muziek te ordenen, de applicatie werkt prima om massaal Tags te hernoemen. Wel pas ik de foldernaam nog aan met Windows Verkenner en haal ik overbodige folders weg daar muziek soms een folder te diep zit. Ook zitten er vaak jpg.'s van non-album voorkanten bij, die gooi ik ook weg zodat altijd het juiste plaatje getoond wordt op de autoradio.

 

Muziek heb ik op een 128Gb SD-kaartje staan en hiermee kan ik voldoende variatie in mijn leven hebben om me niet snel te vervelen, zeker daar ik redelijk veel muziek wissel.

 

Vanavond voeg ik wel een plaatje toe van hoe het op de radio getoond wordt.

post-26373-0-79072400-1523361933_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker wel, dat staat ook in mijn tekst. Jij verwijst denk ik naar het plaatje van Tag Scanner waarin je alle files ziet tijdens het hernoemen. Tag Scanner toont simpelweg alle .flac's in de map Music.

Muziek in Folders:

post-26373-0-90797100-1523363793_thumb.png

 

Folderstructuur wanneer een artiest meerdere albums heeft:

post-26373-0-59859500-1523363925_thumb.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zijn de Pink Floyd voorbeelden op mijn autoradio zoals je ze hierboven in de screenshots ziet:

 

De folders zoals ik ze hernoemd heb in Windows Verkenner

post-26373-0-01828000-1523545721_thumb.jpg

 

De onderliggende folders met de albums en het Artwork. Hier ga ik de Folders nog hernoemen door "Pink Floyd" eruit te halen zodat ik alleen de Albumtitel zie, en mogelijk nog het jaartal ervoor te zetten zodat ik ze chronologisch zie. Ook zal de folder met Artwork verwijderd worden en de albumart per albumvoorkant in de desbetreffende Albumfolder plaatsen.

post-26373-0-83593800-1523545726_thumb.jpg

 

Je ziet dat de Tracks een nummer en een naam hebben zoals ingegeven in Tag Scanner.

post-26373-0-65593400-1523545731_thumb.jpg

 

En zo wordt het getoond op de autoradio: Albumart en alle tags staan zoals ze horen.

post-26373-0-21215300-1523545737_thumb.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden