Ga naar inhoud
  • 0

Mn pa zoekt een nieuwe wagen: passat goeie keuze? Of nog steeds troubles?


conso79

Vraag

Dag collega's,

 

mn vader is op zoek naar een nieuwe passat (of Tiguan/Golf Sportsvan misschien) maar ik ben zeer bezorgd om de kwaliteit. Ik weet ondertussen van monteurs en tuning-bedrijven dat er nog steeds problemen zijn met de kwaliteit van dsg-bak en t(f)si-motoren, graag leg ik mn oor ook nog ns een keer te luister bij jullie.

Het zou zeker een benzine worden en een dsg-bak had de voorkeur maar na te horen dat deze na 30.000km kapot gaan, lijkt me dit niet zo'n goed idee. Mn vader zal nooit naar een tuner gaan en wenst ook de garantie te behouden.

 

Wat denken jullie? ZIjn er nog zaken die hij moet weten? Hij zou het liefst opteren voor de 1.5 tfsi motor (hiervan lees ik nog geen problemen), pas beschikbaar in de Passat vanaf de zomer 2018 (facelift) maar al wel in de Golf Sportsvan bvb.

 

Bedankt voor jullie advies en bemerkingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Joris, ik wil na mijn Passat diesel ook een benzine en automaat, geen nieuwe maar één van 2 jaar oud.

Maar ik durf het niet meer aan, helaas.

Was ook voor een A6 aan het kijken met een V6, ook maar hopen dat je ketting niet gaat rammelen als ze boven de 120k komen.

Zelfs bij de laatste generatie 2.8 is het nog niet over.

Ik weet wel dat je op internet alleen maar kommer en kwel vindt over elke auto, maar zoveel als je van VAG vindt.....

Nu verkoopt VAG veel auto's dus ligt de uitval ook wat hoger, maar de statistieken spreken boekdelen.

En het kwalijkste is nog dat de fabrikant nu niet echt meewerkt om de boel te repareren, je kan er aardig op leeglopen als je net buiten de garantie valt.

 

De Passat diesel heb ik 9 jaar gehad met 160k op de teller, zelf onderhouden en buiten het normale onderhoud om 2X een tandempomp waarvan 1 onder garantie vervangen, een druksensor van het roetfilter was een keer kapot en beide voorwiellagers vervangen.

Ook een keer het asje van de oliepomp aandrijving vernieuwd, anders had ik ook misschien het hele blok moeten vervangen.

Dus ik heb geluk gehad :-)

 

Vriend van mij heeft een Q5 3.0Tdi, binnen 150k motor ketting ellende en S-tronic problemen, buiten de garantie dus hij was duizenden euro's lichter in 2 jaar tijd.

 

De Duitse Degelijkheid komt tegenwoordig uit het Oosten heb ik meer en meer het idee.

Jammer, want VW en Audi maken prachtige auto's.

Als ik een leaseauto zou mogen uitzoeken zou ik er geen problemen mee hebben, maar met mijn zuurverdiende centjes ben ik iets kieskeurige geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dankje Rolf, ik ben inderdaad bezorgd dat mn vader met zn zeer zuur verdiende centjes een (laatste) wagen koopt waarmee hij veel problemen gaat hebben, al dan niet met een financiële kater. Hij is nog van de generatie die ervan uit gaan dat VW enkel kwaliteit geeft en de probleemwagens echt uitzonderingen zijn...tjah, oudjes he :-)

 

Een tdi zou het zowiezo niet worden, hij zou graag de 1.5tsi nemen. Dit is een nieuwe motor dus veel problemen vind je hier nog niet over, de 1.4tsi vertrouw ik niet, ook al hebben ze nu terug een riem ipv ketting. Lijkt me nog steeds onbetrouwbaar en het olieverbruik is er nog steeds.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je ziet trouwens veel 1.4tsi’s 122pk gebruikt met dikke 400k + op mobile. Ove dit type motor zijn volgens mij niet heel veel klachten bekend deze motor is vanaf 2010 oid dus daar rijden heel wat golfjes, passatje etc mee rond.

 

Wellicht dat dit een interessant optie is. Weet niet of deze uberhaupt nog in de nieuwere auto’s gebruikt wordt.

aangepast door Fopperr
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je ziet trouwens veel 1.4tsi’s 122pk gebruikt met dikke 400k + op mobile. Ove dit type motor zijn volgens mij niet heel veel klachten bekend deze motor is vanaf 2010 oid dus daar rijden heel wat golfjes, passatje etc mee rond.

 

Wellicht dat dit een interessant optie is. Weet niet of deze uberhaupt nog in de nieuwere auto’s gebruikt wordt.

 

Je weet alleen niet hoe deze op 400k zijn gekomen natuurlijk.

En inderdaad zijn er ook motoren die die problemen niet gehad hebben.

Als je perse een VAG auto op benzine zou willen zou ik die alleen kopen vanaf 2016 en nieuwer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wordt het een nieuwe of een gebruikte?

 

Met mijn huidige Passat geen problemen maar is nog jong.

Mbt de DSG bakken: er zijn droge en natte bakken.

De natte zijn naar verluid beter (maar ik laat me graag corrigeren).

De oudere TFSI zijn niet erg goed.

aangepast door PHS
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het zou een nieuwe worden. Nat of droog, wat ik van de bakken hoor valt me dermate tegen. Als je om de 30.000 een nieuwe bak mag steken dan zal je na de garantieperiode (die bij vw al bijzonder kort is) diep in je buidel mogen tasten, en dit elke 30.000km. Dus het zal wel een handbak worden, hij zit er niet zo mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het zou een nieuwe worden. Nat of droog, wat ik van de bakken hoor valt me dermate tegen. Als je om de 30.000 een nieuwe bak mag steken dan zal je na de garantieperiode (die bij vw al bijzonder kort is) diep in je buidel mogen tasten, en dit elke 30.000km. Dus het zal wel een handbak worden, hij zit er niet zo mee.

 

Dat van die bak moet je wat verder uitzoeken.

De mijne heeft de DQ500 bak. Die is beresterk. Ik dacht bij de versies van 190 en 240pk (diesel). Zoek maar op...

Ga je voor minder PK's dan moet je wat opletten idd.

 

De DQ500 wordt overigens wel elke 60k gespoeld en van nieuwe olie voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haha. Ik had een stuk uit mn eerder post verwijderd ... over mijn Mazda CX-9. Beste wagen so far. In ruim 300k kilometers en alleen een halogeen lampje vervangen. Gaat je niet lukken met de meeste Europese merken denk ik.

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden