Ga naar inhoud
  • 0

Co waarde stationair te hoog


jvdwal30

Vraag

Het eerste echte probleem dient zich aan (naast zelf opgeloste waterlekkage bij accu en deuren dankzij het forum): 

 

Mijn Passat 3BG 1.6 (ALZ) uit 2002 (118.000km) is bij de garage geweest voor een beurtje, distributieriem en APK. De eerste twee zijn vanzelfsprekend geen probleem echter komt hij niet door de APK.

Het blijkt dat de CO waarde bij stationair toerental te hoog is.

 

Motormanagement lampje brand maar dit is dus uitgelezen met de beurt. Aangezien de garagehouder geen tijd meer had om het probleem nader te onderzoeken moet de auto 30 augustus terug om het probleem op te lossen voordat de APK 8 september verloopt. Auto staat nu dus thuis

 

Garagehouder moet echt vanaf niks starten, hij heeft geen idee (luchtproblematiek noemt hij het). Dit baart mij een beetje zorgen (vooral qua euros)

 

De auto start bij koude start wel maar draait dan stationair met een schommelend toerental (tot bijna afslaan aan toe). Een beetje gas geven (ca 2000rpm) zorgt ervoor dat het toerental wat meer stabiel wordt zodat normaal weggereden kan worden echter moet dit wegrijden dan echt op 1500-2000rpm omdat hij anders afslaat. Na het wegrijden lijkt het net of er bij 50km/h een soort 'reset' is (trilling van een halve seconde). Die trilling (klinkt wazig I know) zit er al in zolang ik de auto heb. Het rijden is verder geen probleem en ook de warme start is verder goed.

 

Auto (in bezit sinds november 2011) heeft altijd keurig zijn onderhoud gehad. Naast standaard slijtagedelen zijn vervangen (ahv facturen): 

  • 18-12-2014; 88762km: foutcode P1423 secundaire lucht inblaas systeem storing: slang voor luchtpomp
  • 12-05-2015; 94542km: bougies
  • 01-09-2016; 108309km: luchtmassameter

Ik hoop hier meer antwoorden te vinden en het wellicht zonder de garage op te lossen met behulp van jullie expertise

 

Groet,

Jan

aangepast door jvdwal30
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit krijg ik door van mijn garage (uit zijn hoofd, hij is op vakantie):

 

P0420 geeft aan verkeerde luchtstroom wat te maken kan hebben met een luchtlek, lekkage slang, slecht werkende luchtpomp of EGR werking en nog meer mogelijkheden.
 
Co is stationair rond de 3 % en soms oplopend naar hoger 9% of lager. Lambdawaarde maakt dan niets uit. Op toeren gaat het niet lager dan 1 en loopt ook op en dan weer omlaag, zo ook de lambda waarde en die moet op toeren ook goed zijn.
 
De gegevens zijn niet stabiel.
aangepast door jvdwal30
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens de foutcode is het de katalysator ????

Deze info heb ik van de site van Gerrit speek????

 

Mogelijke verschijnselen:

◦Emissielampje brandt

◦Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden

◦Storingslampje (MIL) brandt

 

 

Mogelijke oorzaken:

◦7 van de 10 keer bij deze foutcode: katalysator kapot

◦De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dan zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt

◦Luchtinlaat lek

◦Uitlaat lek

◦Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd

◦Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren

◦De Koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed

◦De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek

◦Vertraagde bougie-timing

 

 

Mogelijke oplossingen:

◦Zet hem eens op de brug en geef eens een beuk tegen de katalysator, als je wat nagerammel hoort dan is 1 van de kat's inderdaad inwendig stuk (meestal ook het geval met deze storing), er liggen dan brokken los die van 1 van de katalysatoren afkomstig zijn en dat kan dan zijn van de 2e katalysator of het zijn de brokken van de 1e katalysator

◦Check op lekken en/of beschadigingen in de luchtinlaat

◦Check op lekken en/of beschadigingen in de uitlaat

◦Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor

◦Check (meetwaardeblokken) / vervang koelvloeistoftemperatuursensor

◦Check (meetwaardeblokken) / vervang de zuurstof sensoren

◦Check / vervang de katalysator(en)

◦Check of er een software update is

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo, de auto is weer terug.

Een dikke beurt; oa distributie incl waterpomp, flexibel stuk in de uitlaat, polijsten koplampen, airco, stabilisatorstangen l+r én APK en wat denk je:

 

'de storing was niet meer aanwezig terwijl we aan het meten waren. Het vermoeden is dat het richting de EGR klep gaat. Maar voor nu konden we niets doen dan alleen afmelden'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Toch lees ik dat er 1 van de genoemde mogelijkheden is verholpen.....

 

Namelijk het flexibele stuk, dus waarschijnlijk toch de uitlaat lek geweest, en als ik mij niet vergis,

zit het flexibele stuk nog voor je katalysator, dus valse meting van de sensoren.

 

Loopt hij nu wel weer mooi en stabiel stationair?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden