Ga naar inhoud
  • 0

mechatronic probleem?


Hendrik38

Vraag

Hello people,

 

A.s. donderdag ga ik naar de dealer vanwege een aanhoudende klacht die ik hem over de automaat sinds ik de auto heb. Het is een 2.0 tdi dsg 170 pk 4 motion uit 2011. De mechatronic is bij een eerder bezoek al terug gezet naar de basisinstellingen zonder effect,

 

De klachten die ik heb zijn:

- bij de laatste terugschakeling van 2 naar 1 (bijna stilstand) een vervelende dreun (zonder geluid) door de auto,

- Stoterig achteruit rijden

- Heel soms bij het wegrijden uit stilstand een bocht in (bijv. bij stoplicht) in de 3de en 4 de versnelling een kloink geluid (niet hard).

- Soms langs in eerste versnelling blijven hangen, dit is alleen bij de eerste x wegrijden en m.n. bij koud weer (beneden de 5 graden)

 

Voor de rest schakelt de dsg super. Ik kan erg slecht achterhalen of dit dsg eigenschappen zijn of toch een probleem in de mechatronic Ik ga dus donderdag weer naar de dealer, maar hoor graag jullie mening.

 

Groet

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb weer een update. de mechatronic is vervangen door de dealer. Resultaat is eigenlijk 0.0. Het dreuntje blijft aanwezig bij terugschakelen van 2 naar 1. Ben er nu wel achter hoe ik het kan voorkomen!

 

Als ik afrem voor een stoplicht en continu doorrem dan heb ik dat dreuntje bij het terugschakelen van 2 naar 1. Als ik echter de rem laat opkomen voor het moment van terugschakelen van 2 naar 1 en hem dus laat uitrollen en dan rustig aan laatste stukje rem heb ik het niet. Het lijkt er dus op dat bij het loslaten van de rem hij niet meer op de motor remt ten tijde van de laatste schakeling en dat ik hem daarmee kan voorkomen.

 

Of zou het eventueel uit de aandrijving van de cardan as kunnen komen ivm de 4 motion. begrijp ik nou goed dat de cardanas naar de achteras direct aangesloten zit op de as van de voorwielen en dat deze cardanas ook stop met draaien (en druk opbouwen in de haldex) als de voorwielen stoppen met draaien? of zou dat dreuntje nog te maken kunnen hebben met een actieve uitschakeling van het draaien van deze cardanas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

IOf zou het eventueel uit de aandrijving van de cardan as kunnen komen ivm de 4 motion. begrijp ik nou goed dat de cardanas naar de achteras direct aangesloten zit op de as van de voorwielen en dat deze cardanas ook stop met draaien (en druk opbouwen in de haldex) als de voorwielen stoppen met draaien? of zou dat dreuntje nog te maken kunnen hebben met een actieve uitschakeling van het draaien van deze cardanas?

Dat snap in niet helemaal : ik hoop maar dat ALLE cardans assen stoppen met draaien wanneer de voorwielen stoppen met draaien, en ik hoop tevens dat dan de achterwielen stoppen met draaien....

De cardanas naar achteren is via een differentieel aangesloten op de voorbak.

Bij het afremmen gaan alle cardans trager beginnen draaien, ééntje op zichzelf kan geen andere draaisnelheid hebben, ook nog eens gezien alle wielen op de grond dezelfde draaisnelheid hebben.

 

Volgens mij heb jij een probleem met de koppelingschijven... bij het schakelen tussen twee versnellingen ontstaat er een tijdje vrijloop is. Op hogere snelheid merk je dat niet, maar wanneer je bijna stilstaat wel natuurlijk.

 

Ik heb alleszins al meer van dit probleem gelezen/gehoord, ook bij alleen voorwielaangedreven auto's.

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Dreke, dat maakt het al wat duidelijker. Ik ben een aardig ontechnisch, dus dit soort zaken weet ik niet eens hoe dat werkt, maar dank ervoor.

 

De rest van het schakelverloop is nu prima dus of het nu echt koppelingsplaten probleem is weet ik ook niet. Ook als ik op lage snelheid terugschakelingen heb heb ik geen dreuntjes, dus alleen tussen 2 en 1. Het verandert ook niet in 3/4 jaar nu, wordt niet erger of minder erg. Zou je eventueel kunnen verklaren hoe het dan komt dat ik het dreuntje kan voorkomen door voor het laatste terugschakelmoment mijn voet lichtjes van de rem te halen? Die vrijloop zal er sowieso altijd moeten zijn dus..ook op het moment dat ik de voet lichtjes van de rem haal.

 

Groet

 

P.s. ik heb er idd ook al meer over gelezen dat mensen dit ervaren, maar ik heb het idee dat die zich er minder druk om maken dan ik ;-)

aangepast door Hendrik38
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden