Ga naar inhoud
  • 0

Verminder vermogen (motor lijkt op minder cilinders te lopen)


lonnebol

Vraag

Beste leden,

 

Onlangs rapporteerde ik hier op het forum over gepiep bij de motor. Ik dacht, samen met de garage, dat het een van de onderdelen is die door de multiriem wordt aangedreven. Dit gepiep is onlangs gestopt, terwijl ik een vrijlooppoelie voor de dynamo, nieuwe spanrol en riem had besteld. Zodra ook het stuk gereedschap voor de vrijlooppoelie was gearriveerd, zou ik die klus aanpakken. Sinds een kleine week begon de motor ook hevig te trillen en een zware brom bij het optrekken. Tot zojuist. Ik reed zojuist weg en er was een beduidend mindere hoeveelheid aan vermogen. De motor klinkt daarbij als hij op minder cilinders loopt. Hij rijdt, maar met moeite. Rustig naar huis gereden en meteen thuis vagcom eraan. Deze gaf de melding:

00515 - Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
        29-00 - Short to Ground

Via Google kwam ik dit stukje bij Gerritspeek.nl tegen.

 

Ik begin nu te denken dat het aan de (in mijn geval met de AGZ) distributieketting ligt en dat gepiep van een week terug ook hierop terug te voeren is.

 

Ik heb de volgende filmpjes gemaakt, misschien hoort iemand iets waar dit euvel op terug te voeren is:

https://youtu.be/jBgxPRw7uqQ

https://youtu.be/Q4JOw99va7w

 

Ik begin eind mei met mijn eerste baan en heb een auto hard nodig. Als ik deze nog een half jaartje of zo kan rijden, kan ik dan een andere kopen. :neutral:

Als iemand mij kan helpen, tips of wat dan ook, zeer graag. Meer info nodig? Ik zal aanleveren/ vertellen wat ik kan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien kan Twan je helpen? Zou der in ieder geval niet meer mee rijden op dit moment

 

Was ik me ook net aan het bedenken. Lees net wat over het vervangen van de ketting en wat andere zaken die daarmee samenhangen: €2000 heb ik niet. Ik zou het nog wel zelf willen proberen, maar dan zou dat in een garage moeten zijn met de juiste faciliteiten en waar ik als het moet er voor langere tijd aan kan sleutelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt of je de kleppen hoort, lijkt net of de bovenkant geen olie krijgt.

 

Heb het vroeger bij een audio 80 gehad en deze tikte ook zo ,dacht dat het aan de kleppen lag maar schijn was bedrog.

Onderin de blok waar de olie zit en die weer het naar boven gaat via een klein gat...daar zat bij mij een klein rubber propje van de pakking in waardoor het lijkt of er geen olie inzit, het kan niet smeren en hij is droog.

 

Mischien kun je wat olie bij.voegen en luisteren of het geluid minder wordt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

- update -

 

De garage heeft er naar gekeken en hun eerste stap is het vervangen van de nokkenassensor (G40). Kost hun 1-2 uur tijd. Nu besloten het van het weekend zelf te proberen, spaar ik me dat weer uit.

Volgens de garage kan er wel mee gereden worden.

 

Als iemand nog tips heeft, waar op te letten etc., dan hoor ik het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de nokkenassensor vervangen. Zoals ik eigenlijk al vermoedde, haalt dit niets uit. Bovengenoemde foutmelding keert direct terug. Fout kan ook gewist worden met lopende motor en komt direct weer terug. Foute timing van de kleppen?

 

Vervangen van de sensor was gelukkig wel erg makkelijk. Is me enkel het torx-bitje omlaag gevallen :wink:

 

Naja. Mijn vermoeden is nu dus dat de distributieketting vervangen moet worden. Ik ga morgen bij de garage vragen hoeveel tijd zij denken aan dat klusje kwijt te zijn en ik dan zelf de onderdelen aanlever. Ik zou het graag zelf willen proberen, maar de volledige kennis voor een dergelijke klus heb ik niet en misschien nog wel belangrijker, de ruimte en het juiste gereedschap heb ik ook niet. Zo'n klus op de oprit doen lijkt me niet echt ideaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor wie het interesseeert:

 

Ik kwam deze handleiding voor het vervangen van de de distributieketting bij een VR6 tegen: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1264409-DIY-Replacing-timing-chains-tensioners-and-guides-on-a-12v-VR6\.

 

Zal voor een V5 niet heel veel anders zijn (behalve dan dat de ketting verstopt zit tussen motor en schutbord).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update:

 

Volgens een kenner van V-motoren is het bijna zeker de distributieketting en is de timing niet meer in orde. Niet meer mee rijden in ieder geval.

Bij de garage nagevraagd wat het zou mogen kosen: zeker €900. Staat officieel 612 minuten voor het klusje, als alles goed gaat heet dat. €900 is de auto niet eens meer waard, dus dat ga ik er niet meer aan uitgeven. Heb nu een auto van mijn auto voor onbepaalde tijd, dus ben mobiel.

 

Toch wil ik de auto graag weer aan de praat krijgen en heb besloten zelf aan de slag te gaan. Het is niet dringend dat de auto weer werkt, dus ik heb de tijd. Als ik tijd en zin heb werk ik eraan en anders staat hij gewoon op de oprit bij mijn ouders.

 

Maar goed, dit "klusje" is geen sinicure. Wat ik al heb begrepen is dat de transmissie eruit moet, kopdeksel eraf, front in service-stand en wat niet nog meer. Helaas is de AGZ een weinig voorkomende motor, met daarbij ook nog 4motion en ik kan dus ook relatief weinig info vinden over dit alles. Mijn vraag daarom: is er iemand die info heeft over dit alles? Iedere info is welkom. Ik kan bijvoorbeeld nergens goed vinden hoe ik het kopdeksel moet demonteren om bij de nokkenassen te komen. Het demonteren van de transmissie zal wel (grotendeels) hetzelfde zijn als bij de meeste andere motoren in de Passat, maar hoe zit het met de 4motion? Ook praktische tips, hoe dit te doen thuis, op de oprit zonder allerlei hulpmiddelen die een garage natuurlijk wel heeft, zou zeer hulpzaam zijn.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan valt het toch wel mee wat het kost aan arbeid? Als het zoveel werk is.

 

Naja, dat is in het geval alles gaat zoals het moet gaan. Maar, punt is ook gewoon, dat ik dat er niet meer aan wil uitgeven. Als ik er nog een aantal jaar mee zou blijven rijden zou het zich nog lonen, maar plan was toch binnen een jaar deze weg te doen en een andere te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een updateje:

 

Ben sinds gisteren bezig de klus zelf te klaren. Alles rustig en met beleid; ik neem me de tijd om alles goed na te kijken, niks overhaast te doen.

 

Vandaag ben ik zo ver gekomen dat ik het kleppendeksel (heet dat zo) van de motor af heb gehaald. Nu kan ik de ketting zien. Op het eerste gezicht zou ik niet zeggen dat daar iets mis mee is, maar aan de onderkant van het deksel zie je dat de ketting langs het deksel schraapt (zie foto). Ik maak hieruit op dat de ketting te lang is geworden en daardoor tegen het deksel slaat. Wou daarna de timing controleren, maar ik krijg van een bougie de kabel er niet af en de bougiesleutel die in huis is, past niet. Ten minste, ik krijg deze niet door de smalle opening op de bougie (zie foto). Had namelijk ergens gelezen dat het niet wijs is de motor te draaien met de bougie er nog in, dus dat laat ik dan maar even.

 

Iemand een idee hoe ik die ene kabel er zonder beschadigen af kan krijgen en waar ik een geschikte dop voor de bougie kan vinden?

 

Aan de achterkant waar de ketting zit heb ik ook al de bobine gedemonteerd. Dat was al een k*tklus, het deksel van de ketting verwijderen zal wel nog erger worden, om nog maar te zwijgen over de transmissie. Mocht iemand nog tips hebben, ik hoor het graag :mrgreen:

 

post-12423-0-49271800-1462907861_thumb.jpg     post-12423-0-43028400-1462907859_thumb.jpg      post-12423-0-49262200-1462907864_thumb.jpg      post-12423-0-14910700-1462907857_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan je de ketting omhoog tillen? Dit zou niet mogen, je ketting hoort strak te zitten en zou geen beweging in moeten zitten.

 

Maar denk dat je ketting is versprongen waardoor de timing niet meer goed is, vandaar het probleem met je auto.

 

Kan ook je ketting spanner zijn die vernieuwd moet worden, maar je kan denk beter alles vervangen als je eenmaal bezig bent.

 

En ik denk dat je dopsleutel te dik is. De binnenmaat is goed.

aangepast door Snicky
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Probleem had ik ook met de ketting en spanner. Deze zijn toen bij mij vervangen samen met de distributieriem. Let wel op. Prijs in Nederland en Duitsland verschilt heel erg. Heb hem op aanraden van twan in Duitsland gehaald via ebay.

 

verstuurd vanaf mijn Galaxy S7 Edge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kan je de ketting omhoog tillen? Dit zou niet mogen, je ketting hoort strak te zitten en zou geen beweging in moeten zitten.

 

Maar denk dat je ketting is versprongen waardoor de timing niet meer goed is, vandaar het probleem met je auto.

 

Kan ook je ketting spanner zijn die vernieuwd moet worden, maar je kan denk beter alles vervangen als je eenmaal bezig bent.

 

En ik denk dat je dopsleutel te dik is. De binnenmaat is goed.

 

Ik ken hem wel iets onhoogtillen, maar dat is minimaal. 1mm of zo schat ik nu zo.

 

Is die ketting nou 5 tandjes versprongen of tel ik verkeerd?

 

 

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

 

Vijf tanden? Waar zie je dat aan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden