Ga naar inhoud
  • 0

Schrapend/ tjirpend geluid bij de motor AGZ


lonnebol

Vraag

Beste leden,

 

Sinds een tijdje heb ik zodra de motor een tijdje gelopen heeft een schrapend/ tjirpend geluid bij de motor (koude motor en stationair hoor ik niets/ weinig) en ik geloof vooraan. Ik denk heel sterk aan een lager van een van de rollen van de multiriem. Bij volledige stuuruitslag, met name bij stuur naar links, is er ook een tjirpend geluid te horen, maar weer anders, stiller, dan het eerder genoemde geluid. Ik las dat dit terug te voeren is op de poelie van de dynamo.

 

Nu heb ik wat hier en daar lopen zoeken en vaak wordt de spanrol en de vrijlooppoelie van de dynamo genoemd. Ik ga morgen op vakantie (met de auto van mijn vader, durf niet de reis met de mijne te maken) en wil de week erna als het even kan zelf aan de slag gaan.

 

Nu kan ik alleen nergens vinden welk nummer voor de vrijlooppoelie is, de spanrol en als ik toch bezig, dan ook maar gelijk de riem zelf vervangen, dat is nog niet gedaan sinds ik de auto heb meen ik. Ik weet wel al dat ik voor de vrijlooppoelie een apart stukje gereedschap nodig heb (hier gevonden).

 

Kan iemand met ETKA voor mij de nummers van bovengenoemde onderdelen geven? Ik kan het nergens vinden en als ik het goed begrijp is het ook verschillend per motortype (AGZ in mijn geval). Misschien ook voor het geval dat, de nummers van de andere rollen waar de riem overheen gaat?

 

Als iemand nog andere tips of ideeën heeft betreffende mijn probleem, dan hoor ik het graag. Ik had graag nog een filmpje met het geluid online gezet, maar dat red ik niet meer.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

aangepast door lonnebol
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 antwoord op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

van SKF  VKM03119     ->Ch.3B-X-150000; Laadstroom 120A; Laadstroom 90A; Voor fabrikant Bosch; Speciaal gereedschap: VKN 350; Voor dynamo Oe.nr. 071 903 016 G; Voor dynamo Oe.nr. 071 903 016 H

van SKF  VKM03108      Ch.3B-X-150 001->; Laadstroom 120A; Laadstroom 90A; Voor fabrikant Bosch; Speciaal gereedschap: VKN 350; Voor dynamo Oe.nr. 071 903 016 C; Voor dynamo Oe.nr. 071 903 016 D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden