Ga naar inhoud
  • 0

Koppeling aanpassen ?


stevedem

Vraag

Nu ik een paar dagen rondrij in de passat 3BG (3B6) merk ik dat ik de koppeling wat onhandig vind.
Bij deze 2.0 20v zit het aangrijpingspunt vrij hoog (standaard bij de meeste passats las ik al), waardoor je vrij vlot bovenin ontkoppelt, en daarna nog een redelijk lange slag hebt tot de bodem.


kan je dit verkorten ?  bijvoorbeeld door een blokje aan het eind, waardoor je feitelijk de koppeling niet helemaal meer tot het eind in kan trappen.

is dat mogelijk ? 
of heeft dat stuk "loze" slag nog steeds nut ?

Persoonlijk denk ik dat de laatste 5 a 10cm weinig nut meer hebben.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

klopt, 

het is ook iets wat de meeste passats hebben.

 

Maar stel, de totale slag van het pedaal is bijvoorbeeld 15cm.

het koppelgedeelte bevat de bovenste 5cm, 

dan heb je feitelijk 10cm over, wat dood is, alvorens je de bodem raakt met het pedaal.

 

Ik denk dat, zou ik daar een opvulling oid kunnen maken waardoor het pedaal de laatste 7cm tegen gehouden word.

 

Kijk, ik trap altijd de koppeling tot de bodem in, indien die dus minder ver in te trappen is, verkort ik de beweging die ik moet maken.

ik heb het idee dat ik dan prettiger kan schakelen.

 

Sommige anderen vinden het juist fijn dat ze hem een stukje in kennen trappen las ik al, maar dat geld dus niet voor mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je kan wel een draadeind eronder maken maar ik denk dat het iets heel onnatuurlijks is.. ik denk dat je gewoon moet leren helemaal intrappen, anders kom je bij rijden in een andere auto in de problemen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb weleens gelezen dat ze bij een BMW E46 3-serie een soort van stop onder de koppelingspedaal doen zodat de slag iets korter word. (heb zelf een BMW 320d gehad). Zoek maar eens op "e46 clutch stop". Wat in een BMW E46 3-serie kan, kan ook in een Passat 3BG.

 

Hier een link waar alles uitgelegd word: 

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=309737

 

Overigens vind ik de koppeling van mijn 3BG ook vervelend lang, maar je went er wel aan. 

aangepast door yup
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, zoiets bedoel ik....

 

ik heb niet het idee dat dat laatste stukje van die slag nou daadwerkelijk nog iets doet,

dus zo'n clutch stop lijkt mij de oplossing.

 

Ik rij nu 2 dagen in de auto van mijn vrouw, omdat de passat terug naar de garage moest vanwege een defecte handremsensor en ze dat zaterdag niet even snel konden oplossen...... maar de koppeling in haar auto is heerlijk kort... 


Ik kan het nu dus even niet checken, 
maar zit er in de 3BG ook al standaard zo'n rubber eindstopje in het schutbord geschroeft ?
Zoja, dan is het heel simpel aan te passen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden