Ga naar inhoud
  • 0

1.6 crtdi stationairloop,toch voel ik ook iets


rob 44

Vraag

nog nooit een passat 1,6tdi gereden hiervoor dus weet niet wat de beleving daarvan zou moeten zijn.

de wagen loopt heerlijk stil en Maar af en toe hoor je een Dieselmotor.

echter bij stationair voel ik toch lichte trillingen van het blok komen,is dit normaal?

het is niet hinderlijk Maar toch voelbaar,als ik ietsje gas bijgeef tot zeg 900 toeren is het weg.

wat ik ook merk is bij Auto hold op een Helling,als ik zn vrij sta en ik geef een dot gas schokt hij ook even echt een wankel van het blok,bij rijden doet hij dit niet,is dit normaal.

ik zat even te denken aan een motorsteun?

Auto heeft 161000 autoweg km gemaakt in 2,5 jaar tijd.

de laatste twee jaar is er niet mee gereden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

tja dat denk ik ook of toch.

die Motoren stellen ze ook erg zuinig af en met airco etc aan...ik zie het eens een paar maanden aan denk en dan naar de Garage ermee,Auto heeft aleen Maar snelweg gezien bij vorige eigenaar daarom wacht ik af,vliegwiel bij deze km stand zou kunnen denk ik.

bedank

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij ook een 1.6 TDI (handbak) en merk op dat hij stationair (voor o.a. stoplicht) toch ligt trilt. De kilometerstand is rond de 160000, wat ik verder opmerk is dat de auto soms in toeren dipt (dan wordt ook de trilling erger). De dealer gaat hier nog naar kijken aangezien ik dit nooit heb gehad met de Golf 2.0 TDI en onze Polo 1.2 TDI.
 

Verder ga ik ter verificatie in een Passat 1.6 TDI van een collega rijden om deze te vergelijken met die van mij.

 

Mijn vermoeden is dat er is iets met de koppeling (vliegwiel) is omdat de trilling anders is bij een warme motor en dus ook lager toerental.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik moet zeggen dat het enkel af en toe stationair voelbaar is,meestal niet soms wel,toeren dip heb ik niet dat zal dan zeker niet aan koppeling liggen,dan zou hij juist slippen en toeren stijgen,,,,,,ik denk ondertussen dat het niet van de verstuivers afkomt,toerental blijft regelmatig en hij schokt ook niet,verbruik is ook erg laag en juist daarom kan dit zijn denk ik,het spul is gewoon erg zuinig afgesteld,roetfilter en egr zullen ook wel hun steentje bijdragen vermoed ik zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het vliegwiel kan de oorzaak zijn. Mijn Passat had ook +160.000 km's op 2,5 jaar en tijdens de regeneratie trilde de wagen voelbaar tot in het interieur.

Als je eens merkt dat hij regenereert (draait stationair 1000 toeren per minuut), zet je dan eens aan de kant en bekijk even of hij het dan ook heeft.

 

Ik heb de 194.000 aangetikt en heb dan een TSI gekocht omwille van het veranderde rijgedrag.

 

Mijn wagen had trouwens een hoog verbruik. Vermoedelijk omwille van de 'geweldige' eerste chauffeur? :wink:

aangepast door Testedoene
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn Superb 1.6tdi had een vast vliegwiel en trilde stationair ook. Laat je verstuivers eens uitlezen. Misschien dat deze niet mooi gelijk lopen oid. Ik merkte vooral dat bij stationair de motor niet mooi rustig loopt.

 

Verbruik bij de mijne is overigens wel netjes. Ongeveer 1:20 gemiddeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm voor ander rijgedrag ga ik echt geen andere wagen kopen,ik heb er geen last van en heb inmiddels begrepen dat ze allemaal een beetje ruwer stationair lopen.....volgende maand nieuwe riem en waterpomp dan laat ik er eens naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De laatste weken trilt de motor afdekkap nogal bij stationair loop.koud of warm geen verschil.

Net eens wat beter berstudeerd en ik zie aan de bijrijderskant de motorkap zelfs een beetje trillen.

In de auto merk ik er niks van,ook niet bij optrekken,geen schudden,koppeling voelt ook normaal aan,misschien toch 2 massa vliegwiel,

Kan het een motorsteun zijn?

Motor zelf trilt naar mijn inzicht niet erg,oliedop trilt ook niet mee enkel de kap.

Iemand een suggestie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is en blijft een dieselmotor, lees het stukje van m'n post hierboven maar eens door. Vooral bij de 2.0 pd is het schudden gewoon regel en is er weinig aan te doen. Er staat dan wel, dat als je de EGR klep softwarematig wegschrijft en 'm afdopt het probleem dan verholpen is. Maar een volkomen trillingsvrije diesel (van een paar jaar oud, met de nodige kilometers) is toch wel een uitzondering volgens mij. Zou me er niet druk over maken.

aangepast door eerse032
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In een eerdere reactie zei ik dat ik helemaal niets voelde, maar dat is wel wat overdreven. Soms schud de motor een heel klein beetje en dat voel ik wel, maar over het algemeen loopt hij erg rustig voor een 2.0 8 klepper (BMP) en voel ik eigenlijk niets tot weinig. In de toeren loopt de mijne perfect, geen schommelingen daar. 

 

Mijn kap trilt niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmm voor ander rijgedrag ga ik echt geen andere wagen kopen,ik heb er geen last van en heb inmiddels begrepen dat ze allemaal een beetje ruwer stationair lopen.....volgende maand nieuwe riem en waterpomp dan laat ik er eens naar kijken.

 

Onze wagen zag heel veel autosnelweg maar daarna werd er enkel 5km heen en 5 km terug naar het station mee gereden.

Ik had er ook geen last van maar als je injectoren, vliegwiel en roetfilter eraan beginnen te komen zal je er wel last van krijgen vrees ik  :wink:

Dus ja, ons rijgedrag was veranderd en 't was ofwel duizenden euro's investeren of een benzine kopen.

 

Het verbruik van onze TSI ligt (ondanks de korte afstanden) op 6,8l/100km gedurende de eerste 22.000 km's.

Dit weekend een lange rit gemaakt en hij stond op 5,1l/100km als we terug thuis waren (aan pomp gecontroleerd).

 

Wetende dat de Octavia TSI in aankoop 2500 euro goedkoper was dan de TDI EN dat het verbruik nu lager ligt dan met onze TDI hebben we het ons nog niet beklaagd. Als we rijden rijden we wel veel, zie het 'hoge' aantal km's na een dik jaar.

 

Onze TDI had trouwens een merkbaar hoger verbruik dan onze huidige TSI.

Na 18 jaar en 400.000 km's TDI-plezier (affaire met een Française buiten beschouwing gelaten) kan ik (een dik jaar verder) wel zeggen dat we liever met de TSI rondsnorren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden