Ga naar inhoud
  • 0

Problemen Stuurbekrachtiging


Vinnie-

Vraag

Dag Allemaal,

 

Zojuist een berichtje gepost in ik ben....ik rij. Net terug van vakantie die niet geheel probleemloos is verlopen op het autofront.

Twee maal (op heen- en terugweg) stil komen te staan na problemen met de stuurbekrachtiging, waarvan eenmaal weggesleept en (godzijdank, een keer niet). Heeft iemand hier ook problemen mee gehad.

 

Wat gebeurde er?

In beide gevallen moesten we na 500-600+ km aan een stuk (niet al te hard; max 160km/u) tanken. Toen we na het tanken verder wilden rijden, begonnen de alarmbellen en een rood stuurtje te branden op het dashboard en het stuur begon te trillen (kort) met een zoemend geluid. Resultaat: motor start, maar stuurbekrachtiging functioneert niet.

In beide gevallen waren de weersomstandigheden vochtig tot nat (ik kan me voorstellen dat de combinatie vocht en warmte van invloed zouden kunnen zijn.

 

Op de heenweg zijn we weggesleept naar een VW dealer in Zuid-Duitsland. Na een een paar resets en checks van de verbindingen kregen zij de auto weer aan de praat, maar wisten niet veel meer te vertellen dat het stuur de verbinding met de bekrachtiging was verloren. Daarna de hele vakantie zonder problemen gereden.

 

Op de terugweg weer hetzelfde probleem. Na weer een stuk van meer dan 500-600km aan een stuk gereden te hebben startte hij weer niet (grrr.), na een paar keer aan-uit en starten, konden we gelukkig wel weer op gang. De laatste keer starten heb ik alle electronica uitgeschakeld (lampen, Radio, climate control etc.) waarna de procedure wel goed liep en de stuurbekrachtiging het wel deed.

 

Sindsdien geen problemen meer gehad. Heel vreemd, maar het lijkt voor te komen als je lange afstanden aan een stuk rijdt (500-600+ km, niet na 400+km. Daar startte hij na een keer stoppen wel meerdere malen probleemloos).

 

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen of hetzelfde probleem heeft (gehad), het geeft nl. niet veel vertrouwen om nog een keer met de auto op wintersport/vakantie te gaan als dit probleem blijft bestaan.

 

Alvast bedankt.

 

Groeten,

Vincent

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb gisteren op de terugweg vanuit Zuid-Frankrijk hetzelfde probleem gehad.

De eerste keer na 650 kilometer na het tanken. Dezelfde klachten als bij dit onderwerp al zijn beschreven.

Na een aantal minuten wachten was de klacht na het starten van de motor weer weg.

Nog even met onze garage in NL gebeld en deze gaf aan dat ik door kon rijden.

Na opnieuw 650 kilometer thuis aangekomen en weer hetzelfde probleem.

Ook nu weer was na een aantal minuten het probleem weg.

Vanmorgen bij de garage de auto aan de "kast" laten hangen.

Deze gaf de foutcode aan dat op bovengenoemde momenten het stuurwiel geen verbinding kon maken.

De garage gaat nu verder uitzoeken hoe dit probleem het beste opgelost kan worden. Is geen bekend probleem.

Ik rijd in een passat 3C5 uit 2010. Motor: 2.0 TSI.

Zodra ik meer weet, kom ik er op terug.

Uiteraard ook benieuwd als er al oplossingen voorhanden zijn.

Groet, Rijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na het nodige speurwerk (ook met behulp van andere garages) is er geen oplossing voor het probleem gevonden.

In enkele situaties is de complete stuurinrichting vervangen zonder dat dit garantie op succes biedt.

Wat wel bijzonder is dat wij enkele dagen nadat wij terug waren de accu ineens de geest had gegeven. Heb dan ook ook stil gestaan.

Een (misschien wel vergezochte) theorie is dat tijdens de terugtocht (35 graden Celsius) er veel piekspanningen zijn geweest door max. airco, grote Mobicool op de 12V, navigatie, verlichting, etc. en dat dit mogelijk invloed kan hebben gehad op het probleem met de stuurbekrachtiging. 

Als ik weer bij de garage ben, zal ik nog een keer laten checken of de foutcode nog aanwezig is. 

Als de foutcode er nog is, zijn we weer bij af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden