Ga naar inhoud
  • 0

Sensor rijsnelheid (G68) probleem


lonnebol

Vraag

Hallo,

 

Sinds vorige week zaterdag heb ik het volgende probleem; de kilometerteller en speedo werken niet meer. Of beter gezegd, de auto weet niet hoe snel hij rijdt. Na de motor afzetten, sleutel eruit halen en weer starten doet alles het weer. Is tot nu toe drie keer gebeurt in een week tijd. Ik heb de volgende foutcodes uitgelezen:

5 Faults Found:
00525 - Oxygen Sensor (G39)
       27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00561 - Mixture Adaptation
       12-10 - Adaptation Limit (Mul) Exceeded - Intermittent
01314 - Engine Control Module
       37-10 - Faulty - Intermittent
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
       28-10 - Short to B+ - Intermittent
00281 - Vehicle Speed Sensor (G68)
       03-10 - No Signal - Intermittent

 

De vraag is natuurlijk, is dit ook daadwerkelijk degene die het probleem veroorzaakt, omdat het sporadisch is? Ik heb namelijk het idee dat er meer aan de hand is en het richting de ECU gaat. In andere topics heb ik het al gehad over het uitvallen van de GRA/CC bij richting aangeven of het zelfs niet werken van de GRA en het soms niet starten van de motor.

 

Heb gisteren het deksel van de ECU gehaald en daar was een zekering van 5A gesprongen. Deze vervangen. Ik heb geen idee wat deze doet. Er zit er ook nog een van 40A en twee relais. Ik probeer morgen even tijd te maken om te kijken of die zekering van 5A nog heel is of weer gesprongen.

 

Maar even terug naar de snelheidssensor; wat kost zo'n ding en waar zit ie? De auto gaat vrijdag voor de grote beurt, een nieuwe lambda sonde en lekkage aan het stuurhuis (dinsdag gaan ze even kijken waar het zit zodat ze onderdelen kunnen bestellen). Een nieuwe snelheidssensor kan er dan ook nog wel bij, mits het geen vermogen kost.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Wiel sensoren zijn G44, G45, G46 en G47.

G68 is de wagensnelheidssensor bij een automaat, G22 hetzelfde bij een handbak. Iedere"G" kan trouwens maar een keer voorkomen in een auto.

Wagensnelheid wordt bekeken vanuit de versnellingsbak, wielsensoren zijn puur voor de ABS.

 

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wiel sensoren zijn G44, G45, G46 en G47.

G68 is de wagensnelheidssensor bij een automaat, G22 hetzelfde bij een handbak. Iedere"G" kan trouwens maar een keer voorkomen in een auto.

Wagensnelheid wordt bekeken vanuit de versnellingsbak, wielsensoren zijn puur voor de ABS.

 

Hoe kan het dan dat ik een melding over G68 krijg als ik überhaupt geen automaat heb?

 

De toerenteller doet het wel, hoe krijgt die dan zijn signaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Das dan wel vreemd, van die g68, ik baseer me trouwens op de info die ik op de site van Gerrit Speek opdoe.

Toerental signaal komt vanaf de motor, dacht krukas sensor. Snelheid signaal komt vanaf de uitgaande as van de bak, en daarmee dus het toerental wat de aangedreven wielen draaien.

Dus dat is wel verklaarbaar.

 

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, ik kwam die G68 namelijk ook alleen maar tegen in topics over automaten.

 

Maar ik lees net bij Gerrit Speek dat die foutcode 0281 ook kan komen door kortsluiting en ik heb dus een kapotte zekering bij de ECU gehad. Ik ga proberen dit weekend eens te controleren of die zekering nu weer gesprongen is. Geen idee waar het van is, maar het is dan wel een indicatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, heb je trouwens al gekeken hoe de ECU-box eruit ziet? Dus even dekseltje lichten onder de parafaan, je weet hoe je hier bij komt? Vind nogal veel fouten die je hebt, wellicht gecorrodeerde stekker in de ecu-box.

 

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb de deksel eraf gehaald inderdaad en zag toen die gesprongen zekering van 5A. Die dus vervangen. Maar het is lastig werken; weinig ruimte. De achterste bout, onder de waterafdekking, was al los, dus corrosie zou kunnen. Ik ga straks eens proberen die stekkers los te halen. Misschien nog tips hoe dit te doen?

 

Sent from my Lumia 800 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Eigenlijk niet, beleid, geduld, en een kleine platte schroevendraaier om de vergrendeling van de stemmers los te wippen.

 

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

 

Okee, dat is ook al goed advies ;).

 

In het geval dat de stekkers gecorrodeerd zijn, wat kan ik dan het beste doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

WD40 wil wel helpen, oxidatie schoonkrabben met schroevendraaier, spijker oid en daarna goed drogen bijv met perslucht. (WD40 lost oxidatie normaal gesproken behoorlijk op.)

Evt contactspray gebruiken, gewoon even kijken wat in dat geval het beste werkt. Beetje huis- tuin- en keuken creativiteit gebruiken. :wink:

 

 

Sent from my Nokia Lumia 920 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zojuist de ECU verwijderd en alle stekkers losgetrokken, maar ik heb niet gevonden/ gezien dat er slecht uitziet. Ben haast een beetje teleurgesteld :( .

 

Alle contacten zien er goed uit, niks wit uitgeslagen. Ook nog water langs de ECU back gegoten om te kijken of er water langs lekt, maar het blijft helemaal droog.

 

Hieronder wat foto's van de verbindingen.

 

Nou ga ik dus toch maar verder aan de G68/G22. Iemand daar een onderdeelnummer van en zou ik dat zelf kunnen doen? Dus kan ik daar makkelijk bij?

post-3271-1423829485,3304_thumb.jpg

post-3271-1423829487,9708_thumb.jpg

post-3271-1423829488,0489_thumb.jpg

post-3271-1423829488,1271_thumb.jpg

post-3271-1423829488,2208_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat is inderdaad het nummer van de sensor. Gisteren een nieuwe besteld bij de dealer. Kostte €40,66 incl. BTW. Vandaag opgehaald en zojuist gemonteerd. Ging eigenlijk behoorlijk makkelijk. Als het wiel eraf is linksvoor kun je de sensor al zien zitten, eventueel een zaklamp erbij. Ding verwisseld en het wiel weer erop. Foutcodes nog even gewist:

Control Module Part Number: 071 906 018 AE
 Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3  HS V01
          Software Coding: 10031
           Work Shop Code: WSC 05311
3 Faults Found:
00668 - Supply Voltage Terminal 30
       07-10 - Signal too Low - Intermittent
00281 - Vehicle Speed Sensor (G68)
       03-10 - No Signal - Intermittent
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
       28-10 - Short to B+ - Intermittent

 

En toen een testrit. Aanvankelijk enthousiast, want de snelheidsmeter werkte, maar al snel weer teleurstelling toen de naald op een neer ging en uiteindelijk weer naar nul terugzakte. De sensor is dus niet het probleem. Daarna toch nog eens uitgelezen, maar de sensor kwam niet naar voren, maar ik kijk na een paar ritjes nog eens of het terugkomt.

 

Kwam wel deze foutmeldingen nog tegen. Kan dit met elkaar te maken hebben, aangezien de cruise control ook al een hele tijd raar doet? Ik zelf heb een heel sterk vermoeden van wel, maar het lijkt me niet dat alle sensoren gelijk problemen veroorzaken. Is er een manier om dit te testen? Dus bekabeling of iets dergelijks?

Ik lees ook iets over het gebruik van ledlampen als remlicht. Dit heb ik gedaan. Die misschien weer vervangen door de originele gloeilampen?

Control Module Part Number: 8E0 614 111 A
 Component and/or Version: ABS/EDS 5.3 QUATTRO D10
          Software Coding: 0273004284  
           Work Shop Code: BB 24334
1 Fault Found:
00526 - Brake Light Switch-F
       36-00 - Open Circuit

 

en

 

Control Module Part Number: 3B0 920 822 
 Component and/or Version: KOMBI+WEGFAHRS. BOO V18
          Software Coding: 05155
           Work Shop Code: WSC 00000
          Additional Info: Ident.-Nr. WEGFAHRS.:VWZ6Z0X0971173
1 Fault Found:
00534 - Engine Oil Temperature Sensor (G8)
       30-10 - Open or Short to B+ - Intermittent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
als de remlicht schakelaar stuk is, doet je cruisecontrol het idd niet of raar. De remlicht schakelaar zit in het circuit van de cruisecontrol.

 

Maar kan dit ook het rare gedrag van de snelheidsmeter veroorzaken of zit dat helemaal los van elkaar.

 

Heb net met een nieuwe testrit wel gemerkt dat de meter echt uitvalt als ik een keer helemaal tot stilstand ben gekomen, dus echt 0 km/h. Daarvoor is de naald wel al een aantal keer 10-20 km/h teruggevallen. Krijg nu wel nergens meer foutcodes (goed of slecht teken?).

 

Alle zekeringen die met remmen, motorelektronica etc. te maken hebben nagekeken en even schoongemaakt en de remlichten links en rechts weer teruggezet naar gloeilampen. Derde remlicht is nog steeds led.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
naar mijn weten heeft t niets met elkaar te maken.

 

Hmm, dat is ergens fijn en tegelijkertijd ook weer niet. Eén oplossing voor alle problemen zou super zijn.

 

Nou ja, als er nog iemand tips heeft wat die snelheidsmeter betreft, dan hoor ik het heeeeel graag :lol: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn oom die bij VW werkt heeft me nog een optie gegeven om na te kijken; een kabelbreuk van de sensor.

 

Instrumentenpaneel lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, want met vagcom functioneert alles bij een output test.

Sensor is vernieuwd, dus die is het ook niet.

 

Blijft inderdaad die ring over of de bekabeling. Testen van de bekabeling is het simpelste dus dat ga ik maandag doen als ik vrij heb. Weet nog niet welk van de twee ik liever heb, want als het de kabel is, hoe moet ik die repareren/ vervangen? En die ring is gewoon een boel werk om de as te demonteren voor een onderdeel van een paar tientjes.

 

Misschien nog tips mocht het de kabel zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, hehe, de snelheidsmeter werkt weer. 7 uur werk gehad eraan bij een doe-het-zelf garage. Meeste tijd is nog gaan zitten in een bout waar de inbus kapot van was. Kreeg de sleutel vanaf het eerste moment er al niet in, dus uiteindelijk geboord, geslepen en geslagen en toen kon ik 'm aan een laatste stukje staal uitdraaien gelukkig.

 

Achter de flens van de transmissie zag ik de bewuste speedring zitten, maar hij was niet kapot zoals bij de A4 in de link. Wel kwam er een stukje staal uit dat volgens mij van de as afkwam, maar ik heb het er niet opgehouden dus ben niet zeker.

Ondanks dat de speedring op het eerste gezicht niet aangaf dat hier een probleem mee zou kunnen zijn, heb ik het ding met wat geweld eraf getrokken, waarbij het ding in tweeën brak en de nieuwe erop gezet. Toen weer alles terug in elkaar en toen ik wegreed, deed mijn snelheidsmeter het weer zonder horten en stoten. De meter heeft ruim een maand stil gestaan.

 

Helaas brand nu het ABS lampje op het dashboard, maar dat moet ik nog met VAGCOM proberen te resetten, ik heb namelijk de stekker van de sensor los gehad. De sensor zelf kreeg ik met geen mogelijkheid eruit, dus die heb ik laten zitten. Hoop niet dat dit een verkeerde beslissing was :| ?

En ik hoorde toen ik bij de winkel wegreed zojuist dat er iets aanloopt linksvoor, dus het heeft zeker met mijn geklus te maken, maar ik heb geen idee wat dan, want ik heb alles teruggezet zoals het hoorde. Maar ik heb hier verder geen ervaring mee, dus ik kan toch wel wat fout hebben gedaan. Het klinkt alsof het de rem is. Iemand misschien een idee of ik hier zelf wat zo 1-2-3 aan kan doen? Anders bel ik morgen even naar die garage of iemand er even naar kan kijken. Ik geloof niet dat het heel ingewikkeld kan zijn.

 

Maar ik ben in ieder geval hartstikke blij dat het weer werkt :-D

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden