Ga naar inhoud
  • 0

Cruise control werkt niet en wel


lonnebol

Vraag

Sinds ruim een week doet mijn cc raar. Bij het inschakelen werkt alles naar behoren, maar zodra ik richting aangeef naar links valt de cc uit. Als ik dan weer reset, gaat ie weer. Dit was de laatste week.

 

Alles begon dat op een rit de cc aanging, werkte en vlak daarna viel ie uit, weer gereset, ging weer, maar toen ik cancelde voor een vrachtwagen die aan het inhalen was, ging het daarna helemaal niet meer. Toen ik later die dag terugreed werkte het weer.

 

Hierna begon het met de richtingaanwijzer.

 

Hierop heb ik gisteren de hendel uitgebouwd en schoongemaakt. Bij de testrit deed de cc het weer niet, vanmorgen weer wel, maar het probleem met de aanwijzer bleef en nu ook bij richting aangeven naar rechts. Daarbij kwam ook dat toen ik de min indrukte, de auto vertraagde, maar niet op snelheid bleef toen ik de min losliet. Het aan- uitzetten van de cc en weer setten werkte (tot het richting aangeven).

 

Op dit moment vraag ik me dus af wat het probleem kan zijn. Ik dacht eerst de hendel, maar twijfel nu toch. Misschien de regelunit achter het handschoenenkastje? Schakelaar can de koppeling en rem lijken het niet te zijn. Krijg ook geen foutmeldingen in vagcom.

 

Iemand een idee? Ik heb de dealer al gemaild wat een nieuwe hendel kost. By the way: cc wordt geregeld op het stuur, hendel is alleen voor het aan- en uitzetten.

 

Alvast bedankt voor de reacties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Heb je de oude richting aanwijzer hendel nog?

Plaats die terug. Die zal ook werken, alleen moet je niet aan de cruisecontrol knoppen komen van die hendel.

 

Die heb ik nog, maar deze is iets anders geloof ik dan wat ik standaard overal zie. Deze heeft namelijk maar één knop aan de zijkant zitten en niet zo'n wipje. De schuif kan naar links voor het aanzetten en versnellen en naar rechts voor te cancelen. Die ene knop aan de zijkant is voor te setten.

 

Kan dat kwaad? Nu ik er zo over nadenk waarschijnlijk niet, want de aansluitingen zijn verder hetzelfde. Maar ik heb liever de originele hendel die bij de MFL hoort.

 

Zojuist werkte de cc weer, tenzij ik dus richting gaf naar links. Voor de rest zonder problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja, dat kan ik inderdaad doen. Heb alleen al behoorlijk vaak het stuur los gehaald en de moer zou je maar vijf keer mogen gebruiken. Dus ik wil dat tot een minimum beperken. Heb bij de dealer al gevraagd wat een nieuwe bout kost, maar nog geen antwoord terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ja, dat kan ik inderdaad doen. Heb alleen al behoorlijk vaak het stuur los gehaald en de moer zou je maar vijf keer mogen gebruiken. Dus ik wil dat tot een minimum beperken. Heb bij de dealer al gevraagd wat een nieuwe bout kost, maar nog geen antwoord terug.

Als je de moer niet te vast draait, vast = vast kan er niet veel gebeuren.

Heb mijn stuur vaker dan 5x los gehad. nooit problemen gehad.

Kan me voorstellen dat als je deze op de max. aanhaalmoment vast draait dat ie dan tzt vervangen dient te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zojuist de oude hendel weer teruggeplaatst. Kort testritje gemaakt en het lijkt te werken. Morgen moet ik een stuk snelweg rijden, dus dan kan ik echt even testen. Wordt vervolgd dus.

 

Nieuwe hendel bij de dealer kost €94,75 ex. Is een smak geld. Moet ook nog een nieuwe raamschachtafdichting hebben, dus dat wordt weer duur op die manier. Maar eens even kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zoveel was ik niet kwijt voor mijn nieuwe hendel.

Heb je ook bij autohaas geïnformeerd? Daar krijg je forum korting.

 

Ook voor die bij de MFL hoort? Ik zal even informeren daar. Laatst ook voor wat dingen gedaan, maar korting ging niet want er zat al weinig marge op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beste mensen,

 

Vandaag ontdekt dat er toch nog een ander probleem is met de cc. De cc valt nu niet meer uit bij het richting aangeven, maar net als enkele weken geleden viel de cc op het zelfde punt op de weg uit toen ik over een hobbel in het wegdek reed. Daarna deed de cc niets meer, ook niet als ik de cc uitzette en weer aan. Straks als ik naar huis rijd doet de cc het waarschijnlijk weer zonder problemen, maar er is dus nog iets anders aan de hand.

 

Toevallig had ik laatst de handschoenenkast eruit en heb toen even gekeken of ik ergens dat regelapparaat zag, maar dat heb ik niet zien zitten. Zou het zin hebben die eens open te maken of moet ik het ergens anders zoeken?

 

Alvast weer bedankt.

 

--update--

Op de terugweg functioneerde weer alles, geen enkel probleem. Maar toch, iemand een idee wat dit kan zijn?

 

--update 2, 3-6-2014 --

Vandaag (bijna) exact hetzelfde. Op de heenweg deed de cc het helemaal niet, op de terugweg alsof er niets aan de hand was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, zojuist weer het probleem met het richting aangeven gehad, MET de oude hendel. Er is dus meer aan de hand.

 

Ik heb laatst ergens een topic over dat regelapparaat gevonden hier, maar ik kan het niet meer vinden. Heeft iemand de link? Ik wil dat ding zeker eens bekijken van binnen, wie weet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat dacht ik ook.

 

Zojuist met vagcom even gekeken of de koppeling en rem schakelaar werken; als ik de pedalen intrap, veranderen de bitjes in vagcom, dus mij lijkt dat dit het niets. Maar ik heb nu ook problemen met de motor en ik vermoed de ECU. Hier stond ook een foutmelding van opgeslagen. Zie dit [urlhttp]topic[/url].

 

Zojuist dus ook weer met de oude hendel hetzelfde probleem, maar niet constant. Bij richting naar links viel de cc soms uit en dan weer niet. Naar rechts geen problemen. Of heb ik twee kapotte hendels :shock: ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Misschien dat er in de aangelegde bedrading iets los is gegaan en tegen de richtingaanwijzer bedrading aan komt.

 

Dat zou kunnen. Ik heb vrijdag tijd, dus ik ga het dan eens bekijken.

 

Had wel de volgende foutmeldingen:

Wednesday, 04 June 2014, 12:13:17
VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 071 906 018 AE
 Component and/or Version: MOTRONIC M3.8.3  HS V01
          Software Coding: 10031
           Work Shop Code: WSC 05311
4 Faults Found:
00525 - Oxygen Sensor (G39)
       27-10 - Implausible Signal - Intermittent
00561 - Mixture Adaptation
       14-00 - Adaptation Limit (Add) Exceeded
01314 - Engine Control Module
       37-10 - Faulty - Intermittent
00282 - Throttle Position Actuator (V60)
       28-10 - Short to B+ - Intermittent

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vorige week het stuur er weer eens afgehaald om alle verbindingen van het MFL na te kijken. Ik heb alle verbindingen die hier zitten gesoldeerd en alles ziet er netjes uit en de soldeerverbindingen zijn afgeplakt.

 

Toen ook besloten weer de hendel die bij het MFL hoort te installeren. Functioneert prima, maar om de zoveel tijd valt de cc weer uit bij richting aangeven naar links. Nou kan het zijn dat ik twee defecte hendels heb, maar die kans lijkt me toch heeeeeel erg klein. Vooral omdat de "oude" hendel vroeger nooit problemen heeft gehad tot aan de wissel.

 

Als ik merk dat de cc weer uitvalt bij richting aangeven, dan stop ik er op dat moment maar mee, want iedere keer resetten word ik ook niet blij van, kan ik net zo goed zelf gas geven.

 

Maar ik blijf het raar vinden, wat richting aangeven voor een verbinding heeft met de cc. Het is niet zo dat de cc wordt uitgeschakeld, want direct daarna kan ik middels de reset knop weer terug. Als de cc uit zou vallen, zou dat ook niet meer gaan. Kan het een relais bij de ECU zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden