Ga naar inhoud

3bg; rhd bestuurdersspiegel ipv kleintje ?


stefan

Aanbevolen berichten

Ik heb sinds kort een Passat, en ondanks dat ik het een erg fijne auto vind, erger me nogal aan het kleine weinig bruikbare spiegeltje aan de passagierskant, ik heb eerder een 8d stresS4 gehad, en daar had ik hetzelfde probleem en die ergernis ging niet weg dus daar wil ik nu wat aan gaan doen.

Rechts gestuurde exemplaren hebben dit kleine ding links en de bruikbare spiegel rechts; ik zat dus eens te denken... is het een plug en play wissel? Of misschien een klein beetje werk (zoals een gaatje uitdremelen of een stekkertje omzetten)

 

Mocht het wat uitmaken, gaat om verwarmde/elektrisch verstelbare spiegels zonder knippers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is plug&play. Beste kun je naar een originele "taxi" spiegel zoeken. Die kun je goed instellen. De engelse spiegel heeft een iets andere hoek waardoor je die niet helemaal goed kunt instellen.

Je zou ook kunnen overwegen om de facelift spiegels te nemen (die met knippers)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...

Even een update :)

Heb een set gevonden via ebay UK, de set was OE en in kleur nog wel, kwam uit Litouwen... amper 40 euro inclusief verzendkosten, dus proberen waard!

Mijn bevindingen; de spiegel rechts kan niet ver genoeg naar binnen worden gesteld, hierdoor moet je iets opzij leunen om de zijkant van de auto te zien; die heb ik dus maar weer omgewisseld met de originele, aangezien die mij minder niet naar mijn zin is hehe ;)

Links, tjah... je kan hem ver genoeg stellen, maar je ziet dan het zwarte plastic van de behuizing en een dikke rand plastic van de kap; mooi is het niet.

Wel mooier dan een spiegel met matgrijze kap, dus die zit er eerst gewoon nog op (mijn bestuurderskant spiegel was een imitatie; spiegelglas rammelde en kap was niet in kleur).

Wanneer ik tijd heb maar eens kijken of de kappen uitwisselbaar zijn, of dat die ook een andere hoek hebben.

Nu maar eens voorzichtig op zoek naar facelift spiegels dan, wil ook nog stootlijsten met chroomstrips hebben ipv de standaard zwarte, lijkt dan net weer even netter.

Hopelijk heb ik weer geluk met delen in kleur voor een spotprijs ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je evt de motor van je kleine spiegel ook overzetten?

Of kijk demonteer 'm voorzichtig en kijk of de motor aan één kant iets kunt verhogen, zodat je kijkhoek wel goed wordt.

Heb ik bij mijn Chinese spiegels ook gedaan. spiegel kon net niet vergenoeg naar binnen en ik heb onder de bevestiging van de motor een paar kleine ringetjes geplaatst.

Hierdoor is de motor iets meer naar binnen gekanteld en is de kijk hoek perfect.

 

En anders heb ik evt nog een set OEM facelift spiegels. Deze zijn in de kleur LC9X (deep black parel) in de bingo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 months later...

Toch maar weer even een update.

Rij nu een tijdje rond met de UK spiegels... of beter; reed.

 

De passagierskant was zo slecht te verstellen dat de zijkant van de auto zeker 2/3e van de spiegel vulde; hier heb ik dus geen donder aan, zie minder dan met de originele korte; die heb ik binnen no-time weer teruggezet en de UK spiegel ligt te rotten in een doos in de schuur.

 

De bestuurderskant had ik al langere tijd gemonteerd, ondanks mijn ergernis over wederom de gebrekkige verstelbaarheid; deze kon echter wel ver genoeg naar buiten voor goed zicht naar achteren, maar daarbij zag je dus constant een groot deel van het binnenwerk van de spiegel; niet mooi.

Afgelopen weekend toch even geprobeerd of de kappen uitwisselbaar zijn; en jawel, de Engelse kap past perfect op de Euro (imitatie) spiegel.

Na de delen grondig te hebben bestudeerd ben ik tot de conclusie gekomen dat de spiegels -zelf- niet afwijken, slechts de voet is anders; verwijder je het aluminium frame (waar de spiegelkappen en stelmotor op zijn gebouwd) van de voet, heb je eigenlijk gewoon dezelfde spiegels in de hand.

Hier ga ik zeker nog even mee bezig, want op die manier kan ik dus de vervelende trillende imitatiespiegel (met kunststof frame ipv aluminium) aanpakken, en alsnog een grote spiegel aan de bestuurderskant hebben.

 

Ik wil, voordat ik begin te knippen en solderen en dergelijke, nog wel even uitzoeken wat ik precies nodig heb om elektronisch inklapbare spiegels te monteren (ik las iets over de verstelknop die je kan doordraaien, raammotoren, en ik neem aan de spiegels zelf ook (las iets over Superb spiegels en dan kappen overzetten).

Even uitzoeken hoe dit precies werkt en of er softwarematig iets aangepast moet worden. Ook een youtube filmpje gezien van een 3bg waarbij de spiegels automatisch inklappen bij het op slot drukken wat ik een leuke optie vind, ik heb wel een beetje een soft spot voor dat soort gadget-achtige dingen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

je kunt klap spiegels op 2 verschillende manieren doen.

Origineel, dmv knopje aan. Klapt alleen in/uit als je het knopje in betreffende stand zet

Wat ook mogelijk is, is om een zgn. audi relais te kopen (Relais 361 meen ik) die knoop je aan de centrale vergrendeling en dan gaan de spiegels in/uit klappen met het openen / sluiten van de deuren.

De laatste manier is redelijk eenvoudig te doen. Als je Origineel wilt zal je andere raam motoren moeten vinden die geschikt zijn voor klapfunctie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, dan moet (wil) ik dat relais hebben dus.

Ik heb dan alleen de knop en raammotoren nodig voor de aansturing, evt genoemd relais, verder niks aanpassen met vagcom?

Bedrading van de knop, plug en play, of moet ik nog wat kabels trekken?

Hoe werkt de aansturing van motor naar spiegel dan, mechanisch via een kabel of krijgt een motortje om een of andere reden voeding vanuit de raammotor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag even aan de knutsel geweest, ik heb de originele kleine zijspiegel helemaal uit elkaar gehaald, de voet verwijderd, en hetzelfde gedaan met de uk rechter spiegel.

Hiervoor moest de stekker van de stelmotor eraf, dus dat was even wat soldeerwerk.

Voetje gewisseld, en nu heb ik gewoon een grote rechter spiegel :)

Links had ik een irritant trillende vervangende (imitatie) spiegel, en heb daar hetzelfde gedaan; had de uk linker spiegel nog in de vuilniszak liggen, dus uk voetje eraf, en imitatie voetje erop.

Geen gerammel meer, en beide spiegels en in een bruikbare hoek aan de auto.

15611892872_6b3dc04e83_z.jpg

15611892092_bfda430f02_z.jpg

15424941198_ecf86beed0_z.jpg

Helaas even geen foto van hoe het nu staat, het was al te donker.

 

Nu maar eens op zoek naar inklapbare spiegels :)

Hebben alle imitatie spiegels trouwens zo'n vervelend plastic frame, of zijn ze er ook van aluminium, zoals origineel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 months later...

Ook hier intresse in klapspiegels....

En Als ik het zo lees, is het de 361 relais en juiste klapspielgels aanschaffen, en ik kan weer verder bouwen op/aan de Passat

 

Voor welke / welk type klapspiegels hebben jullie gekozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden