Ga naar inhoud

Hulp bij het polijsten van de auto


lonnebol

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben erg blij met mijn auto en was in eerste instantie ook erg blij met de conditie van de lak toen ik de auto vorig jaar kocht, maar sinds het zelf-poetsvirus me te pakken heeft ben ik me steeds meer aan de conditie van de lak aan het ergeren. Het is duidelijk dat de lak betere tijden gekend heeft.

 

Nu heb ik al tig handleidingen gelezen over het schoonmaken van de auto. Zoals iedereen weet kosten alle middeltjes een aardige duit, dus ik zal de dingen naar de tijd aanschaffen. Eigenlijk lijkt me dat ik de meeste dingen wel in een keer kan doen/ leren, maar het onderdeel polijsten is me op dit moment nog een brug te ver. Los van het feit dat ik (nog) geen polijstmachine heb, ben ik ook bang dat ik het niet goed zal doen.

 

Nou is mijn vraag, is er iemand die weet hoe hij/ zij moet polijsten in de buurt van Maastricht (of ken je iemand) die mij misschien een zaterdag- of zondagmiddag zou kunnen helpen? Ik zet er uiteraard wat tegenover :lol:.

 

Hieronder wat foto's van de ergste plekken.

 

Als je mij zou kunnen/ willen helpen, stuur me een PM.

 

Bedankt.

 

post-3271-1423829330,058_thumb.jpg

post-3271-1423829330,3705_thumb.jpg

post-3271-1423829330,4955_thumb.jpg

post-3271-1423829330,6205_thumb.jpg

post-3271-1423829330,7299_thumb.jpg

post-3271-1423829330,8549_thumb.jpg

post-3271-1423829330,9642_thumb.jpg

post-3271-1423829331,0736_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die nog niet goed gewassen is zou ik daar eerst eens mee beginnen.

Dit houd in.

De wagen goed afspuiten en de ergste vervuiling is hiermee weg.

Daarna de auto met de hand wassen en 2 emmers gebruiken. Schoon water en vuil water. Dit zou ik wel doen van boven naar onder (waar de meeste vervuiling zit).

 

Wanneer je dit ook gedaan hebt het eens afmaken met de complete auto te kleien. Hiermee haal je het hardnekkige vuil uit de poriën van de lak en dat scheelt gigantisch

Ik geloofde er ook niet in maar weet nu wat het doet ;-).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jm92:

 

Zo doe ik het inderdaad. Foto's zijn van net na het wassen. Kleien moet ik nog doen, maar moet eerst nog klei bestellen. Maar ik zie duidelijk swirls in de lak zitten en ik geloof niet dat je die met kleien eruit krijgt. Maar ik ga het kleien wel zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Nou is mijn vraag, is er iemand die mij misschien een zaterdag- of zondagmiddag zou kunnen helpen?

 

 

Dat middagje kan je helaas vergeten. Als je alle stappen zou willen doen ben je toch een dag bezig.

Het is niet een kwestie van een paar uurtjes doen we ff.

 

Je auto zal er wel enorm van opknappen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik altijd doe is met een kwastje en apc alle naden en kieren langs gaan. Dan de auto wassen volgens 2 emmer methode. Drogen is nu nog niet noodzakelijk want Je gaat erna kleien. Na het kleien de auto inspuiten met tar-x en iron-x daarmee verwijder je alle teer en vliegroest. Daarna auto wassen. En dan heb je een goede schone lak, hierna begin je normaliter met polijsten. Heel simpel omschreven begin je met grof naar fijn te werken zowel pads als polijstmiddel. Ik durf niet te zeggen welke stappen jij nodig hebt daarvoor moet ik of een andere detailer de auto zien. Na het polijsten doe je een rondje spruzzo zodat alle polijstresten en fillers weg zijn. Dan heb je het resultaat wat je daadwerkelijk hebt geboekt. Je maakt een inspectie ronde wat niet goed is doe je nog een keer polijsten. Dan weer het behandelde deel met spruzzo langs gaan. En dan ga je de auto weer wassen om alle polijststof en resten weg te halen(hoeft niet maar heeft mijn voorkeur) dan heb je een verse lak. Vanuit daar kun je kiezen wil ik direct sealen en waxen of wil je eerst een glaze aanbrengen? Een glaze zorgt ervoor om de diepte in een lak net dat ietjes meer te geven. Dit betekent wel dat dan de Standtijd van je sealant en wax minder word. Daarna rondje trims en ruiten en voila je hebt een nette passat ;) velgen haal ik personelijk altijd van de auto zodat ik binnen en buitenkant goed kan schoonmaken wheelwax erop en banden in de dressing :) uiteindelijk ben je toch wel een hele dag kwijt ;) in een middag gaat hem niet worden helaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jm92:

 

Zo doe ik het inderdaad. Foto's zijn van net na het wassen. Kleien moet ik nog doen, maar moet eerst nog klei bestellen. Maar ik zie duidelijk swirls in de lak zitten en ik geloof niet dat je die met kleien eruit krijgt. Maar ik ga het kleien wel zeker doen.

Dat gaat idd niet lukken maar zou zoizo de lak eerst compleet reinigen voordat je echt gaat polijsten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik doe als het nodig voor het kleien de auto inspuiten met tar-x en iron-x Marko ;-)

 

auto af spuiten HD

wassen

auto af spuiten HD

en daar na als het nodig is iron-x 10 a 15 min in laten treken

auto af spuiten HD

en dan auto vol kleien

enz enz

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 month later...
Wat ik altijd doe is met een kwastje en apc alle naden en kieren langs gaan. Dan de auto wassen volgens 2 emmer methode. Drogen is nu nog niet noodzakelijk want Je gaat erna kleien. Na het kleien de auto inspuiten met tar-x en iron-x daarmee verwijder je alle teer en vliegroest. Daarna auto wassen. En dan heb je een goede schone lak, hierna begin je normaliter met polijsten. Heel simpel omschreven begin je met grof naar fijn te werken zowel pads als polijstmiddel. Ik durf niet te zeggen welke stappen jij nodig hebt daarvoor moet ik of een andere detailer de auto zien. Na het polijsten doe je een rondje spruzzo zodat alle polijstresten en fillers weg zijn. Dan heb je het resultaat wat je daadwerkelijk hebt geboekt. Je maakt een inspectie ronde wat niet goed is doe je nog een keer polijsten. Dan weer het behandelde deel met spruzzo langs gaan. En dan ga je de auto weer wassen om alle polijststof en resten weg te halen(hoeft niet maar heeft mijn voorkeur) dan heb je een verse lak. Vanuit daar kun je kiezen wil ik direct sealen en waxen of wil je eerst een glaze aanbrengen? Een glaze zorgt ervoor om de diepte in een lak net dat ietjes meer te geven. Dit betekent wel dat dan de Standtijd van je sealant en wax minder word. Daarna rondje trims en ruiten en voila je hebt een nette passat ;) velgen haal ik personelijk altijd van de auto zodat ik binnen en buitenkant goed kan schoonmaken wheelwax erop en banden in de dressing :) uiteindelijk ben je toch wel een hele dag kwijt ;) in een middag gaat hem niet worden helaas

Kom de mijne maar ophalen...msg nog minmaal 3 maanden geen autorijden

 

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 months later...

Is al een tijd geleden dat ik dit topic begonnen ben, maar ik wou even laten weten dat het me zelf gelukt is de auto helemaal (voor zo ver mogelijk) in orde te krijgen. Alle dingen die ik in mijn openingspost aankaartte (foto's) zijn eigenlijk opgelost of in ieder geval more presentable.

 

In juni had ik al alle steenslag en diepe krassen met een lakstift opgevuld. Helaas daarna geen tijd meer gehad om dat ook af te maken, tot afgelopen donderdag.

Die dag ben ik begonnen met een full detailing van de gehele auto, wat in totaal drie dagen geduurd heeft. Maar ondanks al die uren ben ik tevreden over het resultaat. De hele buurt heeft me bezig gezien en iedereen zei dat je het echt zag.

 

Helaas zijn nog niet alle krassen eruit en zie je onder een bepaalde hoek, als je tegen het licht in kijkt nog hele lichte krasjes in een cirkel patroon. Nou weet ik niet of dat door mij komt of dat ik nog langer had moeten polijsten. In het voorjaar doe ik de auto nog een keer, dan doe ik de diepere krassen ook eerst met wetsanden eruit halen. Heb ik nu ook bij enkele gedaan, maar was in de veronderstelling dat dat met de machine ook zou gaan. Het polijsten heb ik met een DAP900 gedaan in drie stappen met Monello Rafini Veloce, Mezzo en Finale.

 

Ook de velgen helemaal schoongemaakt en in de wax gezet.

 

Hieronder wat foto's. Als iemand nog tips heeft of vragen, dan hoor ik het graag.

post-3271-1423829663,8045_thumb.jpg

post-3271-1423829664,7888_thumb.jpg

post-3271-1423829660,9921_thumb.jpg

post-3271-1423829663,4607_thumb.jpg

post-3271-1423829664,2107_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat je nog wat wasswirls ziet kan idd zijn dat je langer door had moeten gaan, maar vergis je niet, soms lijken het maar lichte krasjes die er heel erg moeilijk nog uit te krijgen zijn

 

Langer doorgaan dacht ik ook aan, maar dan had ik er gerust vier dagen van kunnen maken. Voor het feit dat ik het zelf voor de eerste keer gedaan heb en hoe de lak er uitzag voor ik eraan begon ben ik er erg tevreden over. Je ziet die swirls alleen onder een bepaalde hoek en tegen fel licht in, dus het zal de meeste niet opvallen denk ik.

 

Nog even wat betreft het langer doorgaan; hoe lang kun je met het polijstmiddel doorgaan voor je de lak gaat beschadigen? Of beter gezegd, wanneer moet je stoppen met polijsten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een dap900 kun je weinig fout doen, dus daar hoef je niet zo bang voor te zijn ;)
Met de rotary wordt het een héééééééél ander verhaal :mrgreen:
Met de rotary wordt het een héééééééél ander verhaal :mrgreen:

 

Ja zeker

zie deze auto maar hoe slechte staat was :arrow:http://www.vwpassat.nl/viewtopic.php?f=115&t=53451#p671605

 

Gr Fai

Mijn reactie was dus bedoeld voor bovenstaande.

Dat als je met de rotary te lang doorgaat je lak verbrand.

Zat net een reactie van jou tussen Fai, maar nogmaals mooi resultaat voor de Audi. En de passat natuurlijk Lonnebol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep barry met een rotary moet je zeker oppassen wat je doe idd kan onder ander lak verbrand enz enz

en met zo DAP900 is het best veilig kan niet er mis er mee gaan met het lek enz voor je auto.

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden