Ga naar inhoud

Aankoop tips 1.6 TDI 105 pk bluemotion


bjeli

Aanbevolen berichten

Dag allen,

 

Ik sta op het punt een Passat Variant 1.6 TDI 105 PK BlueMotion Comfort Executive Line aan te schaffen met navigatie en park distance control.

De auto is van 06-2012 en heeft 27.500 km op de teller.

Verder ben ik vrij nieuw met dit type wagen.

 

Heeft iemand tips of zaken waarnaar ik moet kijken of rekening mee moet houden?

EDIT: of de inmiddels bekende kwalen en waar ik mogelijk navraag over kan doen? Evt. terugroep acties e.d.

 

Ik ben jullie zeer erkentelijk!

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok. Die kans is ook zeer groot!!

 

Momenteel rij ik in een 2.0 TDI. Ik ben benieuwd wat voor een verschil het is met een 1.6 TDI BMT met 105 PK.

Op zich evt. topsnelheid of 0 naar 100 verlies vind ik niet eens zo interessant ten opzichte van de zuinigheid.

Waar ik graag naar kijk is Nm. Momenteel 320 Nm en deze 250 Nm.

 

Hopelijk maakt een schitterende nieuwe Passat Variant + de zuinigheid alle andere zaken meer dan goed. Dat gevoel heb ik athans.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je goed merkt is het wegrijden. Als je geen gas geeft en alleen de koppeling op laat komen en dan gas geeft, gebeurt er eerst niks. Ja, de auto gaat rollen, maar nog niet versnellen. Daar zit enige vertraging in.

Om vlot (of eigenlijk normaal) weg te rijden moet je een beetje spelen met het gas en de koppeling, anders vertrek je als 'een bejaarde'. Niks mis mee, maar dan weet je het tenminste.

 

Ik zou iig even een lange proefrit maken, zeg anderhalf-twee uur zodat je de auto goed leert kennen.

 

Wel is de motor stiller omdat het een commonrail is. Daarnaast is er in de B7 ook meer isolatie geplaatst, en zit er een akoestische voorruit in, dus je zal merken dat hij stiller is dan je huidige Passat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha. Ik snap wat je bedoelt.

 

Op zich is wegtrekken niet zo een punt. In de regel rij ik als net geen bejaarde weg. Ik hou van rustig optrekken. Ik hou er van om eenmal vanaf 30/40 in 2/3/4 door te trekken. Of bij inhaal manoeuvres.

Wellicht is op den duur tuning een idee. Maar ik verwacht geen grote terugval.

 

Dat is prettig om te horen. Je somt al een aantal punten op welke plezierig in 'de oren' klinken.

Wat is de 3C 2.0 TDI als het geen commonrail is?

 

Hoelang is een normale proefrit bij de dealer? En zit je enigzins aan kilomters gebonden? Want wil wel even wat je zegt goed de tijd nemen en uit testen. Overigens is de kans klein dat ik naar een ander merk stap. Alhoewel dat altijd tot de mogelijkheden behoort. Dus veel smaken heb ik niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik schat zo maar in dat je heel erg tevreden met de B7 kan zijn. De opsomming die ik geef maakt hopelijk een beetje duidelijk wat de verschillen zijn. Het is geen scheurijzer, maar je kan prima meekomen met het verkeer, en schroom inderdaad niet om even terug te schakelen als je wil inhalen. Dat hoort nu eenmaal bij een motor als deze. De meeste mensen kopen hem vanwege het verbruik, en dat is gewoon laag.

 

Volgens mij maakt een dealer er echt geen probleem van als je zegt dat je echt even lang wil rijden om de auto goed te leren kennen. Laat hem dit wel van tevoren weten. Je laat merken dat je serieus bent.

 

De 3C is een pompverstuiver, dat is een andere techniek. Kenmerkend verschil is dat een CR hogere inspuitdrukken heeft maar toch stiller, zuiniger is en een lagere uitstoot heeft. De alsmaar toenemende milieu-eisen zijn de belangrijkste redenen waarom de motoren continue verder ontwikkeld worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat gevoel heb ik ook! Overigens zoek ik ook beslist geen scheurijzer. Maar een beetje vlotheid zit er in wat ik begrijp.

 

Ja, het lage verbruik spreekt me ook zeer erg aan! Alhoewel ik vraagtekens plaats bij de cijfers uit de boekjes of het echt wel "zo laag" kan. Maar ergens las ik hier 1000, 1200 of zelfs 1400 km op een tank.

 

Top. Dan zal ik daar gebruik van maken. Maar nogmaals, het zal meer een fun testrit zijn aangezien de keuze min of meer al vast staat.

 

Aha. Ja, ik heb problemen met de pompverstuiver gehad. Fijn om te lezen dat die problemen tot mijn verleden behoren! Nu maar hopen dat ze geen andere bekende kwalen krijgen...

Hopelijk heeft deze ook een mooie fluitende geluid bij optrekken en schakelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt!

 

Ik zal hiervan gelijk even een vragen topic voor mijzelf maken ;-)

 

Voor juni moet ik een beslissing nemen om de fabrieksgarantie te verlengen. De vraag is, in hoeverre is dat nodig? Tegen juni zal de 30k beurt plaatsvinden. Tot volgend jaar juni zal er circa 25k bijkomen. Praten we over ca. totaal 55k. Tja, wat zou er in deze periode kunnen ontstaan??? Als er al iets stuk gaat, overstijgen deze kosten die van de verlenging? Lastig. Nooit eerder in deze positie verkeerd. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fabrieksgarantie heeft ook te maken met peace of mind. Hoe belangrijk is dat voor je?

In principe hoef je weinig te verwachten, maar als je (grote) pech hebt, dan heb je het voordeel er al snel uit. Hangt ook van de kosten af en de duur van de verlenging. Als je voor een paar honderd euro 2 of 3 jaar garantie kan bijkopen is de keuze vrij snel gemaakt. Dit was wel een leuk iets geweest om in de onderhandelingen te betrekken, misschien nu nog even kijken of je wat kan regelen, zo vlak voordat je de auto gaat ophalen.

 

Auto ziet er mooi uit, ga je volgens mij veel plezier aan beleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peace of mind is best wel belangrijk voor me. Een van de redenen om een (bijna) nieuwe auto te kopen.

Precies. Ik reken ook op weinig. Want het is immers een (net) nieuwe auto. Maar wat je zegt, als je pech hebt...

Ik weet het niet exact maar ik geloof dat ik hoorde circa 250,- per jaar extra. Dus eerste 2 jaar fabriek. Maximaal 2 jaar erbij kopen a 250,- per jaar. Praten we toch over 500,- over 2 jaar genomen.

 

Is dat reel? 500,- voor 2 jaar peace of mind? Ik wil best een risicoTJE lopen. Want het kan immers ook 500,- opleveren (of een gedeelte, of meer).

 

Een volgende keer mag je mee om te onderhandelen =D

 

Dank je, ook gerjol! Ik hoop het ook. Het vertrouwen hierin is er.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou altijd even aan de verkoper vragen of hij het aantrekkelijker voor je kan maken om de keuze voor de garantieverlening naar voren te halen.

Mogelijk voordeel voor de verkoper is dan dat hij de 'zekerheid' over de extra 'omzet' (premie die je moet betalen voor de garantieverlenging) naar voren kan halen. Wie weet is er wel sprake van een win-win situatie.

 

(Bijna) nieuw kopen is inderdaad peace of mind. Hoe lang wil je met de auto doen? Ik bedoel, hoeveel% van de tijd dat de auto in jouw bezit zal zijn, kan dat evt onder fabrieksgarantie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad zo. Dat zal ik proberen om er iets van te maken.

 

In mijn bezit nog minimaal 4 jaar. Nog een halfjaar fabrieksgarantie. Verlening 2 jaar is totaal 2,5 jaar onder garantie. Met andere woorden 62,5% onder garantie. Mogelijkheid bestaat 2 jaar (of een kortere gedeelte hiervan) langer met de auto.

 

Jaarlijks is kilometrage maximaal 25.000. Bij 4 jaar praten we over 100.000 + nu 27.000 = 127.000 km. Nog 2 jaar is 177.000. Alhoewel ik die kans kleiner acht.

 

Als ik het goed begrijp valt álles onder garantie behalve bijv. de banden, remmen (slijtage) etc. Maar abs sensoren, vliegwiel, motor, hoezen e.d. allemaal wel (omdat het niet zó snel stuk mag gaan)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas (voor ons) moet ik melden dat de aankoop niet door is gegaan... Laten we zeggen door een administratief 'foutje' buiten onze schuld om... We hebben er flink over gebaald. Inmiddels heeft de zakelijke karakter het overwonnen van de emotionele.

 

Dat wordt even verder kijken. Ik neem aan dat een 1.6 tdi bluemotion voor bouwjaar 2010 (nog het vorige model) zelfde prima motor heeft? Geen mankementen? Mogelijk dat we dan maximaal tot kilometerstand 100 tot 120.000 gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden