Ga naar inhoud
  • 0

Coax of Compo speakers in achterdeuren


WaterGenuis

Vraag

Voor mijn speakers-inbouw-projectje ben ik nog op zoek naar aardig setje speakers, maar ik ben even de weg kwijt ....

Doel is om ook achter redelijk geluid te hebben, zodat de kids goed naar K3 kunnen luisteren zonder dat we voorin gek worden. Een beetje kwaliteit vind ik wel OK, maar het hoeft zeker niet super te zijn.

 

Ga ik bij de dealer/autoshops vragen dan adviseren ze mij om gewoon een enkel dubbel-conus speaker (aka coax) onder in de deur te plaatsen. Ga ik naar een auto-hifi zaak dan zeggen ze dat een gescheiden systeem met passief filter (aka compo) veeeeel beter voor mij is.

Ik kan helaas nergens de verschillen beluisteren.

Ik heb wel al begrepen dat Pioneer een goed merk zou kunnen zijn.

 

Nu denk ik dat het vooral met smaak en budget te maken heeft, maar wat zouden jullie mij adviseren in dit geval en waarom ?

 

Gelijk dan maar een volgende vraag : hebben jullie ervaring met de

volgende sets van Pioneer

 

- Coax : TS-G1749

- Compo : TS-H1703

 

Voor de volledigheid : er komt een radio aan te hangen van 45 - 50 watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Compo inderdaad. Geluid is vele malen mooier omdat het een gescheiden systeem is. Als je een beetje leuk setje neemt dan kan je het filter ook goed instellen naar jouw wensen. (Of die van je kids als ze dat gevoel al hebben)

 

Heb je nu al speakers in je achterdeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Compo inderdaad. Geluid is vele malen mooier omdat het een gescheiden systeem is. Als je een beetje leuk setje neemt dan kan je het filter ook goed instellen naar jouw wensen. (Of die van je kids als ze dat gevoel al hebben)

 

Heb je nu al speakers in je achterdeuren?

 

Nee, er zit nu nog niets, ook geen draden. Daar moet ik dus nog wat aan doen.

Ik betwijfel overigens of een instelbaar scheidings-filter voor mij meerwaarde heeft. Zoals al gezegd is het doel vrij "low-end".

Ik twijfel ook nog over een Compo omdat de tweeter in mijn achterdeur toch behoorlijk dicht bij mijn linker-oor komt (heb lange benen ;-). Zit dat ding dan niet in je oor te kweteren ???

 

Hoe zit het met een beetje bas. Klopt het dat de Coax een betere bas-ervaring geeft dan de Compo.

 

Ben nog niet helemaal overtuigd .... Maar kan helaas ook niet de verschillen beluisteren ;-(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik weet niet wat voor radio dat je hebt, maar op mijn pioneer kan ik het geluid achter harder of zachter laten spelen. Of alleen linksachter op de speakers.. Dus dan heb je niet dat "gesis"van die tweeter in je oor. Het hoeft maar een fractie te zijn dat je hem "uit het lood" zet.

 

Verschil qua basbeleving is voor een ieder persoonlijk. Ik ben meer van de composetjes. Zeker omdat ze dus instelbaar zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik weet niet wat voor radio dat je hebt, maar op mijn pioneer kan ik het geluid achter harder of zachter laten spelen. Of alleen linksachter op de speakers.. Dus dan heb je niet dat "gesis"van die tweeter in je oor. Het hoeft maar een fractie te zijn dat je hem "uit het lood" zet.

 

Verschil qua basbeleving is voor een ieder persoonlijk. Ik ben meer van de composetjes. Zeker omdat ze dus instelbaar zijn.

 

Je bedoelt denk ik de balance en fade op de radio; dat moet er inderdaad opzitten. Maar volgens mij zit dat tegenwoordig toch standaard erop. Op mijn huidige in iedergeval wel (waar ik nu dus niets aan heb).

 

Maar jouw opmerking is inderdaad juist; het is waarschijnlijk een kwestie van goed inregelen. Iets minder twijfel nu ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou ook zeggen dat je voor de compo set moet gaan...

ik zelf ben echter niet zo'n pioneer fan...

(sjah smaken verschillen.)

 

Ik zelf heb rond om HERTZ liggen

big_dsk-165.jpg

HERTZ is niet duur maar ook niet de goedkoopste...

En het geluid is heel goed.

 

Maar als jij achter nog geen speakers hebt zitten moet je wel ietsmeer dan dan speakers vastschroeven en kabeltjes trekken.

Je moet ook 2 opvulringen en 2 afdek roosters voor je bekleding hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Je bedoelt denk ik de balance en fade op de radio; dat moet er inderdaad opzitten. Maar volgens mij zit dat tegenwoordig toch standaard erop. Op mijn huidige in iedergeval wel (waar ik nu dus niets aan heb).

 

Ik ben 's ochtends geen held in benamingen zoals je wel merkt ;)

 

Maar jouw opmerking is inderdaad juist; het is waarschijnlijk een kwestie van goed inregelen. Iets minder twijfel nu ;-)

 

Wellicht dat je bij een andere pasatter bij jou in de buurt even kan luisteren? Al is het alleen maar het standaard geluid wat hij / zij heeft. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zelf heb rond om HERTZ liggen

 

bedankt voor het alternatief, ziet er goed uit en is volgend mij nog net binnen mijn budget ;-)

 

Maar als jij achter nog geen speakers hebt zitten moet je wel ietsmeer dan dan speakers vastschroeven en kabeltjes trekken.

Je moet ook 2 opvulringen en 2 afdek roosters voor je bekleding hebben.

 

Klopt !

Gek genoeg heb ik achter al open roosters erin zitten, maar ik moet inderdaad nog ringen kopen. Wat voor ringen moet je dan voor de Hertz gebruiken of moet ik ze zelf maken van MDF (wat ik ook wel eens lees - schijnt beter te zijn voor je bas ervaring) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zou ook vor een composet gaan,betere geluids overdracht. MDF vulringen kun je idd zelf maken helemaal makkelijk als je al een stukje hebt staan,vulringen kosten toch nog rond de 20 Eur. Zou wel een kwaliteits set kopen omdat je neem ik aan niet altijd de kids achterin hebt zitten.En je gewoon de radio aan hebt wel lekker is als er goed geluid uitkomt.

 

Grtz. Den

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na twijfelen en dubben ga ik toch maar voor een compo setje :wohow:

Ik heb genoeg goede argumenten gehoord, die me overtuigd hebben.

 

Maar dan komen natuurlijk weer nieuwe vragen naar boven ....

 

Vaak kun je op de scheidingsfilters frequenties instellen. Dus dan de volgende vraag :

waar bouw je het scheidingsfilter-boxje in ???

In de deur of op een plek waar je continu aan de "schroefjes kunt draaien" (is dat nodig ?). Als je voor dat laatste kiest, wat zou dan een goede plek kunnen zijn. Dat betekent dan natuurlijk ook dat ik dubbele kabels moet gaan trekken.

 

Moet ik voor de audio-bekabeling iets speciaals nemen (ivm trilling, warmte, ...) of is dood-normale audio-kabel van 2.5 mm2 goed.

 

Heeft iemand van jullie trouwens ervaring met MDF ringen. Heeft dat meerwaarde (terwijl het goedkoper is - geintje :-)) of is het puur alleen voor de opvulling.

 

Oh ja, nog een correctie op een vorig antwoord : 1 van de vier rooster in de achterdeuren is dus gewoon dicht. Dat moet ik dus ook vervangen, maar ik heb al een aantal van jullie tips gelezen, dus dat moet lukken.

 

Zo weer even genoeg gevraagd, maar ik kom in iedergeval wel steeds verder .... :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een passieve filter kan jij niet instellen, ooit zijn filter waar je alleen de tweeter kan instellen( geen frequenties maar wel zachter of harder)

De filter kan je bouwen onder de deurpannel.

Gebruikt je een versterker? Zo ja 2,5 mm kabel is wel goed.

 

Zo niet dan verlis je met 2,5 mm kabel te veel vermogen.

 

De plastic ringen die je kan kopen zijn heel goed, hoeft ze niet te maken van MDF.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gebruikt je een versterker? Zo ja 2,5 mm kabel is wel goed.

 

Zo niet dan verlis je met 2,5 mm kabel te veel vermogen.

 

De plastic ringen die je kan kopen zijn heel goed, hoeft ze niet te maken van MDF.

 

Hm......

@Antonio: ik d8 dat ik redelijk snapte wat te maken heeft met de aanleg van audio in een auto. Hoe is het ooit mogelijk dat je met 2,5 mm kabel veel vermogen verliest als je geen versterker hebt? Ik kan dit niet bevatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, ik heb nu dus een Compo-set voor in de achterdeuren.

Ik heb wat geluisterd en de Hertz DSK 165 klok erg goed (of was ik bevooroordeeld door jullie ;-) ).

 

Bij RonDeVries besteld en die had ook bijpassende ringen.

 

Toch nog een vraagje over het aansluiten van de afzonderlijke filters DX100/200 (de handleiding is helaas niet erg duidelijk):

- komen deze nu parallel, dus DX100 + aan DX200 + en dan naar de + van de radio (en voor de - hetzelfde)

- of toch in serie

 

Gaat dit dan goed met de impedanties ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
misschien een foto met de aansluitingen op het filter?

 

OK , ik begrijp dat mijn verhaal een beetje onduidelijk is, daarom heir snel een krabbeltje

http://www.vwpassat.nl/album_pic.php?pic_id=1891

 

 

De vraag is dus : mag ik de filters gewoon parallel op een radio-kanaal-uitgang

zetten (1+3+5 doorverbinden en 2+4+6 doorverbinden).

 

Van vroeger weet ik dat er dan iets met de impedantie van het netwerk

gebeurt (gaat waarschijnlijk omlaag). Kan dit dan geen kwaad voor de

versterker-eindtrap in mijn radio ? Vandaar ook een schetsje van de filter netwerkjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Volgens mij moet je de filters doorlussen van je kickwoofer.

 

Dus :

 

Radio --- woofer --- filter --- tweeters

 

Heb ik het woofer filter (DX200) dan helemaal niet nodig ???

 

Oeps, ik snap niet zo goed wat je bedoelt

 

Bedoel je dat de filters in "serie" moeten staan ?

Op het plaatje (zie http://www.vwpassat.nl/album_pic.php?pic_id=1891 )

dus 5 aan 1, 2 aan 3 en 4 aan 6 ?

 

Volgens de Hertz manual moet de woofer in iedergeval achter het DX200 filter en de tweeter achter het DX100 filter.

Het zijn dus 2 aparte filter-kastjes. Maar hoe voed ik ze nu ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Blijft een gok met deze omschrijving.

Maar als ik het zou moeten doen zou ik ze paralel aansluiten.

 

Heb ook even info bij een andere bron gevraagd en zie hier het antwoord :

 

"Ja, gewoon parallel aansluiten. Vanwege het scheidingsfilter (6 dB/octaaf

laag doorlaat voor de woofer en 12 dB/octaaf hoog doorlaat voor de tweeter)

ziet de versterker niet twee speakers parallel. Het blijft dus 4 ohm. De

werkelijkheid is iets ingewikkelder maar het wordt niet 2 ohm of zo..."

 

Dus eigenlijk is het gewoon recht-toe-recht-aan; parallel aansluiten dus.

 

Nu nog effe tijd vinden ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon zo als hier op de (slechte) foto aansluiten:

 

4kolawp.jpg

 

Links buiten beeld aan elkaar knopen rood (plus) op rood en de ander ook op elkaar en dan aan de radio....(3 draadjes dus bij elkaar solderen/klemmen)

 

Wel ff opletten dat je de tweeter filter ook voor de tweeter gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gewoon zo als hier op de (slechte) foto aansluiten:

 

 

Links buiten beeld aan elkaar knopen rood (plus) op rood en de ander ook op elkaar en dan aan de radio....(3 draadjes dus bij elkaar solderen/klemmen)

 

Wel ff opletten dat je de tweeter filter ook voor de tweeter gebruikt.

 

Bedankt ReneR,

 

ik zat stiekum al op jouw antwoord te wachten ...... :)

 

De stekkertjes tussen de filters en de tweeter/woofer passen volgens mij maar op 1 manier. Maar inderdaad toch even opletten.

 

Het gaat mij vooral om hetgene "buiten de foto", maar dat komt nu met jouw uitleg helemaal goed. :!:

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden