Ga naar inhoud
  • 0

Koplampsproeiers werken niet


lonnebol

Vraag

Hallo,

 

Ik had vandaag de bumper van de auto af om te kijken wat er mis was met de claxon. De claxon doet het weer, maar ik zag nu ook dat het T-stuk voor de koplampsproeiers niet is aangesloten op het vloeistofreservoir. Op het reservoir zitten maar twee aansluitingen. Ik neem aan eentje voor de voorruit en de ander naar de achterruit. Hoe kan ik de koplampsproeiers nu aan de praat krijgen?

 

Zie ook onderstaande foto's (krijg ze niet direct zichtbaar, kan dat wel?):

 

image.php?album_id=1573&image_id=10255&mode=thumbnail

image.php?album_id=1573&image_id=10256&mode=thumbnail

image.php?album_id=1573&image_id=10257&mode=thumbnail

image.php?album_id=1573&image_id=10258&mode=thumbnail

image.php?album_id=1573&image_id=10259&mode=thumbnail

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
dat is het sproeikopje

er moet nog een deel zitten onder de koplamp, zoals bij mij op de foto

 

Je bedoelt dat cilindertje? Dat zit er bij mij ook, maar dat is op mijn foto's niet te zien. Zit achter het plastic.

 

Voor zover ik het zie heb ik alle onderdelen voor koplampsproeiers, behalve dan dat de sproeiers niet op het reservoir zijn aangesloten. Dus als ik weet hoe dat moet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik geloof dat ik begrijp hoe het moet werken. Zojuist zag ik op ongeveer een derde van onder op het reservoir een zwart kapje (zie rode cirkel op foto). Volgens mij zou hier dan de pomp moeten komen waarop de koplampsproeiers worden aangesloten. Het lijkt zelfs of hier iets is afgebroken; ik vermoed dus de pomp.

 

In een ander topic vroeg ik waarvoor een kabeltje kon zijn dat ik los zag liggen. Volgens mij is dit de kabel die op de tweede pomp moet komen. Als de pomp op deze plaats zou moeten zitten, is de lengte van deze kabel in ieder geval perfect. Denken jullie dat dit dan die kabel moet zijn?

 

Als dit de juiste kabel is, zou die het dan gewoon moeten doen of is er nog ergens een relais dat er nu misschien nog niet zit?

 

In principe zou ik dan dus gewoon een pomp kunnen kopen en dan met een stuk slang aansluiten aansluiten op het T-stuk dat al op de bumper gemonteerd zit? Kan ik daar (bij wijze van spreken) iedere slang voor nemen of beter originele? Een dealer zal die wel hebben voor een paar euro?

post-3271-1423828903,317_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enkele weken geleden eindelijk de tijd gehad de nieuwe pomp van Hella te monteren en het stukje slang tussen de pomp en verdeler naar de cilinders te monteren.

Daarna de auto gestart, lichten aangezet en toen de hendel naar het stuur getrokken om de ramen te wissen en de koplampen. Resultaat: komplampreinigers komen niet omhoog. Voorruit wordt mooi schoon.

 

Van alles gecontroleerd, maar het wilde niet. Toen eens gekeken of er spanning op de kabel stond bij het aanzetten van de sproeiers; geen spanning op de kabel. Las toen ergens dat het iets met het relais te maken kon hebben. Op dat moment had ik geen tijd meer en heb ik dat ook niet meer gecontroleerd. Ik ben er overigens vrij zeker van dat de kabel klopt; aansluiting komt overeen met de pomp en ook de kleuren van de kabel komen overeen met het aansluitingsschema in Haynes.

 

Afgelopen donderdag was het goed weer en ik had tijd dus kon ik de bekleding onder het stuur verwijderen en het relais bekijken. Er zat een relais met nummer 389. Volgens deze site heeft dit relais geen sturing voor koplampreiniging en zou dit relaisnummer 603 moeten zijn. Dat relais op eBay besteld en vanmorgen kwam het binnen. Meteen gemonteerd, weer getest, maar nog steeds geen reiniging op de koplampen. Weer de kabel naar de pomp gemeten en geen stroom/ spanning. Toen toch nog maar eens gekeken of de pomp het doet. Deze direct met een kabeltje op de accu aangesloten en het water spoot me om de oren. De cilinders kwamen beide omhoog (bij de een meer water dan bij de ander, maar dat is een zorg voor later). Het ligt dus niet aan de pomp.

 

Nu las ik ergens op internet dat op de plus van de aansluiting continu spanning zou moeten staan en dat er wordt gestuurd op de massa. Is dit correct? Ik meet geen spanning op de plus.

 

Hoe kan ik de massa controleren? Ik zie de kabel ergens achter het wiel naar binnen gaan. Moet ik dan paneel boven het wiel demonteren?

 

Kort gezegd: heeft iemand een idee hoe ik het aan de praat moet krijgen/ waar ik het probleem moet zoeken? Op dit moment ben ik radeloos. Als die hele installatie niet erop zou zitten, zou het me eigenlijk ook niet boeien, maar het zit er, dus het moet ook werken vind ik.

 

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nu las ik ergens op internet dat op de plus van de aansluiting continu spanning zou moeten staan en dat er wordt gestuurd op de massa. Is dit correct? Ik meet geen spanning op de plus.

 

Het word door de + aangestuurd.

 

1) is de zekering goed?

2) Kijk op pin 11 van de lichtschakelaar als stroom is met licht aan.

3)heb je een regensensor op je passat?

4) de hendel moet een paar seconden getrokken worden (idd met licht aan)

 

Is zal morgen op de schema kijken waar de kabel zijn aangesloten op de relais.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

1) Zekering (nr 3) is in orde, want alle andere zaken (dashboardkastje verlichting, bedieningspaneel airco [Wat is de keuzehendel? Is dat de hendel rechts van het stuur]) functioneren.

2) Waar vind ik pin 11? Moet ik dan het stuur demonteren of is dat op de relaisplaat?

3) Geen regensensor voor zover ik weet. De ruitenwissers gaan niet automatisch aan bij regen (wanneer de hendel op interval staat). Wanneer de hendel op interval staat gaan de ruitenwissers op en neer, ook als er geen water is.

4) Ik heb de hendel inderdaad een aantal seconden naar me toe getrokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden