Ga naar inhoud
  • 0

Ruitenwisser mechanisme gangbaar maken - HELP (3C)


Tikra

Vraag

Hey guys,

 

ik wist niet precies waar ik de vraag moest neer zetten - dus maar hier gedaan?!

 

7 jaar oud is onze Passat nu en zo stukje bij beetje gaat er toch steeds meer kapot.

Bij ons zijn vandaag (tijdens een regenbui) de ruitenwissers gewoon "vastgelopen" - ui dat is niet goed. Geen beweging meer in te krijgen.

Nu vroeg ik me af:

1.) Kan iemand mij ETKA tekening opsturen hoe het er uit ziet en heeft iemand een tip hoe ik de ruitenwissers er af krijg?

2.) Ik krijg de ruitenwisser niet eens in de stand om de bladeren te wisselen. Heb ik speciaal gereedschap nodig om deze los te maken?

Graag z.s.m. jullie hulp, tips voor het losmaken etc. want ik heb het auto iedere dag nodig en met het risico van regenbuien is het niet prettig rijden ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Inmiddels heb ik de motoreenheid uit kunnen bouwen - is niet zo moeilijk maar ik heb wel geconstateerd dat er een scheur in de afdekplaat is, dus wie heeft een sloop in de buurt en kan mij aan een goed exemplaar helpen?

Ik heb de motor dus uitgebouwd en geprobeerd de wissers te bewegen / of beter de motor - het lukte maar een klein stukje, zeg 15 tot 20 graad en daarna zat alles weer vast. Ik zie zo niet 1-2-3 hoe ik dit alles gangbaar kan maken, want de motor functioneert gewoon. Heeft iemand tips hier?

 

op de motorelectronica afdekking staat:

1137328185 / hw 2.3 sw 2.0

0519434583

 

BOSCH 12V 0 390 241 791

Made in Germany

05-07-18 2 BOY

3C1 955 119

HW 012/ SW 0503

 

de mechanisme heeft een stikker met: 3 397 020 754 27/07/05 3

3C1 955 023B

 

Mijn vraag is onder anderem:

Hoe krijg ik de mechanisme weer gangbaar?

Past een motor compleet met mechanisme van de platform 3C2?

groeten Helge

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het mechanisme uit elkaar gehaald en geprobeerd het gangbaar te krijgen. Dit was helaas niet mogelijk - dus "het verlies genomen" en een nieuwe mechanisme bestelt/ gekocht. Het oude mechanisme opengemaakt (grof geweld) en gezien dat er bronzen (?) bussen inzitten en van veel stof van het "gecorrodeerd" gietijzer/ aluminium, waarmee deze dus vast ging zitten. Er bestaat een reparatie set voor de bussen - dus als je je geroepen voelt - preventief uitbouwen bussen vervangen en je hebt er lang plezier van.

Ik ga er vanuit dat de nieuwe versie nylonbussen heeft gekregen maar dat zie ik morgen wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Was ook bij de Sharan een bekend probleem. Op het duitse forum staat beschreven hoe je een dergelijk mechaniek uit elkaar kunt halen en weer gangbaar kunt maken. Uitbouwen van het mechanisme zal bij de Sharan t.o.v. de Passat natuurlijk wel anders zijn.

 

How to van de Sharan vind je hier (Duits):

https://www.sgaf.de/content/gaengigmach ... rne-253091

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb datzelfde gehad bij mijn 3B5. Mechanisme uit elkaar gesloopt, bussen en assen schoongemaakt met kruipolie en scotchbrite tot ze weer glommen en met een flinke lading vet gemonteerd. Ruitenwissers vliegen er bijna af zo snel :mrgreen:

 

Vind die fix bij die Sharan ook wel mooi trouwens, grease nipple erop gezet. Slim.

Alleen kan dat vet volgens mij vervolgens helemaal nergens heen, dus of je er wat aan hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, na 7 dagen rij ik weer MET ruitenwissers rond (wat een lelijk aanzicht is dat toch ;)).

Bij mij waren de bussen dermate vastgelopen dat het niet meer mogelijk was deze zonder schade eruit te persen, dus heb ik een nieuwe mechanisme gekocht (95€).

LET OP - wat de stealer niet verteld is, dat je de mechanisme apart kunt kopen (want zo zegt hij - de motor gaat haast nooit kapot - klopt het is de besturingsplatine die doorbrand!) maar als de motor kapot is, krijg je deze NIET ZONDER het mechanisme (ca. 250 Euro) - dus wees alert.

 

De nieuwere motoren hebben ook een opening war je vet in kan smeren, let wel op dat je er niet te veel in doet want anders "blaas je de elektromotor op" .... - het afstellen was ook nog en geval apart, maar het is gelukt. EN (!) om de testen moet je bij de 3C wel de motorkap dicht doen, anders gebeurt er echt niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden