Ga naar inhoud
  • 0

Schakel schema oem boxen 3c


menno1978

Vraag

Heeft iemand toevallig een schakelschema/uitleg voor het aansluiten van de tweeters en boxen in de achterpanelen? Ik heb affabriek geen boxen achter dus wil de bekabeling aanleggen. Het gaat dan om het aanleggen van de bedrading naar de achter boxen en naar mijn rcd510.

Bedankt alvast!

Greetz, Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welke informatie zoek je precies?

In principe is het de + en - van LA en RA vanaf de radio door de dorpel naar de deurstekker geleiden. Achterop de radio staat de pinbezetting voor LA en RA.

Je kan op twee manieren door de deurstekkers heen, met pinnen, of gewoon een kabel zonder pinnen er doorheen leiden. Mooiste is natuurlijk met pinnen, dan blijft de stekker afneembaar. Vervolgens de speakers in de deuren plaatsen en aansluiten.

 

Welke luidsprekers ga je plaatsen, OEM of iets anders? Bij OEM zit in de woofer in de deur het 'filter' (slechts een condensatortje) , dus moet je tweeter in de handgreep via de woofer in de deur aansluiten. Als je de woofer ziet, weet je wel welke aansluiting (er zijn er vier) waar voor dient. Twee komen er van de radio, en twee gaan er naar de tweeter.

 

Ik heb wel een topic waar ik Dynaudio heb ingebouwd, daar kan je zien welke stekkers er o.a. in de deurpanelen gaan, en misschien vind je er meer info waar je wat mee kan.

 

viewtopic.php?f=103&t=24767&hilit=+dynaudio

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor je gulle antwoord :)

Ik ga gewoon oem boxen erin zetten.

Ik heb de deurhendels achter nieuw aangeschaft mat chroom met tweeters en stekkers. De stekkers van de tweeters kunnen dus gewoon in de boxen?

Dreke heeft me artikelnummers gegeven van stekkers, kabels en pinnen dus alles wordt origineel aangesloten.

Ik doe dit samen met Peter (navi16) en hij vroeg zich af of er nog specifieke pinbezetting is. Volgens mij heb je dit nu beantwoord? Zijn er verder nog bijzonderheden waar we specifiek op moeten letten? En hoe lang ben je ongeveer bezig?

Greetz Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je moet tussen de tweeter en de woofer nog wel een kabeltje trekken. De kabel van de tweeter is te kort om direct in de woofer te passen, en heeft ook een hele andere stekker. Ik zou voor de kabel tussen de woofer en de tweeter iets van 60 cm aanhouden, zeg ik zo uit mijn hoofd.

 

Hoe veel tijd kost het? Het maken van de bekabeling met de juiste pinnetjes kost het meeste tijd. Als je dat vooraf kan doen, dan is het inbouwen zelf niet zo veel werk. Misschien 2 uur als je het juiste materiaal hebt, o.a. iets om de je deurpaneel netjes los te halen. Wel moet je de juiste popnagels hebben om de woofers in de deuren te zetten. Btw, test alles voordat je de woofers en tweeters vast zet in de deur. Foutzoeken als alles al op zijn plaats zit is een crime.

 

Als je OEM gebruikt is een aansluitschema wel handig, Je kan op drie plaatsen (radio, woofer en tweeter) de polariteit verkeerd-om aansluiten, en dan klinkt het gelijk al een stuk minder. Voorkom dit, want dan gaat je systeem er alleen maar slechter van klinkern ipv bater. Er is dus zeker een specifieke pinbezetting, en om te garanderen dat de polariteit van de achter speakers (zowel woofer als tweeter) correct is, dien je het aansluitschema te volgen. Mogelijk heeft Dreke die ook wel voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi,

Bedankt weer. Fijne uitleg; kunnen we zeker wat mee. Ik heb aan Dreke een schema gevraagd, maar hij had nu iets beters aan zijn hoofd.

Ik heb alles origineel bij de dealer besteld dus mogelijk kan er al binnenshuis wat worden geknutseld.

Btw: was dure zooi zeg al die stekkers, pinnen en kabels...

Greetz, Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden