Ga naar inhoud
  • 0

3b thermostaat vervangen nog steeds hoog verbruik


0v3rkill

Vraag

ik heb vandaag mijn thermostaat vervangen aangezien mijn auto niet op temperatuur wilde komen ( bleef op net iets boven de eerste 3 streepjes hangen 50 graden ofzo ) zelfs na 60 km snelweg bleef hij nog steeds rond het zelfde punt.

 

nu heb ik de thermostaat vervangen en heb ik de koelvloeistof overnieuw bijgevuld en geprobeerd het systeem te ontluchten,

eerst lukte het niet helemaal maar na verloop van tijd werd de verwarming al heel warm.

verder stijgde de temp meter nu netjes naar 90 graden en blijft hier stijf op staan.

 

ik heb nu alles ontlucht met de bleeding valve ( dat gaatje bovenop de radiator slang die naar binnen gaat ).

 

Als ik nu aan de slangen voel vanaf de waterpomp naar radiator dan voelt deze koud aan net alsof er nu helemaal geen water door loopt,

dit geldt tevens voor de bovenste radiator slang. pas na een tijdje worden de slangen een beetje warmer.

 

komt dit door het weer of kan het zijn dat het toch niet goed ontlucht is of misschien zelfs dat de pomp niet werkt?

en kan het zijn dat de motor overhit raakt als hij binnen wel gewoon 90 graden aangeeft,

heb een stukje snelweg gereden om te kijken of de temperatuur verhoogd of verlaagd maar hij blijft netjes op 90 graden staan. ( bij starten was deze natuurlijk wel lager en liep deze langzaam op naar de 90 ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

is dit met een stuk gereden met je auto van 30min?

Als ik nu aan de slangen voel vanaf de waterpomp naar radiator dan voelt deze koud aan net alsof er nu helemaal geen water door loopt,

dit geldt tevens voor de bovenste radiator slang. pas na een tijdje worden de slangen een beetje warmer.

 

zo ja van een stuk 30 min dan is je waterpomp stuk?

ps zit je thermostaat wel goed erin

 

Gr Fai

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

thermostaat zit met de veer in de waterpomp.

 

De slang boven wordt wel volledig warm ( getest na 45 min rijden )

en de slang onder maar een klein stuk vanaf de waterpomp bij de radiator is deze koud.

 

overigens is de gehele rit de binnen blazer volop warm geweest,

dus het lijkt me dan we dat die het rond pompt of zie ik dat verkeerd?

 

ff ter zekerheid hoe om moet de thermostaat bevestigd worden?

hij zit nu met de veer in de waterpomp zo zat de vorige er ook in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik vindt het vreemd,

- de auto wordt niet te warm blijft mooi op 90 staan

- de kachel binnen is constant warm ( als ik hem aan zet )

- met kachel op warmste stand naar werk gereden 60 km zonder problemen ( 90 graden constant ) binnen 10 min ongv. naar de 90 graden gestegen.

- zonder kachel ( op koudste stand gezet ) naar huis 60 km zonder problemen ( 90 graden constant ) binnen 10 min ongv. naar de 90 graden gestegen.

- het expansie vat is voor de rit op het minimum ( als de auto koud is )

- het expansie vat is aan het eind van de rit op zijn max ( als de auto warm is )

- als ik dan aan het eind van de dag weer weg wil rijden staat het expansie vat weer op minimum

 

Kan het niet zo zijn dat die stationair niet warm genoeg wordt om de thermostaat open te zetten? ( door het weer ofzo )

of dat de thermostaat wel gewoon open gaat bij het rijden als hij te warm wordt maar dat die gewoon weer dicht is als ik op mijn bestemming kom de slang voelt dan weer koud aan omdat de radiator het water afkoelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb contact gehad met fai van het forum en hele verhaal met hem besproken slang wordt nu toch warm na een stuk rijden en ff bij een tankstation te controleren.

verder was de dop van het expansie vat waarschijnlijk overleden dus heb bij de vw dealer meteen even een nieuwe besteld maar die kan ik pas dinsdag ophalen ( 11 euro )

hopelijk is dan alles goed

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

gister nieuwe dop op het expansie vat gezet en vandaag weer naar het werk gereden alleen is het verbruik er nog niet minder op geworden,

ik zit nu op ongeveer 1 kwart verbruikt voor 120 km, dus 1 op 8 hiervan is dan wel 60 km kortere stukken.

 

zou dit normaal zijn of is dit nog steeds aan de hoge kant?

of is dit nog te vroeg om te zeggen?

 

zou ik na het vervangen van de thermostaat nog iets moeten resetten of zou het verbruik vanzelf lager moeten worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden