Ga naar inhoud
  • 0

Wat is een Torque Converter Clutch?


rabbit

Vraag

Gisteren ging ineens het motorstoring lampje branden op het dashboard. Bij het rijden heb ik nergens last van en er zijn geen rare bijgeluiden. Bij het uitlezen kwam onderstaande foutcode naar boven. Wat wordt hier bedoeld met een Torque Converter Clutch? Het is iets met de automaatbak en ik ben bang dat dit een ritje naar de garage gaat worden.

En een andere belangrijke vraag: Kan ik hier nog even mee rijden??

 

 

Address 02: Auto Trans

Controller: 3B0 927 156 S

Component: AG5 01V 1.9l-PD RdW 2224

Coding: 00103

Shop #: WSC 05311

1 Fault Found:

17125 - Torque Converter Clutch Circuit Performance or Stuck Off.

P0741 - 35-00 - -

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Deze foutcode kan diverse oorzaken hebben, o.a.:

 

- magneetklep koppelomvormer (n94) defect

- drukregelklep 4 (n 218) defect

- vervuilde olie

- te laag oliepeil

- koppelomvormer versleten

- fout in bedrading

 

Zou er niet te lang mee doorrijden, zeker als de oorzaak ligt in de arbeidsdruk van de bak!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik heb met forumlid Dieseltje contact gehad, van de genoemde mogelijkheden zijn de volgende twee volgens hem de meest waarschijnlijke.

 

- magneetklep koppelomvormer (n94) defect

- drukregelklep 4 (n 218) defect

 

 

bedoel je niet Eric (diesel986) :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Torque converter clutch is niets meer dan een koppelingsplaat in je converter.

Wat doet het:

Een converter is een vloeistofkoppeling en die hebben altijd een bepaalde hoeveelheid slip.

Deze slip is altijd aanwezig ook op het moment dat je lekker aan het cruisen bent. Dat resulteert erin dat je motor

een paar honderd toeren meer draait. Wat ze nu gedaan hebben is een koppelingsplaat (clutch) in de converter gemonteerd.

Zodat op het moment dat je een constante snelheid rijd die koppeling bediend word en de 2 draaiende delen van een converter (turbine en pomp) met elkaar verbonden worden. Het voelt net aan als een extra versnelling. Voordeel is dat de motor minder toeren hoeft te draaien en dus zuiniger rijd. Op het moment dat je je gaspedaal in trapt of je rem gaat die clutch er weer van af zodat de bak op of af kan schakelen.

De clutch word hydraulisch bediend door een magneetventiel die op zijn beurt bestuurd word door de electronica van de auto/bak.

Even snel in jip en janneke taal.... ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mja dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen. De ervaringen die ik heb met automaat bakken zijn van oudere amerikanen, die bakken reviseer ik ook zelf en daar weet ik redelijk wat van af. Bij die bakken kan je wel even zonder mee rijden, er is wat meer warmte ontwikkeling want die slip blijft erin zitten. Lange stukken snelweg wel het liefts vermijden.

 

Ik zou je toch adviseren dit zo snel mogelijk te maken. Code rood is het niet, kan me niet voorstellen dat die bak ineens daardoor in mekaar draait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden