Ga naar inhoud
  • 0

Foto verslag kleppendeksel/carterpakking


Akfoppen

Vraag

ik ben dus vandaag aan de slag gegaan , om mijn olie lekkage probleem proberen op te lossen.

waarschijnlijk omdat het eea al kappot is geweest noem ik alvast wat dingen op die ik gerepareerd heb,

die mischien betrekking hebben op het olie lekkage probleem.

 

-Carterventilatie bocht die uit het blok komt(onder het inlaatspruitstuk) deze was gescheurd

-pvc hockey puck(vooraan het blok bij het luchtfilter )

 

ik ben tot hier gekomen de rest van de foto's komen er achteraan.

helaas ben ik nog niet verder gekomen en heb ik vanaf dit punt hulp nodig.

 

niet te vergeten!! :lol: eerst spullen gaan halen ook makkelijk

 

Hier eerst wat foto's

auto op oprijd platen motorkap open en die kap eraf en dan heb je dit.

makkelijk is om ook de luchtfilter pijp los te maken en het gedeelte met 2 schroefjes anders kom je niet bij de pvc puck met je schroevendraaier(staat niet op foto)

post-16978-1423828189,6706_thumb.jpg

 

bobines eruit 2 inbus per bobine

post-16978-1423828193,4516_thumb.jpg

die draadjes ff aan de kant

post-16978-1423828193,7798_thumb.jpg

nu de inbus los halen die het zwarte pijpje vasthoud op het deksel

post-16978-1423828193,9985_thumb.jpg

pvc klep loshalen rechtsonderin foto, 3 schroefjes om de pijp verder los te halen het achterste schroefje is bij mijn vinger

post-16978-1423828194,2485_thumb.jpg

nou deze draad eraf die zit bij het schutbord (op een bout van de kettingspanner)

post-16978-1423828194,4985_thumb.jpg

9 moeren losdraaien en dan ? kijkuit ! vingers in je oren.. stapje terug doen..

post-16978-1423828194,7484_thumb.jpg

hier heb ik de moertjes er ff op gelegd goed kijken het zijn er 9 zoals ik al zei meer hoef je niet los te draaien

post-16978-1423828194,9516_thumb.jpg

de rest van de foto's laat ik ter beoordeling van jullie over

post-16978-1423828195,0766_thumb.jpg

post-16978-1423828195,264_thumb.jpg

post-16978-1423828195,4984_thumb.jpg

post-16978-1423828195,7953_thumb.jpg

post-16978-1423828196,014_thumb.jpg

post-16978-1423828196,4983_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

dan ga ik vanaf hier even verder omdat het posten anders te onoverzichtelijk word:)

 

oja de bougies moeten er voor de hierna komende handelingen uit(gaat wat makkelijker)

als deze los zijn pak je een ratel met passende dop ik meen 12kantig 21mm(correct me if im wrong) voor de krukas poulie

en zorg je dat zuiger 1 (degene die het dichtse bij je voor ruit zit) in het Bovenste dode punt staat

(bv door een LAAAnge schroevendraaier in het gat te steken kun je dit checken)

nadat je hem goed heb gezet

 

maak je los

4 torx bouten,

 

1daarvan had je al los ivm de massa draad die je eerder heb moeten maken

daar zitten nog 2 torx naast. en de laatste daarvan zit in het midden binnen in je kleppendeksel(intern) op deze laatste foto te zien naast de meest linkse bougiegat :)

 

let op dat je niet je nokkenas los schroeft ..

 

en nu pak je die ratel weer (op de krukas poulie) en draai je een graad of 20 kloksgewijs en daarna tegen de klok in dit doe je 10 x ongeveer

Maar wel rustigjes aan !!

 

nou zal je wat gesis horen in de buurt van de kettingspanner (deze moet van zijn olie druk af want je wil die pakking daaronder gaan vervangen)

daar kun je nu nog steeds niet bij.

je hebt de druk eraf weten te krijgen als je in het midden op de ketting kunt duwen(je duwt nu in het midden op de ketting/ketting geleider/spanner

als je voelt dat je na wat spanning gezet te hebben hem in kan drukken is het goed.

nou heb je je 1 zuiger nog ergens in bovenste dode punt staan. deze zet je dus weer op (bdp) maar dan iets verder tegen de klok in graad of 20.

zodat de ketting net nietgaat draaien maar zodat je de meeste ruimte creeert

 

en nou heb ik na wat rustig kijken, weet niet precies hoe ik dit ga uitleggen

 

weten de spanner in zn geheel ietsie pietsie omhoog te lichten en dan tegen de klok in draaien(linksom)

daar komt iets kracht bij kijken. maar daarna zul je dus bij de halve maan pakking en de platte (onder de spanner) pakking kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Olielekkage rondom kleppendeksel is het gevolg van een verstopte carterventilatie, dat die S-buis van de ventialtie gescheurd is en daardoor ook nog wat lekt -staat daar buiten. Het gaat om de eenwegklep in het T-stuk van de ventilatie waaraan die zwarte buis rondom het blok zit richting hockeypuck.

 

Voor de pakking vd spanner heb je de tool nodig die je bij een nieuwe erbij krijgt, ik heb er wel 1 te leen maar wellicht is iemand bij je in de buurt wat handiger/sneller. Wat je wellicht kunt proberen is:

 

-cylinder 1 op TDC, pijltje bij uitlaatnokkenastandwiel bij de ketting is dan in sync met een nokje op het tandwiel (laatste foto)

-zwarte kap over inlaatnokkenas eraf halen

-hall sensor verwijderen

-nokkenas lagerhouders verwijderen (let op volgorde + bijbehorende bouten)

-spannerbouten losmaken

 

In principe is dan de inlaatnokkenas + ketting + spanner vrij beweegbaar, wellicht kun je dan het hele zaakje net genoeg liften om de pakking te vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hem gelukkig los maar ik hoefde dat niet los te maken.

 

ik heb nog wat meer foto's.

 

alleen zal ik de rest ook met uitleg moeten doen.

 

(ben nu namelijk met het carter bezig)

 

als je die pakking wil vervangen . die onder de spanner zit.

Heel simpel,

 

bougies eruit krukas een draai geven tot bovenste dode punt op cil1(schutbord)

je haal alle 4 de bouten los (torx) 3 extern (waarvan 1 op een massa zit) en 1 intern.

dan draai je de krukas ongeveer 20 graden met de klok mee en dan 20 graden terug.(21mm 12 kant)

 

en dit doe je ongeveer 6 a 7x, nou is er al wat druk af , van de spanner

dan zet je hem weer in bdp maar dan iets terug net zover totdat je demeeste speling op je ketting krijgt.

dat is dus een klein beetje terug draaien NEt tot de ketting niet beweegt

en dan heb je volgens mij de meeste ruimte.

 

dan kan je de ketting spanner met wat moeite omhoog trekken 2 cm ongeveer net genoeg om hem vervolgens naar links te draaien.

 

de geleider zal scheef op de ketting komen te staan.

probeer niks te forceren

 

Je hebt weinig ruimte maar het scheelt je de nokkenassen te demonteren.( je behoud dus je timing)

platte pakking verwijderen halve maan verwijderen

 

alles cleanen die halve maan gaten en moeilijke stukjes kun je doen met watten staafjes voor in je oren.

met remreiniger erop

 

ik heb mijn nieuwe halve maan aan de ronde kant ingekit en toen bevestigt

ook de platte pakking gekit aan de buitenkanten waar de openingen zitten (klein druppeltje kit)

 

 

en een druppeltje kit aan de kanten waar de pakking overgaat van plat naar OMhoog (aan het begin waar die die gleuf aan gaat)

( dit zie je hoogtwaarschijnlijk zelf wel als je die kleppendeksel pakking haalt hij zit dubbel gevouwen en op die punten is ie wat dunner)

 

en dan monteren.

 

in dit topic beschrijf ik ook hoe ik momenteel mijn carterpakking vervang zal hier ook nog wat foto's van maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb mijn carter pakking vervangen alleen als ik nu merk dat als het blok door een motorische kantelingen bokt of tikt

 

Ik heb mijn blok en vbak los gemaakt maar volgens mij is.er daar iets niet goed.w

wat kan dit zijn

Onder voorbehoudt van iets dat nog los zit

hoe zit het met het rubber van de voorkant onder bij de radiateur dat is zon grote ronde bal rubber

Moet dat vast zitten aan het ijzer of is die bevestigings plaat altijd los van het rubber

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die voorste ronde bal is de voorste motorsteun, je moet ervoor zorgen dat de steun boven en onder de aanslagplaat (3 bouten) evenveel ruimte heeft anders heb je veel (stationaire) motortrillingen en gaat het blok "trekken".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja klopt al snap ik je zwaartekracht gemonteerd niet echt. Zijn de zij-motorsteunen ook uitgelijnd en goed vast? Dat uitlijnen doe je door de steunen iets los te draaien en de motor stationair te laten draaien zodat de steunen zich settellen. Daarna centreer je de voorste motorsteun zoals al aangegeven. De zijmotorsteunen zitten ook in het juiste gat vd motorsteun?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou het geluid komt alleen naar voren als ik de koppeling op laat komen en de transmissiegaat draaien

hoor.je een tik of er iets niet goed vast zit

 

Metaal geluid

 

De motor steun.voor met 3 bouten dat plaatje hangt naar beneden en is dus niet gecentreerd

 

Maar zo klinkt het geluid niet

Het klinkt of je een kapotte.fussekogel kogel hebt

 

 

Takkk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dus het uitlijnen gebeurt alleen op die 2 motor steunen (moer 13 geloof ik)

los halen en stationair laten draaien daarna vast en daarna de voorste(bal) steun centreren

 

nou zit alles ineen keer vast geschroeft

alsmede de transmissie

 

als ik goed gekeken heb zie ik dat 1 versnellingsbak steun STar is.

 

en de andere met 2 bouten op een soort van bal trillingsdemper gemonteerd is .

 

die 2 bouten kreeg ik er bijna niet in. scheef ervoor.

 

en heb ik dmv een breekijzer het voor het gat gekregen.

 

nu zit het dus onder spanning.

moet ik niet alles losmaken een slagje ?

en daarna de motor laten draaien en dan van achter naar voor werken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dan gebeurt er niks (het is ook klote weer momenteel)dus echt testen gaat ook niet

 

alleen als je dmv van zijn 3 naar zn 2 gaat en het blok beweegt omdat je meer toeren draait

hoor je een TAK geluid

 

 

bij optrekken en afremmen kort achter mekaar hoor je het ook

 

maar niet als hij in zn vrij staat en remt

 

moeten het echt zoeken in het ophanging van het blok(+vbak) als dat kantelt hoor je het.

 

 

zal ik dan ook de bouten van de vbak ophanging iets los halen en '' mee centreren''

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Correct, de voorste steun / aanslag maak je ook los, alle bouten + die vd transmissie een aantal slagen losmaken. Na settelen zet je motor en transmissie weer vast en centreer je daarna de voorste aanslag.

 

Wel raar dat je een breekijzer nodig had, weet niet of het ermee te maken heeft maar is het subframe ook uitgelijnd? Aan beide zijden zitten drie ogen waar een bus doorheen moet, is je vast al opgevallen.

 

Zeker weten dat de 2 motorzijsteunen in de juiste gaten zitten?

 

Als je het blok met de hand heen en weer beweegt, hoor je het dan ook?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja mischien toch iets van de versnellingsbak steun ofzo .

dat die niet tegen het de kracht van de elektrische slag moer kon

 

ja volgens mijn toch goed middelste gat en centreerbusje komen overeen bedankt voor de foto

 

maar bij mij lijkt het of er meerdere diepe gaten inzitten en niet Zo vlak , zou kunnen dat de andere steun er wel zoals dit plaatje uitziet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nou dm zoals je gezegd heb heb ik het uitgevoerd.

 

 

desondanks kon de moer nog wat worden aangedraaid van de v-bak steun

denk dat dit het is geweest, vergeten niet goed aangedraaid.

 

ik heb er nog niet mee gereden zojuist maar geloof dat dit klusje goed is uitgevoerd.

 

volgende klus de schokbrekers rond om.

 

 

oja ik heb nog meer foto's van het verslag met de kleppen deksel met name van de spanner die post ik van de week wel mee

 

nogmaals bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
in het boek staat tussenlager aan carroserie (aanhaalmoment tussenlager hoofdstuk handmatige versnellingsbak)

 

25nm , als ze hiermee die versnellingsbak steun bedoelen die zitten nu goed vast met de elektrische ratel.(die gene waar ik die boutjes niet lekker in kreeg)

 

tussenlager = transmissiesteun

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb gisteren 1 voor 1 mijn beide schokdempers voor vervangen (alleen de schokdempers)

 

na 1 vervangen te hebben linksvoor

 

ben ik een stukje gaan rijden en hoorde een bonk geluid bij een drempel af

 

weer gedemonteerd te hebben en in elkaar goed gekeken naar de veer montage en de stand netjes 11 graden verschil

 

Weer bonk geluid

 

dus ik dacht die andere ook vervangen en dan zal het wel weg zijn

 

nee nu maken ze alle bei dat bonk geluid bij drempel af en dan rijd ik niet heel snel

 

waar ligt dit nu aan.

 

het bonk geluid hoor je alleen als je de drempel af gaat en dat de veerpoot zich uit rekt en tegen de blokken komt?

 

mvg rico

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden