Ga naar inhoud
  • 0

Piepen bij volledig uitsturen


Hugh

Vraag

goedemorgen!

 

Ik heb een leuke diagnose vraag; het volgende is aan de hand.

Een week geleden heb ik drie kwartier in de auto gezeten; radio aan, sleutel op contact blower aan.

Toen ik weg wilde rijden draaide de startmotor een keer rond...geen start..

tijdens het verplaatsen van de auto om accu's aan elkaar te hangen startte hij wel in een keer (zonder hulp)!

 

Afgelopen zaterdag kreeg ik na het starten een accu lampje. tijdens het wegrijden ging deze een keer of 4 aan en uit..

na een paar honderd meten kreeg ik de foutmelding 'Generator Werkstatt' . Vervolgens 'snokte' de auto een keer en gingen alle foutmeldingen weg....wel meen ik sinds dat moment te horen dat de motor meer gromt bij stationair lopen.

Nu parkeerde ik gisteren scherp in... en bij het volledig uitsturen begint er iets jankend te piepen.

Dit suggereert de pomp van de stuurbekrachtiging die hard moet werken... of dat de multiriem te slap hangt.. misschien een poellie krom...

 

Na verschillende topics gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit; is het de poellie van bv de dynamo; of toch de pomp van de stuurbekrachtiging?!

 

de auto heeft 270k gelopen; bij 255k is de d-riem vervangen met de rollen (niet de multiriem) en bij 226k is de dynamo vervangen; (zit bij een (revisie) dynamo er een nieuwe vrijlooppoellie op?!)

 

Goed, ik hoop dat een van jullie mij inzicht kan geven!

 

mvg

 

henk

 

passat 1.9tdi, 2002, 270k

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ha,

 

even een update:

 

Ik heb net gesproken met een monteur; het probleem zou idd de dynamo zijn. Het feit dat door een snok het lampje 'generator werkstatt' uitging betekent dat de dynamo niet meedraaide. De multiriem heeft 'm wel weer op gang geholpen, maar voor hetzelfde geld zou de riem geknapt zijn en de driem ingedraaid.. Dit zou overigens een bekend euvel zijn van deze 1.9tdi motor; ondanks dat de dynamo nog maar 44k gelopen heeft!

 

Dat het de dynamo is blijkt ook uit het 'grommen' van de motor; deze heeft moeite om de dynamo rond te trekken.

 

Ik denk dus dat ik morgen maar even naar de dynamo boer ga om er een ander in te laten zetten... liever nu €175 lichter dan straks een compleet nieuwe voorkant...met alle pompen, riemen en poelies....

 

ok , bedankt voor het meelezen/denken en suggesties zijn altijd welkom!

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ok, dank voor de info;

 

nu kwam ik op youtube een filmpje van skf tegen over het vervangen van de poeli (

)

de servicestand is niet nodig; maar hoe krijg ik de poeli los en vast zonder het tooltje wat ze gebruiken; die dop heb ik niet in m'n kist..

 

hoe doen jullie dat; een tang erop?!

 

Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou de dynamo er even afhalen, dat is nl zo gebeurd(wel ff de accu loskoppelen ivm pluskabel die van de dynamo moet) en even naar een garage in de buurt gaan, dan heb je binnen 5 minuten de poeli eraf en erop. Je kan de torx binnenin wel doen en dan met een waterpomptang proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mannen,

 

Ik heb net een revisie dynamo erop laten zetten; het is idd 2x zo duur als alleen de poelie vervangen,

maar ik heb geen zin dat de rotor over een x tijd aan gort draait.

Motor loopt nu weer als vanouds. op naar de 330k!!

 

Nogmaals bedankt voor al het advies en meedenken

 

fijne dag!

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heeft er iemand enige afmetingen bij de hand van zo een dynamo van een 2.0 tdi

ik heb er een besteld bij mechmann in america die 360 ampere levert maar die wouden voor alle zekerheid de afmeting van de dynamo hebben en de afstand en breedte van de polie voor aan de dynamo

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden