Ga naar inhoud
  • 0

stotteren; onsteking of comp?


VetteV8

Vraag

Ik heb me zojuist voorgesteld omdat ik met mijn oude Variant een probleempje heb waar ik niet uitkom; de wagen is een B3 van 1996 [geen 3B, maar toch maar hier geplaatst]

 

Betreft een 1,8 L motor type ADZ met MonoMotronic injectie.

Deze motor draait stationair onregelmatig, en klinkt duidelijk alsof en een cilinder niet meedraait.

Met name duidelijk te horen in de uitlaat.

 

Gauw even het hele verhaal, als het even mag :

Bij de APK was de CO kantjeboord; de keurmeester zei: katalysator leeg; andere kat gekocht, en daarna de uitlaat verwijderd.

De nummers op het binnenwerk van de kat zijn zelfs nog leesbaar, ziet er uit als nieuw.

Daarna zei dezelfde keurmeester dat het dan de zuurstof sensor moest zijn: andere Lambda sensor erin gehangen: geen enkel verschil.

Daarna de 4 bougies vervangen [zagen er prima uit, licht bruin, voorgeschreven type]

dan de verdelerkap en de rotor: allemaal geen enkel verschil.

De kabels doorgemeten, en hebben geen weerstand; de kappen hebben alle 5 kOhm weerstand, zoals het hoort; er is geen geleiding/sluiting in de kappen naar massa: de weerstand is > 20MegOhm, gemeten met een DVM, heb geen Megger.

Ook direct aansluiten van de kabels op de bougies, dus zonder de kappen, gaf geen verschil.

Daarna de compressie gemeten, en deze is op alle vier de cilinders precies 12 bar, nog geen 1/2 bar verschil.

Accu los gehad voor een half uur, geen verbetering

Temperatuur sensor [4 draads, tussen cil 3 en 4] los bij draaiende motor: toerental gaat 200 RPM omhoog, en zakt weer als je hem aansluit.

 

Nou weet ik het even niet meer, wie heeft er nog een goed idee?

O ja, de rubberen inlaat pakking tussen de injectie en het spruitstuk is vorig jaar vervangen, maar dat had niet het zelfde storingsbeeld; ik zet het er maar even bij voor de volledigheid.

De wagen gebruikt heel weing olie [1/2 liter op een paar 1000 km], en geen drup koelvloeistof.

Wat nu?

Bedankt voor het meedenken.

Cor

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

is die injectie niet vacuum gestuurd

bij vacuum gestuurd bedoel ik er is een vacuum darm dat van de motor de injectie computer in gaat en door het verschil in vacuum druk regelt de injectie de motor bij

we gaan gewoon systematish alles wegwerken , kan gewoon niet op een andere manier

hoe loopt de motor trouwens op hoger toerental

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat gebeurt er als je een voor een de kabels van de bougie aftrekt? Bij welke gaat ie slecht lopen of lijkt het dat ie slecht loopt?

 

Ik zal overigens even bekijken of die motor die ik heb liggen ook een adz is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, dat is een van de eerste dingen die je doet, als je denkt dat je een cilinder misfire hebt; dat maakt dus geen enkel verschil, welke cilinder dan ook.

Daarom denk ik dan ook dat ik helemaal geen misfire heb, maar dat het in de inlaat of de electronica moet zitten.

 

Vandaar dat ik de rest van het ontstekings gedeelte heb onderzocht, maar geen fout gevonden daar; en vandaar verder aan het zoeken geweest.

Cor

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nee, de zuigbuis [12mm dia.] van de rembekrachtiging, onder het T-stukje naar de stalen leiding.

Maar remmen was géén probleem.

Cor

 

 

Je moet sowieso 'alle' vacuüm- slangetjes vernieuwen. Je zal constateren dat die helemaal verteerd is inmiddels, waardoor je het één na het andere 'vreemde' probleem krijgt.

Zoek even op waar je vacuüm capicitor ( of heet dat vacuüm voorraad potje Mathijs? ). Daar moet na ... uur nog vacuüm op zitten. .....Trouwens , dat hoef je niet te testen: gewoon vernieuwen al die slangetjes

succes, Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden